اخبار

تخصیص خوراک به شرط تکمیل زنجیره تا پایین دست

بسپار می نویسد، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: روند تخصیص خوراک به واحدهای پتروشیمی از تولید مواد پایه تا انتهای زنجیره محصول تا پایین دست پایش می‌شود.

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار نیپنا، اظهارکرد: تقاضاهای جدید جهت صدور مجوز برای ساخت پتروشیمی های جدید بطور دقیق و جامع بررسی خواهد شد و امکان تامین خوراک و وجود زیر ساخت ها در کنار موقعیت مکانی بر اساس آمایش سرزمین و نیز بررسی مطالعات فنی و اقتصادی از جمله مواردی است که باید مصوب شود.
مرضیه شاهدایی افزود: در بحث تامین خوارک مجوزهای لازم را وزارت نفت بر اساس شرایط موجود و امکان تامین صادر می کند و بررسی های فنی و اقتصادی از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی انجام می شود و باید بر این نکته تاکید کرد که متقاضیان ساخت پتروشیمی باید تمام زیر ساخت های مورد نیاز را دارا باشند.


وی با بیان این که تکمیل زنجیره ارزش یکی از شروط تخصیص خوراک به طرح های پتروشیمی است، گفت: تولید محصولات نهایی با هدف جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر باید به عنوان یک راهبرد از سوی طرح ها و مجتمع های پتروشیمی مورد توجه قرار بگیرد تا همگام با دیگر صنایع کشور، صنعت پتروشیمی بتواند مشارکت بیشتری در پویایی اقتصادی کشور ایفا کند.
شاهدایی خاطر نشان کرد: روند تخصیص خوراک به واحدهای پتروشیمی از تولید مواد پایه تا انتهای زنجیره محصول تا پایین دست پایش می‌شود و برهمین اساس با سرمایه گذار توافقنامه‌هایی امضا و ضمانت نامه‌هایی از آنها گرفته می‌شودکه کار را ادامه داده و زنجیره محصولات را تکمیل کنند.

 
وی افزود: در حال حاضر برخی از سرمایه گذاران فقط مواد اولیه تولید می‌کنند. یعنی خوراک را به مواد پایه تبدیل و آن را صادر می‌کنند. این خود نوعی خام فروشی در صنعت پتروشیمی است. هرچند این صنعت از خام فروشی نفت و گاز جلوگیری می‌کند اما در خود صنعت هم ما باید از این پدیده جلوگیری کنیم. 
به گزارش نیپنا، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی چندی پیش با بیان این که پتروشیمی، صنعتی است که نیاز به سرمایه گذاری بالایی دارد گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته در شرکت ملی صنایع پتروشیمی و برآورد هزینه ها، 55 طرح در این صنعت در حال ساخت است که با بهره برداری از 15 مجتمع تا پایان سال جاری و ابتدای سال آینده، 40 طرح باقی می ماند.
معاون وزیر نفت، سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی 40 طرح جدید را در حدود 20 تا 22 میلیارد یورو دانست و افزود: با تامین اعتبارات مورد نیاز، این طرح ها تا 5 سال آینده به بهره برداری می رسند.


شاهدایی گفت: با توجه به خوراک های موجود در کشور برنامه ریزی بلند مدتی نیز برای این صنعت انجام دادیم. با توجه به راه اندازی فازهای پارس جنوبی، میزان تولید گاز طبیعی کشور بیشتر خواهد شد و در صورت تامین خوراک کافی از سوی پارس جنوبی، اجرا و بهره برداری 28 طرح جدید با مجموع سرمایه گذاری 30 میلیارد یورو در بازه زمانی 10 سال آینده در دستور کار قرار دارد.
شاهدایی افزود: با توجه به این که این حجم سرمایه از داخل کشور قابل تامین نیست، نیاز است تا با ایجاد مشوق هایی از سوی وزارت نفت و مجموعه دولت، راه ورود سرمایه گذاران خارجی به صنعت پتروشیمی هموارتر شود.


وی جذب سرمایه خارجی را امری ضروری برای توسعه پتروشیمی خواند و افزود: در این راه کارهای زیادی انجام شد که از جمله آن می توان به تثبیت 10 ساله نرخ خوراک پتروشیمی ها و تعیین فرمول مشخص برای محاسبه قیمت اشاره کرد.
شاهدایی با بیان این که صنعت پتروشیمی صنعتی انرژی بر و نیازمند به آب زیاد است و برای صادرات، لجستیک خاصی را می طلبد که هرجا مستقر می شود امکان صادرات آن نیز باید مهیا باشد اظهارکرد: به پتروشیمی هایی که در داخل کشور ایجاد خواهند شد، خوراک تخصیص یافته گاز طبیعی خواهد بود .

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا