اخبار

تحلیل های اقتصادی صاحبان صنعت پلیمر و پوشش در خصوص سال های 1401 و 1402/ هومن غریبی، مدیرعامل سنی پلاستیک: چالش بزرگ ما خنثی کردن فشارهای حاصل از شرایط اجتماعی و اقتصادی بر روی نیروی کار سازمان بود

بسپار/ ایران پلیمر  سال بد سال باد سال اشک سال شک …

بدون هیچ توضیح و حاشیه نویسی، آنچه در ادامه می خوانید پاسخ گروهی از مدیران صنعت پلیمر و پوشش به سوالاتی است که در ابتدای مطلب آورده ایم. نمی خواستیم کامتان را تلخ تر کنیم. می خواستیم همه مان بدانیم در وضعی که هست چه قدر شبیهیم.

– مهم ترین رویداد اقتصادی سال 1401 چه بود و چه تاثیراتی روی کسب و کار شما در صنعت پلیمر و پوشش داشت؟

– مثبت ترین و منفی ترین تصمیم اقتصادی دولت در سال 1401 را چه می دانید؟

– بزرگترین دستاورد سازمان شما در سال 1401 چه بود؟

– بزرگترین چالشی که در سال 1401 در حیطه فعالیت حرفه ای و تخصصی خود با آن مواجه شدید، چه بوده است؟

-پیش بینی شما برای آینده اقتصادی کشور چیست؟

– نکته دیگری را اگر لازم می دانید، بفرمایید.

 

 (این گفت و گوها در شماره نوروزی مجلات بسپار و پوشرنگ به چاپ رسیده و به تدریج منتشر خواهد شد.)

 

هومن غریبی، مدیرعامل سنی پلاستیک  رویدادهای اقتصادی عمده سال 1401، تورم و افزایش نرخ دلار از زیر 30 به 45 و بالاتر بود که 50 درصد گران شدن را نشان می دهد یا بهتر تعریف کنیم، پول ملی ارزشش کم شده است که شدیدا روی اقتصاد و کسب و کارها تاثیر می گذارد.

تاثیر دلار گران روی اقتصاد کشور چشمگیر بوده و روی صنعت پلیمر هم سایه انداخته است. این امر باعث رکود بیشتر و دلال مداری شده است. همه متوجه شده اند که در هیچ صنعتی نمی توان 50 درصد سود کرد ولی با سوداگری طلا و ملک و دلار و خودرو می شود!

به طور نمونه یک بنگاه مثل سنی در یک سال، ماکزیمم 15 درصد سود می کند. ولی یک دلال بدون پرداخت مالیات و هزار هزار گرفتاری یک تولیدکننده، می تواند بیش از سه برابر او سود کند.

تصمیمات منفی دولت زیاد بوده،  همین نحوه کنترل دلار، روابط خارجی بسیار مایوس کننده و بدترین آنها روشی که در پیش گرفته به شکلی که به هیچ کس نه تولید و نه ملت جوابگو نیست.

جالب اینکه اعداد و آمار مثبتی از سوی دولت اعلام می شود که یک میلیون شغل ایجاد کرده ایم و تورم را کاهش داده ایم … من کارشناس اقتصادی نیستم و آنها باید صحت سنجی کنند ولی دست کم من و دوستان و اطرافیانم شاهد چنین مواردی نبوده ایم! اصولا تصمیمی ندیده ام که به نفع مملکت و یا صنایع اتحاذ شده باشد.

دستاورد سازمان ما در سال جاری دو مورد درون و برون سازمانی بوده است.

فلاش تانک های توکار با کیفیت قابل توجه و بازار صادراتی فوق العاده خوب را تولید و روانه بازار کردیم و توانستیم در بازار داخل و خارج به عنوان یک برند کاملا کیفی با 42 سال تجربه تثبیت شویم. نام سنی پلاستیک در حال حاضر نامش با بالاترین کیفیت و در کشورهای همسایه ها به عنوان بهترین مطرح است که البته دستاوردی لذتبخش است.

از نقطه نظر داخل سازمانی هم امسال با تمهیداتی که داشتیم و کمک تیم منابع انسانی و دوستان، با روش های مدرن توانستیم احساس هم تیمی بودن و همدلی را متمایزتر نسبت به قبل، با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی حاکم بر کشور که اوج اتفاقات ناخوشایند را در مهر و آبان شاهد بودیم و  همکاران را دچار یاس و نا امیدی و افسردگی کرده بود، تا حدی اصلاح کنیم و طراوت نسبی را جایگزین کنیم.

چالش بزرگ ما در سالی که پشت سر می گذاریم خنثی کردن فشارهای حاصل از شرایط اجتماعی و اقتصادی بر روی نیروی همکاران بود که باعث می شد از راندمان خوب دور شوند. توانستیم انرژی را در سازمان تزریق کنیم.

نوسانات دلار و مواد اولیه هم که مساله همه بود. از فلز برنج تا پلی استال و … که گاها لحظه ای قیمت ها تغییر می کرد و حتی پیش آمد که به دلیل عدم امکان قیمت گذاری و اینکه واقعا به سرعت تغییرات نمی رسیدیم، تولید را متوقف کردیم.

من در سازمان به خوش بینی معروفم و وعده های خوب می دهم. ولی متاسفانه حداقل برای 6 ماهه اول 1402 خوش بین نیستم. چشم انداز روشن اقتصادی و سیاسی نمی بینیم. روزنه ای نمی بینم که بگویم با این روش، با این اتفاق، با این تغییر جهت سیاستمداران و … می توانیم شرایط بهتری داشته باشیم.

شرایط بدتر خواهد بود و تورم بیشتر.

بانک مرکزی تورم را برای سه ماه اول سال جدید 50 درصد پیش بینی کرده است. امیدی به بهبود ندارم. تنها چیزی که می توانم بگویم این است که خرید دلالی برای کسانی که اینکار را بلد هستند، خوب خواهد بود، نه برای ما که تولیدکننده هستیم و اینکارها را نمی دانیم.

شما وقتی در شرکت یا سازمانی با مشکلی روبرو می شوید، سریع اقدام به تعریف مساله و حل آن از طریق تیم ها می کنید. اقدام بعدی در صورتی که تیم قادر به حل مساله نباشد، عوض کردن تیم است. در کشور سیاست ها یکی پس از دیگری بدون نتیجه هستند و عملا اقدام اصلاحی موثری نمی بینیم ولی تغییری هم در تیم اقتصادی و مدیریتی دیده نمی شود! هم نمی بینیم! بزرگترین عارضه هم همانطور که اشاره کردم عدم پاسخگویی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا