اخبار

تدوین استاندارد مصرف انرژی در صنعت پلاستیک/ دکتر علی عباسیان: کاهش مصرف انرژی، هزینه تولید را پایین می‌آورد

بسپار/ ایران پلیمر موضوع تدوین استاندارد انرژی در صنعت پلاستیک کلید خورده است. باتوجه به اینکه ذخایر انرژی‌های فسیلی درجهان رو به کاهش بوده و خطری جدی جهان را تهدید می‌کند و همچنین یکی از چالش‌های اساسی در دنیای امروز، چگونگی کاهش مصرف حامل های انرژی است، عزمی جهانی بر کاهش مصرف وجود دارد.

 

باتوجه به اینکه ذخایر انرژی‌های فسیلی درجهان رو به کاهش بوده و خطری جدی جهان را تهدید می‌کند و همچنین یکی از چالش‌های اساسی در دنیای امروز، چگونگی کاهش مصرف حامل های انرژی است، عزمی جهانی بر کاهش مصرف، استفاده بهینه از آن و در صورت امکان استفاده از انرژی‌های جایگزین وجود دارد. لذا کشورهای بزرگ دنیا بحث انرژی را سرلوحه فعالیت‌های خود قرارداده‌اند. صنایع پلاستیک نیز از این قاعده مستثنی نبوده‌اند. در ایران هم، موضوع تدوین استاندارد انرژی در صنعت پلاستیک کلید خورده است.

 

دکتر علی عباسیان، عضو هیات علمی دانشگاه علوم و تحقیقات، رییس گروه واژه‌گزینی مهندسی بسپار فرهنگستان زبان و ادب فارسی و ویراستار علمی ماهنامه بسپار، به عنوان مجری و مشاور انجمن ملی صنایع پلاستیک و پلیمر ایران در تدوین استاندارد مصرف انرژی صنعت پلاستیک کشور است. وی در همین زمینه با اینپیا، گفت‌وگویی کرده که در ادامه می‌خوانید:

 

استاندارد مصرف انرژی صنعت پلاستیک چه اهدافی دارد و اهمیت آن برای صنعت کشور چیست؟

به دو دلیل مهم، تدوین این استاندارد لازم است؛ دلیل اقتصادی و دلیل زیست محیطی.

علت اقتصادی آن مشهود است. کاهش مصرف انرژی به رغم اینکه قیمت بالایی در کشور ما ندارد اما روی قیمت پایانی تاثیرگذار است. ضمن اینکه مشخص می‌کند کدام یک از بخش‌های صنعت پلاستیک انرژی بیشتری مصرف می‌کند و کدام بخش‌ها، از این نظر دارای مزیت نسبی هستند.

 

بهبود سرمایه‌گذاری و توسعه در صنعت پلاستیک

بنابراین، استاندارد انرژی جهت توسعه و سرمایه‌گذاری در بعضی بخش‌های صنعت پلاستیک داخل کشور، کارایی خواهد داشت. فرض کنید مصرف انرژی تولید آمیزه‌ها (مستربچ) پایین‌تر از تولید محصول بطری PET باشد. در این صورت، می‌توان ادعا کرد از نظر مصرف انرژی، تولید آمیزه در کشور ما به صرفه تر است. یک نکته مهم دیگر این است که این استاندارد می‌تواند معیاری برای شرکت‌ها باشد تا سطح مصرف خود را بهتر شناخته و اگر مصرف بالاتر از میزان تعیین شده داشته باشند، این امکان را خواهند داشت که با ارتقا ماشین‌آلات و…، مصرف انرژی و هزینه‌های خود را کاهش دهند.

 

آثار محیط زیستی

علت زیست محیطی آن نیز پراهمیت است. بیشترین دلیل گرمایش زمین، انتشار گازهای CO2 و متان است که بخش مهمی از این گازها از طریق صنایع تولید می‌شود. تقریبا همه کشورهای دنیا معاهدات و قراردادهایی منعقد نموده‌اند که طبق آن مصرف انرژی خود را کاهش می‌دهند. برای کاهش مصرف انرژی هر صنعتی سهم‌هایی دارند. یک کارخانه پلاستیک خیلی کوچک‌تر از یک نیروگاه یا یک کارخانه سیمان است اما تعداد کارخانجات تولید پلاستیک زیاد بوده و به همین دلیل بسیاری از کشورهای دنیا آغاز به تدوین استانداردهایی برای کاهش مصرف انرژی در صنعت پلاستیک نموده‌اند. ضمن اینکه فناوری‌ها خود را نیز مرتبا تغییر داده و به‌روزرسانی مي‌‌نمایند.

 

آیا در ایران، سایر صنایع نیز چنین استانداردی تدوین کرده اند؟

 

صنایعی مانند سیمان، مواد غذایی، تایر و… اقدام به تدوین این استانداردها کرده‌اند. صنعت پلاستیک نیز با همت انجمن ملی در آغاز این مسیر قرار گرفته و تلاش می‌شود با این اقدام خجسته معیاری برای صاحبان صنایع طراحی شده و این صنایع خود را با وضعیت جدید تطبیق دهند.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا