اخبار

تعرفه صفر برای تمامی ردیف‌های تعرفه‌ای در تجارت ایران و اوراسیا

بسپار/ ایران پلیمررئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران از لحاظ کردن تعرفه صفر برای تمامی ردیف‌های تعرفه‌ای ایران و اوراسیا خبر داد و گفت: فقط ده ردیف تعرفه‌ای از این امر مستثنی خواهند شد.

حمید زادبوم، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در همایش دیپلماسی اقتصادی ایران و اروپا عنوان کرد: موافقت‌نامه تجارت ترجیحی با اوراسیا فعلا روی ۸۳۰ قلم کالا تمرکز دارد؛ اما در مذاکرات مربوط به تجارت آزاد ایران و اتحادیه اوراسیا، احتمالاً تعرفه صفر برای حدود ۱۰ ردیف تعرفه‌ای، تعرفه عمده اقلام تجاری به سوی تعرفه صفر خواهند رفت.

وی افزود: اگرچه ممکن است رسیدن به تعرفه صفر برای برخی اقلام به صورت پلکانی باشد؛ اما این فرآیند نباید بیش از ۱۰ سال به طول بینجامد؛ اما سوال این است که در این صورت آیا الزامات تجارت آزاد در بخش خصوصی و بخش کنترل از مبدا وجود دارد.

زادبوم گفت: اکنون ۴۰ کشور در صف امضای موافقت‌نامه تجاری با اتحادیه اوراسیا قرار دارند؛ پس تجارت آزاد برای ما به مثابه یک جراحی پر درد و با خونریزی است؛ ضمن آنکه این نوع تجارت تنها اخذ امتیاز نیست و لازم است در تبادل این امتیازات، بخش خصوصی نیز به ما کمک کند. در این زمینه پذیرای هرگونه پیشنهاد علمی نیز خواهیم بود.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: مذاکرات مربوط به موافقت‌نامه تجارت آزاد در کمتر از یک ماه آینده شروع می‌شود و مقدمات فنی آن فراهم شده است. اما همه مسائل در حوزه مقدمات فنی خلاصه نمی‌شود و هماهنگی بین دستگاه‌ها و ارتقای دانش بخش دولتی و بخش خصوصی برای تحقق تجارت آزاد با این اتحادیه نیز بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: ایران تاکنون تنها با کشور سوریه موافقت‌نامه تجارت آزاد داشته و هنوز قواعد حاکم بر تجارت آزاد در بخش‌ دولتی سازمان‌های مسوول و هم‌چنین نزد تجار ایرانی جا نیفتاده است.

زادبوم، ادامه داد: عدم الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت، سبب شده سطح دانش و رفتارهای تجاری بین‌المللی ایرانیان اعم از بدنه کارشناسی دولت و تجار نازل‌تر از آنچه باشد که در کشورهای عضو سازمان جهانی تجارت حاکم است.

 

اکسپورتنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا