اخبار

تا سال 1404 بالغ بر 48 هزار گلخانه در کشور احداث می شود

بسپار می نویسد، مهندس طهماسبی معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی در افتتاحیه اولین هم اندیشی “فناوری فیلم­های پلیمری در کشاورزی” با اشاره به اینکه تا سال 1404 علاوه بر 10600 گلخانه موجود در کشور بالغ بر 48 هزار  گلخانه در مناطق مستعد کشور احداث خواهد شد، گفت: بازار بزرگی پیش روی پلاستیک ها گشوده می شود.


مهندس طهماسبی معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی آخرین سخنران افتتاحیه با تشکر از برگزارکنندگان این هم اندیشی از شرایط جغرافیایی کشور گفت و افزود: توسعه کشت گلخانه ای از برنامه هایی است که کشور آن را جدی گرفته است، هرچند در آغاز راهیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی مثال هایی از کشت های فضای باز ارایه داد: 160 هزار هکتار گوجه فرنگی، 134 هزار هکتار هندوانه آبی، 68 هزار هکتار خیار و 76هزار هکتار خربزه. وی افزود این ارقام به علاوه سایر محصولات نشان می دهد که در بیش از 450هزار هکتار تحت کشت باید از سیستم آبیاری تحت فشار و توامان از فیلم های پلاستیک استفاده کنیم. در نتیجه بازار بزرگی پیش روی صنعت پلاستیک وجود دارد. توسعه سیستم های گلخانه ای در دستور کار وزراتخانه است و در سال 93 برای بالغ بر 400 طرح گلخانه با ارزش 5000 هزار میلیارد ریال متقاضی داشتیم. از ابتدای سال 94 تاکنون نیز 1450 هکتار طرح گلخانه ای به ارزش دو هزار و نه میلیارد تومان و 1100 هکتار به ارزش 766 میلیون دلار از منابع ارزی صندوق توسعه ملی و همچنین خط اعتباری بانک های عامل گشایش یافت. این طرح ها متقاضیانی داشته که یا در دست اجراست و یا تا پایان سال اجرایی شده و در مدار کار قرار می گیرند. همچنین به دلیل تقاضا اخیرا 2 هزار میلیارد تومان از خط اعتباری منابع داخلی بانک کشاورزی برای توسعه گلخانه ها منظور شده است.

توسعه گلخانه ها به منظور بهینه سازی مصرف آب، تغییر الگوی کشت، تولید مستمر، اشتغال پایدار، کمک به حفظ محیط زیست و تولید محصول صادراتی با توجه با بازار بزرگ پیرامونی ایران و در راستای مثبت کردن تراز بخش کشاورزی جزء طرح های محوری در اقتصاد مقاومتی پذیرفته شده است.  طبق چشم انداز برنامه توسعه یعنی تا سال 1404 علاوه بر 10600 گلخانه موجود در کشور بالغ بر 48 هزار  گلخانه در  مناطق مستعد کشور احداث می شود. باید اشاره کنم که بیش از 98 درصد پوشش های گلخانه ها پلیمری خواهد بود که بازار بزرگی است. علاوه بر استفاده از مالچ های کشاورزی در فضای باز و پوشش های پلیمری، اکنون استفاده از پلیمرها در سیلوسازی به خصوص در زمینه سیلاژ ذرت و … در کشور متداول شده است. به دلیل پراکندگی دامداری ها در اقصی نقاط کشور گمان می کنم یکی از بازارهای آینده مصرف پلیمرها،  سیلوسازی علوفه ای است. بنابراین با عنایت به طرح های توسعه ای، موقعیت جغرافیایی ایران فرصت های ممتاز و بی نظیری را برای سرمایه گذاری در این بخش از فعالیت های صنعتی برای سرمایه گذاران فراهم نموده است و امیدواریم حاصل این هم اندیشی ها منجر به ایجاد یک صنعت پیشرفته و پیشرانه در کشور باشد.

طهماسبی انتظارات از سرمایه گذاران و صاحبان اندیشه و دانش را نیز بیان کرد: تولید محصولاتی سازگار با اقلیم های متفاوت کشور، تولید با کیفیت بالا و دارای قابلیت های فنی و رقابتی، تولید با رویکرد رعایت مسایل حفاظت زیست محیطی و به ویژه حفاظت خاک و امکان جمع آوری و بازیافت این مواد مصرفی.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا