اخبار

تبدیل زیست توده به آکریلونیتریل، ماده ای کلیدی برای تولید الیاف کربن

بسپار/ ایران پلیمر می نویسد، آزمایشگاه ملی انرژی های تجدیدپذیر یا NREL و یک تیم بین رشته ای نتایج تحقیقات و محاسبات خود را برای تبدیل زیست توده های لیگنوسلولزی به مواد شیمیایی پایه طبیعی به نام اکریلونیتریل عنوان کردند. آکریلونیتریل به عنوان ماده ای پیشتاز برای ساخت الیاف کربن محسوب می شود.

اکریلونیتریل یک ماده ی شیمیایی بسیار مهم تلقی می شود. این ماده امروزه از طریق یک فرآیند شیمیایی پیچیده در مقیاس صنعتی تولید می گردد. پروپیلن که از گاز طبیعی یا نفت استخراج می شود با آمونیاک و اکسیژن و یک کاتالیزگر ترکیب می شود. این واکنش مقادیر زیادی از حرارت و سیانید هیدروژن را که یک محصول جانبی سمی است تولید می نماید.

کاتالیزگری که امروزه برای ساخت اکریلونیتریل مورد استفاده قرار می گیرد پیچیده و بسیار گران قیمت است. پیچیدگی از واکنش به نحوی است که محققان سازوکار آن را به خوبی درک نکرده اند.

یکی از راه هایی که خودروها، دوچرخه ها، هواپیماها و سایر وسایل حمل و نقلی می توانند سبک تر شوند استفاده از چندسازه های الیاف کربن می باشد. الیاف کربن تا 5 برابر قوی تر از فولاد، تا دو برابر از آن سفت تر و به مقدار قابل توجهی سبک تر است. این مساله استفاده از این ماده را برای تولید بسیاری از قطعات ایده آل می نماید.

قیمت اکریلونیتریل طی سال های اخیر نوسانات بسیار زیادی را داشته است. این مساله به تبع باعث استفاده کمتر از چندسازه های مذکور در صنعت خودروسازی و هواپیما سازی می شود. اگر بتوان قیمت اکریلونیتریل را با ایجاد خوراک جدیدی کاهش داد، می توان الیاف کربن ارزان تر را در کاربردهای حمل و نقلی همه روزه استفاده نمود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا