اخبار

تاخیر 11 ساله در ایجاد یک شهرک صنعتی خصوصی

بسپار/ایران پلیمر متقاضی ساخت یک شهرک صنعتی خصوصی در استان البرز می‌گوید که بعد از ۱۱ سال، همچنان سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی برای ساخت شهرک با او همکاری نمی‌کند.

چند سالی است که ساخت یک شهرک صنعتی خصوصی در استان البرز با حواشی مختلفی مواجه شده و متقاضی ساخت این شهرک، به گفته خودش با سنگ اندازی های مختلف مواجه شده است. علی اصغر کیهانی، فعال صنعتی متقاضی احداث شهرک صنعتی به صورت خصوصی است که با گذشت ۱۱ سال هنوز نتوانسته مجوز تاسیس بگیرد.

مصاحبه های قبلی با دست اندرکاران این حوزه حاکی از آن است که گره کار، تخصیص زمین است و به نظر می‌رسد این وضعیت همچنان ادامه دارد.

برای مثال، پیش‌تر رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب وکار وزارت اقتصاد، در این رابطه گفته بود گه این سازمان پیگیر صدور مجوز احداث شهرک صنعتی خصوصی برای این فرد است، اما طرفدار این نیست که به کسی که می‌خواهد سرمایه گذاری کند، زمین دولتی داده شود. سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی نیز توضیحات مشابهی در این رابطه ارائه کرده بود.

اما در مقابل، وزارت جهاد کشاورزی اظهارات متفاوتی داشت. معاون توسعه و ساماندهی اراضی وزارت جهاد کشاورزی در این رابطه گفته که مقرر شده شرکت شهرک‌های صنعتی استان البرز مساعدت و نسبت به صدور مجوز استقرار شهرک‌های صنعتی اقدام کند و بعد مراحل واگذاری انجام شود.

حالا به نظر می‌رسد این وضعیت بلاتکلیفی همچنان ادامه دارد. علی اصغر کیهانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی استان البرز قصد داشته در زمین مورد نظر ما شهرک بسازد اما کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به این سازمان تذکر داد و شرکت شهرک‌های صنعتی از احداث شهرک صنعتی منصرف شد.

وی افزود: بعد از مدتی سازمان بازرسی کل کشور هم وارد ماجرا شد و گفت که برای گرفتن زمین باید فراخوان دهیم که کمیسیون اصل ۹۰ آن را رد کرد اما سازمان بازرسی و سازمان صنایع کوچک آن را قبول نکردند. در نهایت کمیسیون اصل ۹۰ در این رابطه از اداره قوانین استعلام گرفت و مشخص شد نیازی به ارائه فراخوان زمین نیست‌.

این فعال صنعتی درباره جزئیات نحوه دریافت زمین گفت: بخش خصوصی متقاضی، بعد از دریافت زمین برای آن اجاره پرداخت می‌کند؛ تا زمانی که زیرساخت‌های لازم مثل آب، برق و فاضلاب را برای واحدهای صنعتی فراهم کند. در مرحله بعد سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی و وزارت جهاد کشاورزی زمینها را قیمت‌گذاری و واگذار می‌کنند.

وی همچنین گفت: در حال حاضر سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی مدارکی از من می‌خواهد که سال ۱۳۹۱ آن را تحویل دادم. الان هم باید موافقت اصولی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی را برای وزارت جهاد کشاورزی ببرم تا بتوانم زمین را دربافت کنم و این روند بر اساس قانون است اما تاکنون سازمان شهرک‌های صنعتی همکاری نکرده است.

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا