اخبار

تضمین سرمایه‌گذاری صنایع کوچک تا سقف ۳ میلیارد تومان

بسپار می نویسد، مدیر عامل صندوق سرمایه‌گذاری صنایع کوچک در گفت‌وگو با صمت اعلام کرد: امنیت سرمایه‌گذاری در صنایع به ویژه صنایع کوچک یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های صنعت کشور است. در شرایطی که زمزمه‌های کاهش سود سپرده بانکی نیز شنیده می‌شود تضمین سرمایه‌گذاری می‌تواند تاثیر بسیاری در جذب سرمایه‌های سرگردان به صنعت داشته باشد.

به همین منظور صندوق سرمایه‌گذاری صنایع کوچک در راستای تسهیلات جدید خود هر پروژه سرمایه‌گذاری را تا سقف ۳ میلیارد تومان تضمین می‌کند، علاوه بر این به منظور افزایش امنیت سرمایه‌گذاری خارجی نیز طرح‌های مطالعاتی برای تضمین سرمایه‌گذاری‌های ارزی آغاز شده است. در همین راستا علی تعقلی، مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری صنایع کوچک ضمن حضور در غرفه صمت در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات به بررسی چگونگی تضمین سرمایه‌گذاری‌ها، وضعیت افزایش سرمایه صندوق و پیشنهادات صندوق‌های توسعه‌ای و حمایتی برای برنامه ششم توسعه پرداخت.

صندوق سرمایه‌گذاری صنایع کوچک در ارائه تسهیلات هزار میلیاردی به صنایع کوچک چه نقشی ایفا خواهد کرد؟ 
تسهیلاتی که به عنوان تسهیلات حمایت صنایع کوچک مطرح می‌شود یارانه سود تسهیلات اعطایی است که در ردیف‌های بودجه‌ای دولت پیش‌بینی می‌شود که معمولا بانک عامل آن نیز بانک «صنعت و معدن» است. صندوق سرمایه‌گذاری صنایع کوچک در این میان در زمینه ارائه ضمانتنامه تسهیلات اعطایی می‌تواند به صنایع کوچک تسهیلات ارائه کند. البته اگر بخشی از این منابع در اختیار صندوق سرمایه‌گذاری صنایع کوچک نیز قرار بگیرد به‌طور قطع صندوق با ضریب چند برابری این سرمایه را برای حوزه صنایع کوچک تضمین خواهد کرد.

تاکنون چه میزان افزایش سرمایه در صندوق محقق شده و برای افزایش دوباره سرمایه صندوق چه برنامه‌ای دارید؟ 
سرمایه صندوق سرمایه‌گذاری کوچک از محل وصول اقساط صندوق ذخیره ارزی ۲/۵ برابر شده که این سرمایه به صندوق نیز پرداخت شده است. علاوه بر این اگر مشکلات ویژه‌ای در ادامه سال به وجود نیاید احتمال می‌دهیم تا پایان سال شاهد افزایش دوباره سرمایه صندوق باشیم اما میزان آن هنوز مشخص نیست. همچنین با توجه به اهمیت و نقش صنایع کوچک در تلاش هستیم با درخواست از دولت در بودجه سال ۹۵ سرمایه بیشتری برای این صندوق در نظر گرفته شود.

با توجه به احتمال کاهش سود سپرده بانکی لزوم افزایش امنیت سرمایه‌گذاری برای جذب سرمایه‌های سرگردان به صنعت بیش از پیش احساس می‌شود. صندوق برای این منظور چه برنامه‌هایی دارد؟ 
یکی از خدمات جدید صندوق ارائه تضمین‌های سرمایه‌گذاری است؛ به نحوی که صندوق به عنوان رابط سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر در این میان نقش ایفا می‌کند بنابراین سرمایه‌گذارانی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در صنایع کوچک اما نگران ریسک این سرمایه‌گذاری هستند می‌توانند با ارائه طرح‌های خود به صندوق از تضامین سرمایه‌گذاری صندوق بهره‌مند شوند و صندوق این آمادگی را دارد تا سرمایه‌گذاری را برای یک پروژه ۲ ساله با وعده‌های پرداخت سود مشخص تضمین کند. با ایجاد این تسهیلات به جای آنکه سرمایه از طریق واسطه و با بهره بالا در اختیار تولید قرار گیرد مستقیم سرمایه‌ها به بدنه تولید تزریق می‌شود و امنیت سرمایه‌گذاری نیز افزایش پیدا می‌کند.

آیا برای تضمین سرمایه‌گذاری، محدودیتی در میزان سرمایه‌گذاری وجود دارد؟
در تضمین سرمایه‌گذاری برای هر پروژه یک سقف ۳میلیارد تومانی در نظر گرفته شده که به یقین اگر از این حد فراتر رود از حوزه صنایع کوچک خارج می‌شود بنابراین سقف در نظر گرفته شده متناسب با سرمایه‌گذاری در صنایع کوچک است.

با توجه به گشایش‌هایی که در روابط بین‌المللی ایران به وجود آمده آیا صندوق سرمایه‌گذاری‌های خارجی را نیز تضمین می‌کند؟
برای تضمین سرمایه‌گذاری‌های خارجی منعی وجود ندارد و حتی یک تولیدکننده می‌تواند صددرصد سرمایه‌گذارش خارجی باشد، بنابراین ماهیت حقوقی واحد تولیدی برای صندوق دارای اهمیت است. البته گفتنی است که پذیرش ریسک سرمایه‌گذاری خارجی دوچندان است چراکه در حوزه ارز ریسک جداگانه‌ای وجود دارد بنابراین در سرمایه‌گذاری خارجی ۲ موضوع ریسک ریالی و ارزی مطرح است. در این زمینه مراجعه‌هایی نیز به صندوق شده به همین دلیل صندوق کارهای مطالعاتی این طرح را آغاز کرده تا نحوه اجرای تضمین سرمایه‌گذاری خارجی نیز پیش‌بینی شود اما درحال‌حاضر به طور ریالی (چه سرمایه‌گذاری داخلی باشد چه خارجی) این تضمین انجام می‌شود.

جایگاه صندوق‌های حمایتی و توسعه‌ای در برنامه ششم توسعه چگونه دیده شده و چه پیشنهاداتی از سوی صندوق‌ها به دولت ارائه شده است؟
شورای صندوق‌های حمایتی و توسعه کشور بیش از ۲۲ پیشنهاد را تهیه و تنظیم کرده تا این برنامه در برنامه ششم توسعه لحاظ شود. یکی از بندهای پیشنهادی افزایش سرمایه صندوق‌های توسعه‌ای است که از محل‌های مختلف پیشنهاداتی مطرح شده است. درحال‌حاضر برنامه‌ریزان دولت برای این کار تصمیم‌گیری نکردند اما پیشنهادات شورا برای هر صندوق به تفکیک ارائه شده است. به طور مثال یکی از صندوق‌هایی که در صنایع نوین فعالیت دارد پیشنهادی را ارائه کرده تا سرمایه صندوق به ۱۰ درصد تولیدات آن حوزه برسد. برای صندوق سرمایه‌گذاری کوچک نیز پیش‌بینی شده تا سرمایه صندوق به قدری افزایش یابد تا ۱۰ درصد ریسک‌های صنایع کوچک پوشش داده شود که برای این‌کار ۰/۱ این سرمایه مورد نیاز است.

نقش رسانه در حمایت از صندوق‌های توسعه‌ای را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
مطبوعات به ویژه روزنامه گسترش صمت همواره فعالیت‌های صنایع کوچک و صندوق سرمایه‌گذاری صنایع کوچک را به خوبی منعکس کرده‌اند و همیشه حامی صنایع کوچک بوده‌اند. این حمایت باعث شده تا در ماه بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان برای دریافت تسهیلات از صندوق تقاضا شود. به همین دلیل امیدواریم صندوق سرمایه‌گذاری صنایع کوچک بتواند در آینده برای حمایت از حوزه صنعت نشر و مطبوعات گام‌های موثری بردارد تا در حمایت از زحمات مطبوعات نقشی مهم را ایفا کند.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا