اخباراخبار ویژه

تجربه زهکشی: آخرین دستگاه های تولید لوله های خرطومی

بسپار / ایران پلیمر دستگاه های تولید لوله های خرطومی هم چنان در حال تکامل هستند. در این مقاله، برخی از آخرین نمونه ها که دارای برون داد زیاد، امکان تغییر سریع قالب، روانکاری مرکزی و انعطاف پذیری هستند، معرفی شده است.

لوله خرطومی به طور معمول در کاربردهای زهکشی و فاضلاب در صنایعی از جمله ساختمان سازی و کشاورزی و حتی در ابعاد کوچک تر در صنعت خودروسازی استفاده می شود. آخرین پیشرفت های دستگاه ها برای طیف وسیعی از کاربردها تهیه شده است.

شرکت ایتالیایی Olmas تعدادی از دستگاه های تولید لوله های خرطومی (Corrugator) خود از جمله مدل های C4 و C2 را در نمایشگاه K سال 2019 به معرض نمایش گذاشت. دستگاه C4 کم جا است و به طور خاص برای ساخت لوله های با قطر کوچک در بازه ای بین 4 میلی متر قطر داخلی و 18 میلی متر قطر خارجی طراحی شده است. این دستگاه قادر به تولید لوله های بسیار نازک است. به گفته این شرکت، این ویژگی ها برای تولید لوله های نایلونی در صنعت خودروسازی ایده آل است.

برخی از ویژگی های مهم دیگر عبارتند از سازگاری با قالب ها (mould) و ریژه های (Die) کوچک، امکان تغییر راحت تعداد قالب ها، کنترل تمام عملکردها از طریق PLC و صفحه نمایش لمسی، خنک کننده مایع با اتصال به یخچال صنعتی یا سامانه سرمایشی. هم چنین این سامانه دارای بهره وری زیاد، استحکام و ثبات در تولید است و برای نیازهای مشتری قابل تنظیم می باشد.

در همین حال، دستگاه C2 با هدف تولید لوله های با قطر متوسط برای صنعت برق، مراقبت های بهداشتی، خانگی، خودرو و صنایع پزشکی از قطر داخلی 10 میلی متر تا قطر خارجی 55 میلی متر ساخته شده است.

ریژه های رانشگری (Extrusion) مخصوص این نمونه، آن را بسیار تطبیق پذیر و چندمنظوره می کنند و به عنوان مثال اجازه می دهند تا برای ساختن لوله های مرکزی (جدار داخلی لوله) از فلزبرگ ها (فویل ها) و نوارهای رنگی مختلف استفاده کرد. مانند دستگاه C4 قابل تنظیم است و دارای خنک کننده مایع است و هم چنین برای دستیابی به سرعت های تولید زیاد طراحی شده است.

 

سرمایش آبی

شرکت آلمانی Unicor نیز به نوبه خود طیف وسیعی از دستگاه های تولید لوله خرطومی که با آب خنک می شوند را در اندازه های مختلف به نمایش گذاشت. این شرکت می گوید، توان تولید دستگاه کوچک UC15 عمودی که برای ساخت لوله های فنی استفاده می شود، از یک لوله با قطر داخلی به کوچکی 3 میلی متر در سرعت های رانشگری زیاد و با کیفیت عالی شروع می شود. ویژگی های این دستگاه شامل یک طراحی محصور، برون داد زیاد، قالب های فولادی، تعویض قالب سریع و روانکاری مرکزی همراه با نظارت می باشد.

دستگاه بزرگ تر UC 210 نمونه همه کاره جدید این شرکت برای لوله های با قطرهای متوسط است. محدوده قطرها در این دستگاه جدید بهینه شده است، به طوری که می تواند لوله های خرطومی تک و دوجداره از قطر داخلی 32 میلی متر تا قطر خارجی 200 میلی متر را تولید کند.

به دلیل ساختار زنجیری خاص، نیازی به تنظیم لقی (فاصله) بلوک های قالب نیست. شرکت Unicor می گوید موتور فرمان یار (Servo) نیاز به نگهداری ندارد، در حالی که فناوری بزرگنمایی کانال بلوک قالب ها اجازه می دهد اندازه قالب ها به حداقل برسد، طول ریژه کوتاه شود و برون داد زیادی داشته باشند. این دستگاه دارای طراحی باز، سرمایش آبی بلوک های قالب به طور مستقیم و کنترل شده با فرایند، فناوری خلا چند نقطه ای و بازکردن سریع بادی (Pneumatic) کانال های مرکزی از طریق محورهای دوک شکل (Spindles) است.

 

لوله های با قطرهای بزرگ تر

دستگاه تولید لوله خرطومی جدید UC 1800 برای ساخت لوله های خرطومی بزرگ تر، برای کاربردهایی مانند زهکشی، انتقال آب بارندگی و فاضلاب طراحی شده است. این دستگاه از یک سامانه گیرنده (Gripper) برای جابه جایی بلوک قالب در کانال های بازگشت استفاده می کند. رانشگرها روی یک سکوی متحرک قرار می گیرند. شرکت Unicor می گوید همانند تمام انواع دیگر دستگاه های تولید لوله خرطومی رفت و برگشتی (shuttle) این شرکت، این نمونه نیز مقاوم بوده و عمر کاری طولانی دارد.

ویژگی های این نمونه ها شامل طراحی باز، جایگاه ثابت برای تولید درخط (In line) قسمت داخلی اتصال مادگی (Coupler) لوله خرطومی (Cuff) (به عنوان یک گزینه)، طول بلوک قالب ها با واحد متر (یکاهای SI) و واحد انگلیسی (یکاهای انگلیسی)، قالب هایی از جنس آلیاژ آلومینیوم ریخته گری شده و امکان تعویض سریع قالب ها می باشد.

 

برگردان: پدرام ملائکه

pedraalaekeh@yahoo.com

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 215 ماهنامه بسپار که در نیمه شهریور منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا