اخبار

تجارت آزاد با سوریه در حال اجراست/ رشد ۸۶ درصدی صادرات به سوریه

بسپار/ایران پلیمر مدیرکل دفتر عربی آفریقایی سازمان توسعه تجارت با اشاره به رشد ۸۶ درصدی صادرات به سوریه گفت: طبق موافقت نامه تجارت آزاد میان ایران و سوریه مبادله کالا بین دو کشور با تعرفه ۴ درصد انجام می شود.

فرزاد پیلتن در گفت و گو در مورد آخرین وضعیت تجارت با سوریه اظهار کرد: در ۱۰ ماه ابتدای سال ۱۴۰۰، حدود ۱۷۷ میلیون دلار از ایران به سوریه صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال (۹۵ میلیون دلار) ۸۶ درصد رشد را نشان می‌دهد.

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران افزود: مهم‌ترین اقلام صادراتی ایران به سوریه نیز شیر خشک، خمیرهای غذایی، ترانسفورماتور، محصولاتی از قبیل آهن و فولاد، مخمرهای فعال، تراکتور کشاورزی، پسته، شیرآلات بهداشتی، لوله‌های مسی، اجزا و موتورهای وسایط نقلیه، میلگرد، پلی اتلین، گوجه فرنگی و…. بوده است.

وی ادامه داد: از نظر واردات نیز در ۱۰ ماه سال جاری حدود ۲۳ میلیون دلار واردات از سوریه داشتیم که در مقایسه با مدت مشابه پارسال (۱۷ میلیون دلار) حدود ۳۲ درصد رشد را شاهد هستیم. بذر دانه‌ها، روغن ذرت، فسفات کلسیم و اجزا و قطعات موتورهای وسایطنقلیه هوایی از جمله مهم‌ترین اقلام وارداتی ایران از سوریه بوده است.

پیلتن گفت: در مجموع حجم مبادلات ایران با سوریه در ۱۰ ماه سال ۱۴۰۰، حدود ۲۰۰ میلیون دلار بوده که به نسبت ۱۳۰ میلیون دلار سال قبل افزایش خوبی را نشان می‌دهد.

مبادله کالا بین ایران و سوریه با تعرفه ۴ درصد

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران در مورد وضعیت اجرای موافقت نامه تجارت آزاد میان دو کشور، اظهار کرد: موافقت نامه تجارت آزاد میان ایران و سوریه که از سال ۹۰ اجرایی شده همچنان در حال اجراست به جز در برخی اقلام ممنوعه ای که هم دولت ایران و هم دولت سوریه به دلیل مشکلات ناشی از تحریم‌ها مجبور به اتخاذ شدند و مشکلاتی که هر دو دولت به دلیل شیوع ویروس کرونا مجبور به اعمال شدند.

وی گفت: در بقیه موارد کالاها میان ایران و سوریه با تعرفه ۴ درصد مبادله می‌شود؛ بنابراین می‌توان گفت نقش موافقت نامه‌های تجارت آزاد که کاهش تعرفه‌های بازرگانی بین کشورها را به دنبال دارد در افزایش مبادلات تجاری و کاهش قیمت تمام شده کالا در بازار هدف بسیار مؤثر بوده است.

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا