اخباراخبار ویژه

گفت و گوی بسپار با مهشید غیاثی، مدیرعامل کیمیاران: تحقیق و توسعه را جدی گرفته ایم

بسپار/ایران پلیمر مهشید غیاثی مدیر عامل و عضو هیات مدیره شرکت کیمیاران، دانش آموخته کارشناسی ارشد در رشته مهندسی شیمی و دارای بیش از 10 سال سابقه مدیریتی در بخشهای مختلف نظیر تحقیق و توسعه، آزمایشگاه و بازرگانی در این مجموعه و از نسل دومی های صنعت پلاستیک کشور است.

غیاثی: شرکت دانش بنیان کیمیاران یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های افزودنی‌های پلیمری به ویژه استابیلایزرهای پی‌وی‌سی و روان‌کننده‌ها از جمله پلی اتیلن وکس و استئارات‌های فلزی در ایران و منطقه است. شرکت ما با بیش از 26 سال تجربه فعالیت، توانسته به جای خرید دانش فنی یا اخذ نمایندگی از شرکت های خارجی، با بکارگیری متخصصین بومی و تلاش و پشتکار بی وقفه، نیاز کشور را به افزودنی‌های پلیمری بویژه در صنعت پی‌وی‌سی تا حد زیادی برطرف کند. محصولات مجموعه ما شامل انواع استابیلایزرهای پی وی سی پایه سرب و پایه کلسیم روی اُرگانیک (بهداشتی) برای صنایع مختلف نظیر لوله و اتصالات، پروفیل در و پنجره، پروفیل ساده و فنی، دیوارپوش، کف پوش، سیم و کابل و محصولات پی وی سی نرم است.
همچنین ما در شرکت کیمیاران انواع روان‌کننده‌ها نظیر وکس‌ پلی اتیلن و استئارات‌های فلزی با قابلیت کاربرد در صنایع مختلف پلیمری همچون صنعت پلاستیک، خودروسازی، کامپاند و مستربچ را نیز تولید می‌کنیم.
کیفیت تمامی محصولات کیمیاران در آزمایشگاهی مجهز به به‌روزترین تکنولوژی‌ها و تحت استاندارد ISO17025 دائماً کنترل شده و سپس این محصولات در اختیار تولیدکنندگان داخلی و خارجی محصولات پلیمری قرار می‌گیرد.

بسپار- کیمیاران از جمله شرکت هایی است که واحد تحقیق و توسعه بسیار فعالی دارد … . چه محصولات فناوری حاصل آن بوده و هست؟
غیاثی: بله، تحقیق و توسعه جزو مهمترین ارکان شرکت کیمیاران به حساب می‌آید و بدین ترتیب هرساله سبد محصولات کیمیاران در حال گسترش است. محصولات فناور تولیدی کنونی ما در حال حاضر به دو دسته اصلی تقسیم می‌شود:
دسته اول عبارت است از انواع استابیلایزرهای پی وی سی پایه سرب و کلسیم روی اُرگانیک (بهداشتی).
دسته دوم هم شامل انواع روان‌کننده‌های مورد استفاده در صنایع مختلف پلیمری شامل پلی اتیلن وکس و استئارات های فلزی می‌شود.
این محصولات همانطور که اشاره کردم، دارای کاربردهای گسترده ای در صنایع مختلف از جمله : لوله و اتصالات، پروفیل در و پنجره، پروفیل ساده و فنی، دیوارپوش، کف پوش، سیم و کابل و محصولات پی وی سی نرم ، کامپاند و مستربچ می باشد.
به واسطه دسترسی مناسب به پتروشیمی‌ها و هزینه‌های کم تولید در ایران، محصولات تولیدی کیمیاران قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی است و در بازارهای بین المللی به ویژه اروپا هم عرضه می شود.

بسپار- صنعت تولید مستربچ و آمیزه های پلیمری در چرخه صنایع پایین دستی پتروشیمی در کشور دارای چه جایگاهی است؟
غیاثی: همانطور که می‌دانید، میزان مصرف پلاستیک و مصنوعات پلیمری و رونق صنایع آنها در هرکشوری به شکل گسترده با تولید ناخالص داخلی (GDP) آن کشور ارتباط تنگاتنگ دارد. در ایران نیز مصرف داخلی از این قضیه مستثنی نیست و به واسطه ارزش افزوده بالای محصولات پلیمری ایرانی و جذابیت آنها برای مشتری های خارجی، در سالهای اخیر شاهد رشد بسیار خوبی در حد فاصل سال 2015 تا 2018 برای محصولات پلیمری بودیم. صنعت مستربچ و کامپاند دارای چشم انداز مثبتی در بازارهای جهانی است و پیش بینی می‌شود تا سال 2026 رشد سالانه حدود 6 درصد را تجربه کند. البته باید در نظر داشته باشیم شرایط تحریمی و شرایط پسا کرونا اوضاع را در آینده به خصوص برای صنعتگران داخلی مبهم کرده است.

بسپار- این صنعت، صنعتی واسط به شمار می رود …
غیاثی: بله. این صنعت جزو صنایع واسط به شمار می رود و از آن برای تولید محصولات مصرفی نظیر قطعات خودرو، لوازم خانگی، بسته بندی و غیره استفاده می‌شود.

بسپار- آیا این موضوغ می تواند مزیت و امتیازی برای آن تلقی شود؟
غیاثی: بله. چرا که نه، این صنعت ارتباطی با مصرف کننده نهایی ندارد و بنابراین از کاهش قدرت خرید جامعه کمتر آسیب می بیند. بدین ترتیب قدرت مانور بالاتری را در اقتصاد خواهد داشت.

بسپار- بحران کرونا و تبعات آن در ایران به این صنعت ضربه زده یا متاثر از افزایش تقاضا برای برخی تولیدات حوزه پزشکی و درمان و بسته بندی رشد داشته؟
غیاثی: همانطور که مطرح شد، نظیر اغلب صنایع، بحران کرونا صنعت پلیمر را نیز دچار رکود کرده است. تعطیلی واحدهای پتروشیمی و واحدهای تولیدی دیگر به دلیل قرنطینه، به بخشی از صنعت کامپاند و مستربچ آسیب رسانید. اما از آنجا که محصولات این صنعت در زمینه بسته بندی و محصولات بهداشتی هم کاربرد دارد، بله، شاهد رشد آن هم بوده ایم.
از آنجا که در کشور ما تولید محصولات بهداشتی کمتر رواج دارد، صنعت مستربچ و کامپاند از موهبت افزایش تقاضا به میزان کمتری برخوردار بوده است. این در حالی است که صنعت بسته‌بندی رشد چند صد درصدی را پس از این بحران تجربه خواهد کرد. در نتیجه این بحران هم موجب پیشرفت بوده و هم سبب بروز مشکلاتی شده است. من به شخصه امیدوارم صنعتگران کشورمان به تولید محصولات در زمینه های مختلف پلیمری من جمله صنعت مستربچ و کامپاند اقبال بیشتری نشان دهند، تا نه تنها از جذابیت‌های اقتصادی ویژه آن بهره ببرند، بلکه با بکارگیری از ظرفیت عظیم کشور به افزایش آمار اشتغال زایی نیز کمک شایانی کنند.

بسپار- کیمیاران یکی از حامیان مالی کنفرانس بین المللی مستربچ و کامپاند است که به دلیل همین دوران قرنطینه به تعویق افتاده. هدف شما از این اقدام چه بوده؟
غیاثی: قطعاً شرکت کیمیاران با توجه به تولید محصولات تخصصی و مورد نیاز تولیدکنندگان کامپاند و مستربچ از جمله انواع وکس و استئارات‌های فلزی نگاه ویژه ای به این بخش از صنعت دارد. ما در صددیم تا از طریق ارتباط با انجمن های تخصصی و شرکت در همایش های مستربچ با نیازهای این صنعت بطور صحیح و کامل آشنا شویم و محصولات خود را با توجه به این نیازها توسعه دهیم.

(ادامه دارد…)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 213 ماهنامه بسپار که در نیمه خردادماه منتشر شده است، بخوانید. 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا