اخبار

کدام صادرکنندگان مشمول طرح واردات در مقابل صادرات هستند؟

بسپار/ایران پلیمر تمامی صادرکنندگان دارای پروانه صادراتی (از ابتدای سال ۱۳۹۸ به بعد) با استفاده از طرح واردات در مقابل صادرات با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌توانند به ایفای تعهدات ارزی خود بپردازد.

دستورالعمل واردات در مقابل صادرات از تیرماه سال جاری متوقف شد، اما از نیمه آبان سال جاری این مصوبه مجدد به گردش درآمد تا به موجب آن زمینه تهاتر کالا برای صادرکنندگان فراهم شود. ایفای تعهد ارزی یکی از چالش های اصلی صادرکنندگان محسوب می شود، چالشی که برای عبور از آن تاکنون راهکارهای مختلفی در نظر گرفته شده اما هیچ کدام از این راهکارها نتوانست به رفع این مشکل کمک کند، حال وزارت صمت سعی دارد تا با اجرای طرح صادرات در مقابل واردات این چالش را از مسیر صادرکنندگان بردارد. براساس این طرح در صورتی که صادرکنندگان به ایفای تعهدات ارزی خود از این طریق اقدام نکنند تنها چهار ماه از تاریخ صدور پروانه صادراتی فرصت دارند تا نسبت به ایفای تعهدات ارزی خود از طریق عرضه در سامانه نیما  اقدام کنند.

به موجب این مصوبه ترخیص کالا از گمرکات با ارز متقاضی انجام می گیرد و ساده سازی در ورود مواد اولیه و نهاده ‌ها برای  ادامه چرخه تولید از اهداف این مصوبه است. براساس این مصوبه در بخش اول واردات در مقابل صادرات آزاد شده است ، صادرکنندگان می‌تواند برای رفع تعهدات خود با یک واردکننده یا یک تامین کننده کالا تهاتر و از فردا برای واردات کالا اقدام کنند.با توجه به شعار امسال مبنی بر جهش تولید ، باید مواد اولیه مورد نیاز تولید افزایش پیدا کند و قطعات و ماشین آلات  و تجهیزات هم تامین شود .

حال علیرضا رزم‌حسینی در نشست بررسی روش‌های تامین ارز کالاهای وارداتی این روش را یکی از دو روش ایفای تعهد ارزی صادرکنندگان اعلام کرد و افزود: در جلسه بررسی روش‌های تامین ارز کالاهای وارداتی، دو روش ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان مدنظر قرار گرفت.

به گفته رزم حسینی، در صورت عدم تحقق ایفای تعهدات ارزی از این طریق، صادرکنندگان حداکثر ۴ ماه از تاریخ صدور پروانه صادراتی فرصت دارند تا از طریق عرضه در سامانه نیما تعهدات ارزی خود را ایفا کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: کمیته اقدام ارزی سازمان توسعه تجارت و بانک مرکزی   موظف هستند موارد فوق را پیگیری کنند و اقدامات و برخوردهای قانونی لازم را در صورت لزوم انجام دهند.

به گزارش شاتا رزم حسینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تشکیل قرارگاه جهش تولید با حضور نمایندگان دستگاه‌ها حاکمیتی تصریح کرد: در شرایط سخت اقتصادی قرار داریم و در این شرایط همه دستگاه‌های مرتبط باید با هماهنگی همدیگر تصمیمات کلان اتخاذ نمایند که این قرارگاه نیز در همین راستا می باشد.

وی همچنین اقناع افکار عمومی را از دیگر وظایف این قرارگاه دانست و گفت: بخشی از کارهای قرارگاه اتخاذ تدابیر لازم برای اقناع افکار عمومی نسبت به تصمیمات گرفته شده در حوزه مباحث اقتصادی است.

اقتصاد نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا