اخبار

تشخیص سلول‌های سالم از ناسالم با روش رنگ‌آمیزی محققان کشور

بسپار می نویسد, پژوهشگران کشور با طراحی و ساخت دستگاهی برای رنگ‌آمیزی سلول‌ها روشی را برای تشخیص سلول‌های سالم از ناسالم در حوزه‌های گیاهی، جانوری و انسانی ارائه دادند و تاکنون 60 دستگاه در مراکز مختلف کشور به بهره‌برداری رسیده است.

رامین محمدی‌زند، مجری طرح، با بیان اینکه با اجرای مطالعاتی موفق به طراحی و ساخت دستگاه «تیشو پرسسور و رنگ کننده اسلاید» شدیم، گفت: این دستگاه یک ربات است که با استفاده از یک بازوی رباتیک، بافت‌های گیاهی، حیوانی و انسانی موجود در داخل سبدها را برای مطالعه و بررسی آماده می‌کند.

وی ادامه داد: زمانی که بافت‌ها برای انجام مطالعات آماده شد، برش می‌خورند و بر روی اسلاید و یا «لام» تثبیت می‌شوند و با رنگ آمیزی‌های مختلفی که این دستگاه بر روی سلول‌ها انجام می‌دهد، قطعات مختلف موجود در سلول‌ها از یکدیگر قابل تفکیک می‌شوند که از این طریق پزشک می‌تواند نمونه‌ها را در زیر میکروسکوپ قرار دهد تا سرطانی بودن و یا نبودن بافت را مورد بررسی قرار دهد و یا پروتکل درمانی خود را مورد بررسی قرار دهد.

محمدی با تاکید بر اینکه این دستگاه هم پردازنده بافت و هم رنگ‌کننده اسلاید است، به بیان اهمیت رنگ آمیزی بافت پرداخت و خاطرنشان کرد: بافت‌های بدن انسان شکل طبیعی خاصی دارند؛ ولی در صورت بروز بیماری‌های مختلف، تغییراتی در شکل سلول‌های مختلف و بافت‌ها ایجاد می‌شود.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر اگر توده‌ای از بدن خارج شود، برای تشخیص اینکه این توده از چه نوعی است و یا جراحی به خوبی صورت گرفته و سلول بیماری در موضع وجود ندارد، نیازمند مطالعه است که مطالعه این سلول‌ها و بافت‌ها با استفاده از این دستگاه میسر خواهد شد.

مجری طرح به نحوه رنگ آمیزی سلول‌ها از طریق این دستگاه اشاره کرد و گفت: بافتی که از بدن جدا می‌شود، ما نیاز به ایجاد برش‌های میکروسکوپی داریم و این در حالی است که این سلول‌ها قابلیت برش خوردن را ندارند.

وی با بیان اینکه در داخل این بافت آب است، اضافه کرد: از این رو برای برش دادن این بافت ابتدا آب آن خارج و بر اساس یکسری فعل و انفعالات و در طول زمان به جای آن پارافین مذاب وارد می‌شود و بعد از برش خوردن، پارافین مذاب خارج می‌شود که در این صورت بافت به صورت جامد خواهد شد.

این محقق با تاکید بر اینکه در چنین وضعیتی بافت قابلیت برش دادن در حد میکرون را پیدا خواهد کرد، یادآور شد: بافت‌های برش خورده بی‌رنگ هستند که مشاهده دقیق آن‌ها در زیر میکروسکوپ امکان پذیر نیست؛ ولی ما با استفاده از چندین طیف رنگی هر قسمت سلول را رنگ‌آمیزی می‌کنیم.

به گفته وی با استفاده از این دستگاه بافت‌ها طیفی از آبی تا قرمز رنگ آمیزی می‌شوند و سالم بودن و یا ناسالم بودن سلول‌ها بر اساس رنگی است که به خود می‌گیرد.

وی اضافه کرد: از این طریق هر بخش از سلول یک رنگ خواهد شد و پزشک قادر است اجزای سلول را به صورت تفکیک‌شده مورد بررسی قرار دهد و اقدام به بررسی‌های پاتولوژی (آسیب‌شناسی) سلول کند.

مجری طرح با تاکید بر اینکه این دستگاه در مطالعات حوزه گیاهی، انسانی، جانوری و صنایع غذایی و تولید پروتئین‌ها کاربرد دارد، خاطرنشان کرد: تاکنون 60 دستگاه در مراکز مختلف کشور به بهره‌برداری رسیده است.

محمدی در پایان افزود: این دستگاه نسبت به نمونه‌های خارجی از لحاظ مصرف مواد، کیفیت و سرعت انجام ماموریت‌ها برتری دارد.

منبع: ایسنا

[EasyDNNnewsLink|293]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا