اخبار

تحلیل بهره ­وری اقتصادی و تصمیم ­­گیری­ های راهبردی سازمان­

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر تحلیل­ بهره ­وری اقتصادی از طریق درک و شناخت محیط بیرونی (به ویژه جنبه­ های زیست محیطی و اقتصادی) حاصل شده و به تصمیم ­گیری­های کلان و راهبردی سازمان­ها و کسب­ وکارها کمک می­کند و عملا به عنوان راهکاری برای توسعه­ی تولید محصولات نوآورانه و همچنین بازاریابی صحیح و کارآمد معرفی می ­شود.

 

مقدمه

امروزه بسیاری  از شرکت­ها، پایداری و ثبات کسب ­وکار خود را به عنوان مهم­ترین شاخص موفقیت سازمان می­دانند. بررسی ثبات کسب­ وکار هر شرکت به عنوان راهبردی کلیدی همانند سایر راهبردهای شرکت (همچون فروش وبازاریابی) ضروری است و باید حین تدوین راهبردهای سازمان در نظر گرفته شود. در عمل تدوین راهبردهای ثبات کسب­ وکار مزایایی همچون مدیریت ریسک در سازمان و ارتقای ارزش برند را به همراه خواهد داشت. توسعه ­ی پایدار بر اساس توازن دستآوردها و موفقیت­های اقتصادی و مسئولیت­های اجتماعی با در نظر گرفتن پیامدها و هزینه ­های زیست محیطی حاصل می­شود. هر شرکت برای مدیریت توسعه­ی پایدار خود باید شاخص ­های پایداری و ثبات را در کلیه­ی فرآیندها و ارکان اصلی سازمان شناسایی و سنجش نماید. در واقع تحلیل بهره ­وری اقتصادی (EEA) دو رکن اصلی تحلیل محیط­ های بیرونی هر سازمان یعنی تحلیل­ های اقتصادی و زیست محیطی را دربرمی­گیرد. تحلیل بهره ­وری اقتصادی رویکردی علمی و چندجانبه است که ارتباط میان مزایای اقتصادی فناوری (محصول) و تاثیر آن را در کل زنجیره­ ی تامین و چرخه ­عمر مشخص می­کند.

شرکت BASF بیش از 400 مطالعه­ در رابطه با بهره­ وری اقتصادی محصولات مختلف اعم از انواع مواد شیمیایی، محصولات آرایشی و بهداشتی، بسته­بندی و انواع چسب­ها داشته و این مطالعات و تحلیل­های بهره­ وری اقتصادی به عنوان ابزاری کلیدی برای تصمیم­­های راهبردی سازمان در حوزه­های قیمت­ گذاری محصول و سرمایه­ گذاری­های داخلی و خارجی استفاده می­شوند. از طرف دیگر تحلیل­های بهره ­وری اقتصادی به مشتریان و سهامداران خارجی شرکت این فرصت را می­دهد تا تحلیل دقیق و شفافی از میان اطلاعات پیچیده­ ی اقتصادی موجود در شرکت­ها به دست آورند که یکی از مزایای کلیدی این تحلیل برای ذی­نفعان هر شرکتی به حساب می­ آید.

در این نوشتار در رابطه با تحلیل بهره­ وری اقتصادی توضیح داده خواهد شد و مثالی از مطالعات موردی در این حوزه آورده می­شود تا نشان داده شود که تحلیل بهره ­وری اقتصادی چگونه می­تواند بر سیاست­ها و راهبردهای کلان سازمان­ها تاثیر گذارد.

 

 

روش تحلیل بهره­ وری اقتصادی

تحلیل بهره­ وری اقتصادی شامل بررسی کامل چرخه­عمر محصول و هزینه ­های مرتبط با آن است. روش­شناسی بهره ­وری اقتصادی پیرامون مقایسه­ی پایداری و ثبات یک محصول با جایگزین­ های موجود برای آن محصول تعریف می­شود. نکته ­ی کلیدی در این تعریف اینکه ممکن است یک محصول با کاربردی خاص بهره ­وری اقتصادی بالایی داشته باشد اما در کاربردی دیگر برای یک کاربرد متفاوت، بهره­وری اقتصادی پایینی داشته باشد. بنابراین بهره ­وری اقتصادی یک شاخص ثابت برای یک محصول نیست و با توجه به تعریف دامنه ­ی محصول متفاوت خواهد بود.

برای تحلیل بهره ­وری اقتصادی ابتدا باید موارد زیر را تعریف و در نظر گرفت:

  • محصول یا فرآیند تحت ارزیابی دارای تعریف کاربری مشخص و تعریف شده باشد.
  • جایگزین­های محصولی که برای تحلیل تعریف می­شوند باید حداقل 90% کاربرد محصول را در بازار مرتبط پوشش دهند تا از جایگزینی واقعی آنها با محصول مورد نظر، اطمینان حاصل شود.
  • کل چرخه ­عمر محصول باید با جزییات در نظر گرفته شود.
  • کل محیط بیرونی از دید کلان، پیامدهای زیست محیطی و همچنین محیط اقتصادی باید ارزیابی شوند.

 

تحلیل بهره ­وری اقتصادی شرکت BASF بر اساس دو استاندارد ISO 14040 و ISO 14044 برای ارزیابی چرخه­ عمر محصولات انجام شده است. فرآیند کلی تحلیل­ بهره ­وری اقتصادی شامل مراحل زیر است:

آناهیتا هماوند ([email protected])

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این مقاله را که در شماره   202 ماهنامه بسپار  در نیمه مردادماه  منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق کتابخوان فیدیبو قابل تهیه است. 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا