اخباراخبار ویژه

ترفند صرفه جویی در بازیافت پلاستیک توسط باکتری‌ها

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر پژوهشگران مؤسسه ماکس پلانک در ماربورگ روشی کارآمدتر در مصرف دی اکسید کربن برای استفاده باکتریایی از اتیلن گلیکول به عنوان جزء سازنده‌ی PET ایجاد کرده اند. آن‌ها باکتری Pseudomonas putida را به یک مسیر سوخت و ساز جدید کشف شده در میکروب‌های دریایی مجهز کردند که منجر به بهبود رشد شد. یافته‌های آن‌ها فرصت‌های جدیدی را برای تخریب میکروبی PET و همچنین برای توسعه بیشتر چرخه‌های مواد پایدار ارائه می‌دهد.

پلاستیک همه جا هست در سال 2017، تولید سالانه پلاستیک در سراسر جهان 350 میلیون تن بود. مقدار قابل توجهی از آن سهم محیط زیست می‌شود و آلودگی پلاستیک سلامت و معیشت همه موجودات زنده و پایداری اکوسیستم‌ها را تهدید می‌کند. در عین حال، مواد خام با ارزشی از بین می‌رود که می‌توان از آن‌ها به روشی پایدار استفاده کرد.

روزنه‌ی امیدی در تخریب یا بازیافت احتمالی پلاستیک توسط ریزجاندارها (microorganism) نهفته است. از زمان کشف گونه باکتریایی  خورنده‌ی پلی اتیلن ترفتالات در سال 2016، تحقیقات زیادی بر روی PET (پلی اتیلن ترفتالات) متمرکز شده است که در درجه اول در تولید بطری‌های آب استفاده می‌شود.

تیم تحقیقاتی بر اساس کار قبلی، با استفاده از روش‌های زیست شناسی مصنوعی و تکامل هدایت شده، موفق شدند این مسیر را به باکتری وارد کنند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا