اخبار

تازه هایی از بازار جهانی رزین

بسپار/ ایران پلیمر انتظار می رود رشد بازار رزین ها در آینده به وسیله صنایعی مانند ساختمان، ساخت و ساز ، بسته بندی ، خودروهای عمومی صنعتی ، دریایی ، هوافضا و مبلمان کنترل شود.

براساس  مطالعات بازار(MarketsandMarkets) ، بخش پلی اورتان بیشترین سهم بازار رزین های پوشش را به خود اختصاص می دهد. علاوه بر این، طبق گزارش این مرکز تحقیقاتی، برنامه ریزی ها به گونه ای انجام شده است که بخش پوشش خودرو سریع ترین رشد صنایع پایین دستی را داشته باشد.

متعادل کردن تقاضا با افزایش هزینه ها

علیرغم اینکه کارشناسان صنعتی رشد قابل توجهی را گزارش می کنند، افزایش هزینه‌ها و کمبود مواد اولیه همچنان به صورت یک مشکل باقی مانده است.

طبق گفته مدیر بخش بازارBASF ، محیط های نظارتی سختگیرانه تر عمل می کنند.

مدیر بازاریابی جهانی رزین های مایع Arkema اذعان داشت: “افزایش هزینه ها و کمبود مواد اولیه اتفاقات جدید پیش آمده در صنعت پوشش است.” “زنجیره تأمین در بسیاری از حوزه ها از تامین مواد اولیه تا رسیدن به کاربر نهایی بسیار شکننده است.

ویخاطرنشان كرد: از نظر Arkema ، كليد پيشرفت در مقابل اين مشکلات، روابط فردي قوي با مشتريان و تأمين كنندگان خواهد بود.

وی افزود: ” دنبال کردن روند تامین مواد در عرصه جهانی ، توانایی شرکت ها در برنامه ریزی برای شرایط حساس و همچنین سایت های جدید تولید، به کاهش خطر مربوط به محدودیت های تعرفه ها ، کاهش نگرانی در مورد حمل و نقل و مواد اولیه کمک می کند.

مدیر بین المللی شرکت Lubrizol Performance Coatings گفت: “تامین کنندگان رزین بازار پوشش ها برای یک دوره دو ساله با شمشیر دو لبه روبرو شده اند، بدین صورت که از یک سو افزایش هزینه مواد اولیه ، کمبود مواد اولیه کلیدی مانند متیل متاکریلات به دلیل محدودیت های عرضه و از سوی دیگر ظرفیت بیش از حد بازار وجود داشته است”. “این امر بسیاری از تأمین کنندگان را وادار كرده است كه در فرآیند تولید خود كارآمد تر شوند ، هزینه های بی حد و حصر در توسعه را كاهش دهند و به دنبال یکپارچه سازی باشند. این توازن با مدیریت هزینه ها حاصل می شود و امیدواریم کار بر روی پروژه های “صحیح” که ارزش متمایز شده ای را برای بازارهای کلیدی ارائه می دهند، انجام شود.”

حتی بزرگترین شرکت ها نیز از این موانع مصون نیستند.

مدیر بازاریابی شرکت Sun Chemical گفت: “چالش هایی که شرکت Sun Chemical با آن مواجه است مشابه سایر شرکت هاست و عبارت است از: تغییر سریع سلیقه ها و نیازهای بازار، مقررات دولتی و ترجیحات مصرف کننده.”

“فلسفه شرکت Sun Chemical برای ارائه راه حل هایی مطابق میل مشتری، روابط ما را با مشتریان شکل می دهد تا یاد بگیریم و متوجه بشویم که چه چیزی بازارهای آنها را شکوفا می کند و همچنین این یافته ها به ما کمک می کند تا محصولاتی را که منحصرا برای رقابت و موفقیت لازم دارند، عرضه کنیم.”

مدیر بخش بازار و پوشش های معماری BASF گفت: از قوطی های رنگ تا فرمولاسیون، به این شرکت اجازه می دهد با مشتریان همکاری نزدیک داشته باشد تا “با استفاده از مولفه های مختلف در دسترس برای یک فرمول که تاثیر هزینه ها را به حداقل می رساند، خواسته های آنان را برآورده سازد.”

وی ادامه داد: “همچنین ، رویکرد تولید یکپارچه به ما اجازه می دهد تا از طریق ائتلاف های قدیمی و استفاده کارآمد از منابع ، نوسانات و محدودیت های گسترده بازار را کاهش دهیم”. “سرانجام ، نفوذ و تاثیرگذاری جهانی و آشنایی ما با فناوری های مختلف ، این امکان را به ما می دهد تا مسیرهایی جایگزین با پیشینه ای روشن را که تحت شرایط پویای بازار برای مشتریان ما مناسب تر باشد شناسایی کنیم.”

Robinson اشاره می کند که محصولات BASF با روش هایی ساخته شده اند که “در هیچ کجا نمی توان آنرا کپی کرد.”

Robinson گفت: روش های جدید شرکت BASF را قادر می سازد تا با استفاده کارآمد از منابع، ارزش افزوده خلق کند. بخش های تولید ، انرژی ، تامین مواد ، تدارکات و زیرساخت ها همگی یکپارچه شده اند. صرفه جویی در هزینه از طریق این یکپارچه سازی باعث سر به سر شدن هزینه های تولید در تمامی حوزه های تولید می شود.

به گفته Greg Monaghan، مدیر برنامه های شرکت Specialty Polymers ، بخشی از روابط تجاری شرکت Specialty Polymer صرف این اصل که “هر کاری که می توانیم انجام دهیم تا هزینه های جاری را ثابت نگه داریم تا مجبور به افزایش قیمت ها نشویم” می­شود.

انتظارات مشتری

طبق گفته ی Robinson از شرکت BASF، شعار بازار “با کمتر، بیشتر کار کن” است، و در تولید محصولات مورد انتظار بازار، ضمن بهبود کیفیت می بایست بر روی کارایی بهتر، دوام و کاهش هزینه ها تمرکز کرد.

او همچنین می افزاید که “بهبود پیوسته کیفیت و ارایه محصولات جدید به منظور پاسخ به نیازهای جدید لازم است.” بسیاری از مشتری های BASF بنظر می رسد به دنبال تعریف فرمولاسیون جدیدی برای یکپارچه سازی کاربرد مواد در وسعت جهانی هستند.

طبق گفته های Quiñones-Rozo، تولید کنندگان رنگ به دنبال پشتیبانی BASF هستند تا بتوانند به آنها در دستیابی به محصولی متمایز اعم از بهبود عملکرد ، تعریف کاربردهای جدید و یا کاهش هزینه های فرمولاسیون کمک کنند.

Quiñones-Rozo اظهار داشت: “فشارهای تورمی اخیر در هزینه مواد اولیه مورد نیاز پوشش ها ، تقاضا جهت توسعه هایی که به کنترل هزینه فرمول نهایی کمک می کند ایجاد کرده است.”

 “بهره وری بیشتر TiO2 همراه با تقاضای بهم پیوسته خردتر یک درخواست معمول است،. یکی دیگر از درخواستهای متداول، به اصلاح فرمولاسیون رنگ ها می پردازد ، جایی که تولیدکنندگان رنگ به دنبال معرفی ویژگی های جدیدی فراتر از استانداردهای زیبایی و محافظت از رنگ هستند. سرانجام، از دیدگاه پایداری ، درخواست برای مواد بدون  APEOدر حال تبدیل شدن به یک اصل قانونی است که عمدتا توسط رهنمودهای دریافت شده از خرده فروشان هدایت می شود.”

طبق گفته ی Dumain ، سادگی کلید راه است.

وی خاطرنشان كرد: “در پوشرنگ ها و پوشش های ساختمانی ، مشتریان همچنان انتظار دارند كه پوشش های مورد استفاده در زندگی روزمره را ساده تر كنند – پوشرنگ هایی كه در مقابل لكه پذیری در زندگی روزمره مقاومت می كنند و همچنان که زیبایی می آفرینند، به راحتی قابل اعمال باشند.” عملکرد فنی از قبیل مقاومت در برابر زدودن کثیفی در کنار داشتن بوی کم از آن ها مورد انتظار است. ما همچنین تقاضاهای بیشتری برای پوشش های مورد نیاز جهت مصالح ساختمانی به دنبال افزایش روند ساخت و سازهای جهانی در کنار پوشش های الاستومری و روکش سقف انتظار داریم. پایداری موضوعی جهانی است و این می تواند به معنای دوام طولانی مدت علاوه بر اطمینان از استفاده از مواد سازگار با محیط زیست در هر کجا که امکان پذیر است، باشد.

وی ادامه داد: “در کاربردهای حفاظت صنعتی ، ساخت و ساز در صنایع حمل و نقل مواد شیمیایی و سیال و نیز تعمیر و نوسازی زیرساخت ها  نیاز به معرفی پوشش های جدید مقاوم در برابر خوردگی و همچنین پوشش هایی مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش را برجسته می کنند.” “مصرف کنندگان نهایی پوشش های صنعتی دائما به دنبال راه کارهایی هستند تا سریع تر و با تعداد لایه های کمتری پروژه های خود را به اتمام برسانند، درحالی که همزمان به عملکرد بالای مورد انتظار که برای پروژه های کلیدی بسیار حائز اهمیت است ، برسند.”

Monaghan   گفت: “مشتریان کوچک و متوسط در رقابت نزدیکی با بازیگران بزرگ هستند که بودجه تحقیق و توسعه و بودجه بازاریابی زیادی دارند.” “آنها به دنبال محصولات نوآورانه ای هستند تا به کمک آن بتوانند خود را در بازار متمایز کنند و همچنین به آنها اجازه بدهد چشم انداز نظارتی در حال تغییر VOC را به طور دقیق تری برآورده سازند.”

بر اساس مدیریت کاربردی، “مدل تجاری SPI در جایی که ما مستقیماً با مشتریان کوچک و متوسط در تولید محصولات جدید کار می کنیم غیرعادی است، چرا که آنها دسترسی مستقیم به کارمندان پلیمری و شیمی دانان حوزه پوشش دارند. مشتریان ما کسانی هستند که بازار هدف خود را به خوبی درک می کنند و طیف گسترده ای از نیازهای فنی را برای ما به ارمغان می آورند – وظیفه ما دادن جدیدترین فناوری ها به آنهاست تا بتوانند با آن این نیازمندی ها را رفع کنند.”

مقررات زیست محیطی

به گفته منابع استفاده از محصولات سازگار با محیط زیست یکی از مهمترین تلاش های صنعت پوشش در طی دهه ی گذشته بوده است.

مقررات زیست محیطی و تمایل جامعه برای استفاده از مواد خام بادوام با عوارض محیط زیستی کمتر، نیرو محرکه ای برای تغییرات سریع و نوآوری در همه بخش های بازار پوشش ها می شوند.” “این روند در اروپا و ایالات متحده پیش رفته است، اما به سرعت در آسیا در حال رشد است که با مقررات چین برای بهبود کیفیت هوا و کاهش انتشار VOC همراه می شوند.”این امر نیازمند گذار تولیدکنندگان به سمت پوشرنگ های پودری، آب پایه و یا دیگر فناوری ها با VOC کمتر است، وی همچنین افزود کشرکتهایی برای تهیه رزین­هایی با کارایی منحصر به فرد که به طور خاص برای کاربردهای پایین دستی ساخته شده­اند، مانند یک پرایمر برای چسبندگی به پلی پروپیلن و TPO که امکان کاهش وزن و بازیافت قطعات ماشین را می­دهد، همکاری می­کند.

علاوه بر این، وی گفت که این شرکتها طیف وسیعی از پیونده ها بر پایه آکریلیک را مبتنی بر هر دو فناوری حلالی و همچنین آب پایه ایجاد کرده است که نیازمندی های سخت گیرانه تولید کنندگان برتر در حوزه خودروسازی را برآورده می کند.

Dumain  گفت: “همزمان که مقررات به آرامی در پوشش های حفاظتی تکامل می یابند، شرکت هایی که فرآیند فرمولاسیون را برعهده دارند، رویکردهایی سازگار با محیط زیست را تا جایی که امکان پذیر باشد به کار می گیرند، و بر این اساس ، فرمول نویسان بیشتری در حال هدایت مصرف کنندگان نهایی خود به سمت استفاده از محصولات پودری با دوام مطلوب و محصولات حلال پایه با درصد جامد بالا هستند.”

رشد صنعتی سال 2018 در مقایسه با پیش از آن قابل توجه است.

اقتصاد ایالات متحده، رشد مشاغل، افزایش اعتماد به نفس مصرف کننده برای پرداخت بخش بیشتری از درآمد خود برای کالاهای بادوام و بهبود کیفیت وسایل منازل را برای تایید این حرف ذکر می کند. وی می افزاید: “بازارهای مرتبط با ساخت و ساز از سرمایه گذاری قوی تری بهره مند شده اند.”

 

مترجم: مهندس محمد رمضانزاده کراتی، دانشجوی مقطع دکتری مهندسی پلیمر- رنگ- پژوهشگاه رنگ

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این مقاله را در شماره 206 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در اوایل  آذرماه منتشر شده است، بخوانید. 

 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا