اخباراخبار ویژه

تبدیل پلاستیک های بازیافتی به آجر

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر یک گروه تحقیقاتی در استرالیا به روش جدیدی برای تبدیل مواد بازیافتی به آجر دست پیدا کرده اند. می توان از این آجر در ساخت خانه ها استفاده کرد. این تحقیق تحت نظارت دانشگاه فلیندرس در آدلاید انجام گرفته و در مجله ی Chemistry Europe به چاپ رسیده است.
این تحقیق را می توان نقطه ی عطفی در صنعت ساخت و ساز آینده به حساب آورد. استفاده از پلیمرهای زائدی که پیش تر موجب آلودگی محیط زیست می شدند، برای یک کاربرد مثبت نیز مزیت دیگر این پژوهش به حساب می آید.
در سال 1950 جمعیت جهان 2.5 بیلیون نفر بود. از آن زمان، جمعیت به طور متوسط هرساله بین 1 تا 2 درصد رشد داشته و امروزه به 7.7 میلیارد نفر رسیده است. انتظار می رود تا پایان قرن این عدد تا 11 میلیارد افزایش پیدا کند. مشخص است که صنعت ساخت و ساز مسئولیت سنگینی را برای تامین مسکن این جمعیت به عهده دارد. همچنین این صنعت موظف است که آلودگی بیشتری را برای زمین و محیط زیست ایجاد نکند.
روش های که در حال حاضر برای انجام هرکاری مورد استفاده قرار می گیرد، موجب ایجاد مواد خطرناکی می شود که نه تنها برای سلامتی انسان مضر است، بلکه موجب ایجاد تغییر در الگوهای آب و هوایی خواهد شد. کیفیت هوای اطراف فعالیت های ساختمانی به شدت بر روی زندگی افرادی که در مجاورت ساخت و سازها زندگی می کنند اثرگذار است. علاوه بر این خود فعالیت های ساختمانی موجب ایجاد گازهای گلخانه ای می شود. به بیان دیگر، این صنعت حدود 18% از گازهای گلخانه ای جهان را تولید می کند. به طور مثال، بتن به تنهایی حدود 8% از گاز CO2 جهان را تولید می کند که این مقدار از میزان CO2 تولیدی در صنعت هواپیمایی (3%) بیشتر بوده و به مقدار این عدد در صنعت کشاورزی (12%) نزدیک است. به همین دلیل، پیدا کردن منابع دیگری برای تولید مصالح ساختمانی بسیار مهم است.
تیم تحقیقاتی با استفاده از پلیمر توانستند منبع جدیدی برای ایجاد مصالح ساختمانی معرفی کنند. این پلیمر از حرارت دادن روغن کانولا و سولفور تا دمای مشخص و اختلاط آنها با پلاستیک، ماسه و الیاف گیاهی تشکیل می شود. این ماده نه تنها می تواند به جای آجر به کار رود بلکه می تواند جایگزین مناسبی برای خود بتن و یا ماده ی عایق نیز باشد. در حالت های دیگر می توان از این ماده به عنوان ضربه گیر استفاده کرد. با انجام این تحقیق دانشگاه فلاندر همزمان به دو هدف رسیده است؛ بازیافت مواد زائد و جایگزینی موادی با میزان آلودگی زیاد.
نیک لاندکوییست ، سرپرست انجام تحقیق بیان کرد، “این روش جدید بازیافت و کامپوزیت های جدید گام مهمی در تولید مصالح ساختمانی به حساب می آید و همچنین باعث می شود مواد پلیمری بارها مورد استفاده و بازیافت قرار بگیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا