اخبار

تسهیلات ۵ میلیاردی به شرکت‌های جذب‌کننده نخبگان/بسته صادرات برای دانش‌بنیان‌ها

بسپار/ایران پلیمر رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه از ۲۵ همت تسهیلات اعطاشده به شرکت‌ها ۱۵.۵ همت از شبکه بانکی و ۹.۵ همت از منابع داخلی صندوق تامین شد، گفت: استان‌های کمتر برخوردار، کمتر از منابع مالی حوزه نوآوری‌ برخوردار بودند، به گونه‌ای که استان سیستان و بلوچستان ۰.۴ درصد از کل شرکت‌های دانش‌بنیان را در خود جای داده است و فقط توانستند ۵ صدم درصد از منابع مالی صندوق را دریافت کنند.

 دکتر محمد صادق خیاطیان در نخستین نشست خبری با محوریت تشریح جزئیات «بسته رشد تولید شرکت‌های دانش‌بنیان» که صبح امروز در محل ساختمان صندوق نوآوری برگزار شد، تولد صندوق را به موجب قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و افزود: از بدو تأسیس این نهاد مالی، مأموریت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان برای آن تعریف شد که برای اجرایی‌سازی این ماموریت، سرمایه اولیه ۳ هزار میلیارد تومانی برای آن پیش‌بینی شد، ولی متأسفانه همچنان در اختصاص سه هزار میلیارد تومان اولیه مانده‌ایم و منابع صندوق رشد نکرده است.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی‌های خوبی از سوی سازمان برنامه برای تامین سرمایه اولیه این صندوق اتخاذ شده است، یادآور شد: صندوق نوآوری و  شکوفایی با ایجاد شبکه همکاری با شبکه بانکی با سه همت سرمایه اولیه، توانسته است ۴۲ همت خدمات در بخش‌های تسهیلات، ضمانت‌نامه‌ها ، توانمندسازی و سرمایه‌گذاری به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه دهد.

خیاطیان خاطر نشان کرد: از ۴۲ همت خدمات ارائه شده به شرکت‌ها، ۲۵ همت آن در قالب تسهیلات و ۱۲ همت در حوزه ضمانت‌نامه‌ها به عنوان ابزار مهم مالی برای شرکت‌ها ارائه شده است.

به گفته وی، ۵ همت در قالب سرمایه‌گذاری و رقم ۱۵۵ میلیارد تومان برای توانمندسازی به شرکت‌ها ارائه شده است.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: از ۲۵ همت تسهیلات اعطا شده به شرکت‌ها ۱۵.۵ همت از شبکه بانکی و ۹.۵ همت از منابع داخلی صندوق تامین شد و همچنین در دولت سیزدهم رشد خوبی در حوزه خدمات به شرکت‌های دانش‌بنیان داشتیم. حدود ۱۳ همت تسهیلات به ۱۴۶۳۰ طرح اختصاص دادیم که ۲.۸ برابر میانگین سالانه اعطای تسهیلات نسبت به دولت دوازدهم بوده است.

خیاطیان گفت: در بخش ضمانت‌نامه‌ها نیز ۶۹۰۰ میلیارد تومان در قالب ۲۷۷۴ فقره طرحی داشتیم که به ما برای دریافت ضمانت‌نامه‌ها مراجعه کردند. در این حوزه رشد ۳.۸ برابری نسبت به میانگین سالانه صدور ضمانت‌نامه نسبت به دولت دوازدهم داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه در حوزه توانمندسازی ۱۲۳ میلیارد تومان خدمات بلاعوض ارائه شد، افزود: در این حوزه رشد ۷.۵ برابری نسبت به میانگین سالانه این خدمات نسبت به دولت دوازدهم داشته‌ایم. در حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیری ۵ همت جذب سرمایه صورت گرفته است که رشد ۵.۶ برابری میانگین سالیانه این حوزه در دولت دوازدهم است.

توزیع شرکت‌ها و تسهیلات

وی با تاکید بر اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری احراز صلاحیت می‌شوند و سپس به صندوق برای دریافت خدمات مراجعه می‌کنند، خاطر نشان کرد: امروز ۵۴ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان در تهران مستقر هستند و منابعی که از صندوق دریافت می‌کنند به همین نسبت است. بر این اساس نرخ نفوذ خدمات ما ۶۲ درصد است؛ یعنی ۶۲ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان توانستند حداقل یک خدمت از ۷۸ خدمت صندوق را دریافت کنند که آمار نسبتاً خوبی است.

به گفته وی، استان‌هایی که بیشترین تسهیلات را دریافت کردند تهران ۵۶ درصد منابع، اصفهان در رتبه دوم با اختصاص ۹.۲ منابع صندوق، خراسان رضوی با اختصاص ۵ درصد منابع قرار دارند. ۵۴ درصد کل شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در تهران، ۱۰ درصد شرکت‌ها مستقر در اصفهان و ۵ درصد نیز در خراسان رضوی مستقر هستند.

خیاطیان گفت: استان‌های کمتر برخوردار، کمتر از منابع مالی حوزه نوآوری‌ برخوردار بودند، به گونه‌ای که استان سیستان و بلوچستان ۰.۴ درصد از کل شرکت‌های دانش‌بنیان را در خود جای داده است و فقط توانستند ۵ صدم درصد از منابع مالی صندوق را دریافت کنند.

بسته رشد تولید

خیاطیان گفت: برنامه‌های جدیدی در دوره جدید طراحی شده است. یکی از برنامه‌های مهم ما که امروز به نوعی آغاز خواهد شد، «بسته رشد تولید محصولات دانش‌بنیان» است.‌ سهم شرکت‌های دانش‌بنیان باید به خوبی دیده شود؛ ما در صندوق، بسته رشد تولید محصولات دانش‌بنیان را طراحی کردیم تا به رشد تولید محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان کمک‌ کنیم.

وی اضافه کرد: بر اساس این برنامه ۱۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان با تأمین مالی ۱۰ همتی منجر به رشد فروش ۱۰۰ همت می‌شوند و برای تحقق آن با ۴ بانک عامل توافق کردیم که با ۲ بانک نیز توافق آن امضاء شده است.

وی ادامه داد: امروز اعلام می‌کنیم شرکت‌های دانش‌بنیانی که رشد فروش دو برابری یا بالای ۱۰۰ میلیارد تومان داشته باشند، می‌توانند با مراجعه به سامانه صندوق درخواست خود را ثبت کنند. ۱۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان که بتوانند رشد فروش دو برابری داشته باشند، مشمول طرح بسته رشد خواهند بود.

خیاطیان گفت: موضوع اشتغال دانش‌بنیان در فارغ‌التحصیلان بسیار جدی است و صندوق معتقد است شرکت‌های دانش‌بنیان زمینه مناسبی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند. با تصویب مجلس عدد ۵ همت تکلیف شد تا شرکت‌ها در قالب تسهیلات تبصره ۱۸ و با معرفی صندوق شرکت‌های دانش‌بنیان که توانایی ایجاد اشتغال دارند، از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

ایجاد اشتغال دانش‌بنیان

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی اعلام کرد:  بانک مرکزی ۱۰ بانک را مکلف کرده است که تسهیلات را پرداخت کنند و بر این اساس شرکت‌های دانش‌بنیانی که امکان ایجاد ظرفیت جدیدی را دارند تا سقف ۳ میلیارد تومان با اولویت مناطق محروم تسهیلات دریافت خواهند کرد.

به گفته وی، در صورتی که شرکت دانش‌بنیانی بتواند نخبگان را جذب کند، این تسهیلات تا سقف ۵ میلیارد تومان قابل افزایش است.

بسته صادرات دانش‌بنیان

خیاطیان از تهیه بسته حمایتی دانش‌بنیان خبر داد و تصریح کرد: صادرات محصولات دانش‌بنیان مهم است و این ظرفیت در شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد، بسیاری از شرکت‌ها به این موضوع توجهی ندارند یا حمایت‌ها کافی نیست؛ از این رو ما یک بسته صادرات دانش‌بنیان داریم که از حضور در نمایشگاه‌های خارجی تا موارد دیگر این حمایت صورت می‌گیرد. امسال پیش‌بینی است که ۳۰ درصد رشد صادرات محصولات دانش‌بنیان را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاق مشمول تسهیلات اشتغال دانش‌بنیان می‌شوند، گفت: با اجرای این برنامه امیدواریم در سال جاری ۱۲ هزار و ۵۰۰ ظرفیت شغلی ایجاد شود.

بسته توسعه صادرات دانش‌بنیان

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی بسته صادرات دانش‌بنیان را از دیگر برنامه‌های حمایتی این صندوق برای شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد و یادآور شد: معتقدیم اگر صادرات حوزه دانش‌بنیان‌ها توسعه نیابد، رشد و توسعه شرکت‌ها محقق نخواهد شد.

وی با بیان اینکه بسیاری از شرکت‌ها دارای ظرفیت صادراتی هستند، گفت: از سوی دیگر خیلی از حمایت‌ها به گونه‌ای نیست که همه شرکت‌ها به بازارهای جهانی دسترسی داشته باشند، بر این اساس بسته حمایت صادراتی ما شامل حمایت از حضور شرکت‌ها در نمایشگاه‌های بین‌المللی، تاییدیه‌ها و استانداردها و غیره می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با حمایت‌های ارائه شده انتظار می‌رود که رشد ۳۰ درصدی صادرات را رقم بزنیم.

طرح ۴ مساله برای فناوران کشور

خیاطیان اظهار کرد: نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان در حل مسائل کشور بسیار مهم است؛ از این رو ما امسال بر روی چهار مساله محوری «آب»، «انرژی»، «امنیت غذایی» و «مسکن دانش‌بنیان» متمرکز شدیم و تلاش می‌کنیم شرکت‌های دانش‌بنیان در حل این مسائل نقش‌آفرینی کنند.

وی گفت: در حوزه توسعه تکنولوژی، باید شرکت‌های دانش‌بنیان روی موضوعات خاص تمرکز کنند که ما به طور خاص سه فناوری نوظهور «هوش مصنوعی»، «زیست فناوری» و «میکروالکترونیک» را تعریف کردیم؛ چرا که  ظرفیت آن از نظر نیروی انسانی و زیرساخت در کشور وجود دارد.

آخرین وضعیت منابع صندوق

خیاطیان گفت: سرمایه صندوق قرار بود به ۱۰۰ همت افزایش پیدا کند، امسال بیش از ۳ همت دیده شده است. منابع پایداری در این موضوع دیده شده و پیش‌بینی ما این است که این منابع طی ۵ سال اختصاص یابد.

ایسنا 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا