اخبار

ترکیه به دنبال سهم صد در صدی در پتروشیمی ماکو

بسپار می نویسد، سرمایه گذاری شرکت های ترکیه در ساخت پتروشیمی ماکو ۶ میلیارد دلار برآورد شده است.
به گزارش روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو از علاقه شرکتهای ترکیه به سرمایه گذاری صددرصدی در پتروشیمی ماکو خبرداد.
مهندس حسین فروزان مدیر عامل منطقه آزاد ماکو با اعلام این خبر در مورد ظرفیتهای این طرح که می تواند آینده منطقه را متحول نماید، اظهار داشت: این مجتمع قابلیت تولید متانول از گاز طبیعی و تبدیل آن به پروپیلن، اتیلن ،پلی پروپیلن و اتیلن گلایکول و محصولات پائین دستی را دارد.
وی ادامه داد: این مجتمع قابلیت تولید حدود 400 هزار تن پروپیلن، بیش از 250 هزار تن اتیلن و تبدیل آن به بیش از 400هزار تن پلی پروپیلن و حدود 400 هزار تن اتیلن گلایکول در سال را دارا ست.
حسین فروزان در پاسخ به این پرسش که علاقه شرکتهای ترکیه ای در تاسیس پتروشیمی در مشارکت با چه بخشی از اقتصاد کشور خواهد بود، اظهار کرد: ترکها تمایل دارند که به صورت صددرصدی در پروژه های پتروشیمی سرمایه گذاری کنند .
فروزان با بیان این که ویژگیهای مناطق آزاد کشور با هم متفاوت است، خاطرنشان کرد: هزینه حمل و نقل یکی از مواردی است که قیمت تمام شده محصولات تولیدی را افزایش می دهد و حتی می تواند تولید کالایی را از شرائط رقابتی خارج کند ویکی از ویژگیهای صادرات به ترکیه هزینه های پایین حمل و نقل به این کشور و دسترسی آسان به این بازار از منطقه آزاد ماکوست .
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با بیان این که براساس طرح آمایش سرزمین باید درآمد استانها به صورت متناسب افزایش یابد به پایین بودن درآمد استان آذربایجان غربی نسبت به دیگر استانها اشاره کرد و افزود: ماکو با شرائطی که در حال حاضر دارد زمینه بسیاری برای سرمایه گذاری در صنایعی مانند پتروشیمی داشته و اشتغال آن می تواند موجب افزایش ثروت عمومی کشور شود .
فروزان برآورد اولیه سرمایه گذاری در پتروشیمی ماکو را ۶ میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: این امیدواری وجود دارد که حضور شرکتهای خارجی منجر به سرمایه گذاری مناسب در بخش صنایع مهم این منطقه از جمله پتروشیمی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا