اخباراخبار ویژه

ترجمه اختصاصی بسپار/ رشد سالیانه­ ی چهار درصدی در تجارت حلال ­های هیدروکربنی تا سال 2030

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر ارزش تجارت جهانی حلال­های هیدروکربنی در سال 2019 برابر 6.2 میلیارد دلار بود. انتظار می­رود تا سال 2030 رشد سالیانه­ ی 4% را از خود نشان دهد. حلال­های هیدروکربنی برای حل کردن نفت مورد استفاده قرار می­گیرند و همچنین در فرمولاسیون­های مختلف دیگر نیز مورد استفاده قرار می­ گیرند.

این حلال­ها به دلیل سرعت حل شوندگی بالایی که دارند در فرمولاسیون انواع رنگ و پوشش، چسب­ها، لوازم آرایشی و روان­کننده­ها نیز مورد استفاده قرار می­گیرند. برخی از حلال­های هیدر.کربنی از منابع طبیعی مانند نیشکر و یا روغن­های طبیعی به دست می­ آیند.

صنایعی مانند غذا و نوشیدنی، محافظت فردی، دارویی و مانند این­ها به طور پیوسته بر نوآوری و خاص­تر کردن بسته­ بندی محصولات خود تمرکز دارند. این صنایع برای ایجاد تنوع در محصولات خود برای گسترده ­تر کردن مشتریان نیز تلاش زیادی می­کنند. نتیجه­ ی این سیاست­ها، گسترش صنعت جوهرهای چاپ خواهد بود. افزایش تقاضا برای حلال­های هیدروکربنی در میان تولیدکنندگان دارو و همچنین سازگاری زیاد حلال­های آروماتیک با جوهرهای چاپ و موادی که در کشاورزی برای دفع آفات و حشرات به کار می­روند از عواملی هستند که موجب افزایش حجم تجارت جهانی حلال­های هیدروکربنی می­شوند. حلال­های هیدروکربنی مانند پروپان و بوتان به دلیل اقتصادی­تر بودن و ایمن بودن، نسبت به حلال­های آلی بیشتر ترجیح داده می­شوند.

قیمت پایین این حلال­ها و همچنین در دسترس بودن آن­ها از عوامل دیگری است که موجب افزایش مصرف آن­ها می­شود. این حلال­ها در کشورهایی که صنعت پتروشیمی در آن­ها وجود دارد، مانند کشورهای آسیایی، ساده­تر یافت می­شوند. کاربرد همیشگی حلال­های هیدروکربنی در برخی صنایع، افزایش استفاده از وسایل یک­بار مصرف، عاملان بزرگ تجاری و نوآوری­ها در محصول از دیگر عوامل رشد تجارت حلال­های هیدروکربنی است.

کاهش قیمت نفت خام، که یکی از مهم­ترین مواد اولیه در تولید پوشش­ ها به شمار می­رود، باعث کاهش هزینه ­های شرکت­های تولیدکننده ­ی رنگ و پوشش شده است. این موضوع باعث افزایش تولید انواع محصولات در حوزه­ ی رنگ و پوشش خواهد شد و به همین دلیل تقاضا برای حلال­ها بیشتر می­شود. به همین دلیل، افزایش تولید انواع پوشش­ها و جوهرهای چاپ در آسیا و اروپا باعث افزایش تقاضا برای حلال­های هیدروکربنی خواهد شد.

حلال­های هیدروکربنی به دلیل ایجاد مواد فرار، برای سلامتی انسان و محیط زیست خطرناک هستند. افزایش مقررات سخت­گیرانه در مورد استفاده از حلال­ها موجب شده است تمایل به سمت حلال­های پایه زیستی افزایش پیدا کند. این تغییر در بسیاری از صنایع مانند چسب­ها، رنگ و پوشش، کالای نساجی، تمیزکننده ­ها و تولید مواد شیمیایی دیده می­شود. بر خلاف حلال­های مرسوم، حلال­های زیستی از منابعی مانند بایومس، جنگل­ها، جانوران آبزی و پسماندها تهیه می­ شوند. این حلال­ها زیست تخریب­ پذیرند، خطر کمتری داشته و مواد فرار کمتری تولید می ­کنند. به همین دلیل ایمن­ تر هستند و با محیط زیست سازگاری بیشتری دارند. با توجه به این موضوعات، افزایش توجه به بایوحلال­ها از عواملی است که می­تواند اثر منفی بر روی تجارت حلال­های هیدروکربنی داشته باشد.

بر اساس منطقه­ ی جغرافیایی، در سال 2019، آسیا و اقیانوسیه بیشترین سهم را در تجارت جهانی حلال­های هیدروکربنی داشتند. انتظار می­رود در چند سال آینده چین یکی از تاثیرگذارترین کشورها در این حوزه باشد. کشورهای آسایی مانند هند، ژاپن و کره­ی جنوبی از بزرگترین مصرف ­کنندگان حلال ­های هیدروکربنی به شمار می­ روند. دلیل این امر گسترش شهرنشینی و افزایش جمعیت در این کشورها است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا