اخبار

تعریف مگاپروژه وزارت صمت برای بهبود سریع تولید پلی‌پروپیلن‌ها

بسپار/ایران پلیمر در جلسه‌ای با حضور دکتر برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت، وضعیت تولید در زنجیره ارزش محصولات پلی‌پروپیلنی بررسی و مقرر شد مگا پروژه بهبود تولید در زنجیره ارزش محصولات پلی پروپیلنی به سرعت اجرا شود تا شاهد نتایج سریع آن در بازار باشیم. افزایش حداکثری حجم تولید و عرضه پلی‌پروپیلن‌ها هدف اصلی این مگاپروژه خواهد بود.

در جلسه‌ای با حضور دکتر برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت، وضعیت تولید در زنجیره ارزش محصولات پلی‌پروپیلنی بررسی و مقرر شد مگا پروژه بهبود تولید در زنجیره ارزش محصولات پلی پروپیلنی به سرعت اجرا شود تا شاهد نتایج سریع آن در بازار باشیم. افزایش حداکثری حجم تولید و عرضه پلی‌پروپیلن‌ها هدف اصلی این مگاپروژه خواهد بود.

این جلسه روز گذشته با حضور مهندس حسام زاده مدیر کل دفتر صنایع شیمیایی و پلیمری وزارت صمت و همکاران ، سرکار خانم مهندس فرقانی از سازمان حمایت و همکاران همچنین برخی از اعضاء هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران و انجمن کامپاند و مستربچ در دفتر جناب آقای دکتر برادران با حضور بدنه کارشناسی آن دفتر برگزار شد.این هم اندیشی در پی رقابت های عجیب هفته‌های اخیر گروه کالایی پلی‌پروپیلن‌ها تشکیل شد.

شایان ذکر است با توجه به اهتمام حداکثری دولت برای تامین بنزین، بخشی از خوراک مایع مورد نیاز صنایع پتروشیمی با کاهش تولید رو به رو شده که این موضوع که به کاهش تولید الفین (پروپیلن) انجامیده نهایتاً منجر به افت راندمان تولید در زنجیره ارزش محصولات در گروه کالایی پلی‌پروپیلن‌ها شده و تب رقابت را در بورس کالا به شدت بالا برده است.در این میان، اورهال پتروشیمی‌های جم و ایلام هم مزيد بر علت شده تا روزهای اخیر شاهد رقابت عجیبی در این گروه کالایی باشیم.

اعضاء انجمن ملی صنایع پلیمر ایران در این جلسه در گفتگو با جناب آقای دکتر برادران پیشنهاد تعریف مگا پروژه زنجیره ارزش محصولات پلی پروپیلنی برای افزایش سریع تولید را مطرح کردند که با توجه به اصلاح فرایند فعلی، امکان بهبود سریع‌ حجم تولید و رشد عرضه‌ها فراهم شود. این بسته پیشنهادی شامل بندهای مختلفی است که اهتمام حداکثری صنایع پتروشیمی به تامین و تولید در زنجیره ارزش این ماده بسیار مهم پلیمری را در بر می‌گیرد. دکتر برادران ضمن استقبال از این پیشنهاد بخشی از بدنه اجرایی وزارت صمت را مکلف به تدوین سریع برنامه‌ای برای اصلاح وضعیت موجود به منظور افزایش راندمان تولید کرد. این طرح که با همکاری انجمن ملی صنایع پلیمر ایران انجام خواهد شد اولین جلسه آن روز شنبه برگزار می‌شود.

امیدواریم هر چه زودتر این طرح برای اصلاح وضعیت فعلی به نتیجه برسد تا شاید از حجم رقابت ها در بورس کالا برای این گروه کالایی کاسته شود. با توجه به اهتمام موجود در بدنه اجرایی وزارت صمت و قول مساعدت با همکاری بدنه تصمیم‌سازی دولتی، وزیر نفت و در صورت نیاز شخص معاون‌ اول رئیس جمهور انتظار برای اثربخشی سریع آن متصور است.

تاکنون پیگیری‌های بسیاری برای حمایت از بازار پلی‌پروپیلن‌ها توسط انجمن ملی صنایع پلیمر ایران صورت گرفته که از آن جمله می‌توان به مکاتبات گسترده با وزارت نفت و صمت ، گفت‌وگوها با مهندس شاهمیرزایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و مهندس محتشمی‌پور معاون صنایع معدنی و فرآوری مواد وزارت صمت و مدیران کل وزارتخانه‌های صمت و نفت همچنین طرح موضوع در کمیته تخصصی پتروشیمی اشاره کرد که جلسه فوق‌الذکر آخرین حلقه از زنجیره اقدامات ذکر شده بود. مهمترین اتفاقی که در هفته های اخیر به ویژه در هفته جاری روی داد کاهش محسوس عرضه پلی‌پروپیلن‌ها بود به صورتی که رقابت‌ها این گروه ‌کالایی را به سطوحی رسانده که در سال های اخیر بی‌سابقه بوده است. امیدواریم در روزهای آینده شاهد خودنمایی اثرات این روند در بازار باشیم. با توجه تاثیر این طرح و اهمیت کار کارشناسی در این زمینه، نتایج آن به‌زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

انجمن صنایع پلیمر ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا