اخبار

تعیین شرایط جدید برای صدور و تمدید کارت بازرگانی

بسپار/ایران پلیمر بر اساس اعلام اتاق بازرگانی، آئین‌نامه قانون مقررات صادرات و واردات از سوی هیات وزیران اصلاح شد.

آئین‌نامه قانون مقررات صادرات و واردات از سوی هیات وزیران اصلاح شد. در آخرین روز کاری سال 1401 تصویب‌نامه هیات وزیران در مورد آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات ابلاغ شد که طی آن به مساله صدور و تمدید کارت بازرگانی اشخاص حقیقی و حقوقی پرداخته شده و برخی از مفاد آن نیز اصلاح شده و تغییر یافته است.

هیات وزیران در جلسه 24 اسفندماه 1401، به پیشنهاد وزارت صمت ماده (10) آئین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات که به موضوع نحوه صدور و تمدید کارت بازرگانی مربوط می‌شود را اصلاح کرد.

در مصوبه جدید هیات وزیران و اصلاحیه ماده (10) آئین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات، پس از آنکه شرایط تجاری بودن کالا لحاظ شده‌است، به موضوع چگونگی صدور و تمدید کارت بازرگانی اشخاص حقیقی و حقوقی پرداخته شده و اصلاحاتی در این بخش اعمال شده است.

بر این اساس و طبق این مصوبه، مهلت اعتبار کارت‌های بازرگانی برای صادرکنندگان ممتاز و نمونه ملی، حداکثر تا پنج سال تعیین شده است. همچنین در اصلاحیه این آئین‌نامه، شرایط تازه‌ای برای سقف ارزشی صادرات و واردات برای دریافت‌کنندگان کارت بازرگانی تعیین شده است و به این ترتیب، این سقف در سال اول با لحاظ شاخص‌هایی نظیر گردش حساب بانکی شخص حقیقی یا حقوقی، مدیرعامل و اعضای هیات مدیره و سرمایه ثبتی شخص حقوقی حداکثر 500 هزار دلار تعیین شده است. این در حالی است که در صورت کافی نبودن سقف تعیین شده، به تشخیص وزارت صمت و بر اساس شرایط اعلامی در این آئین‌نامه، امکان افزایش سقف ارزشی صادرات و واردات دارندگان کارت بازرگانی وجود دارد.

همچنین از دیگر موارد اصلاحی این آئین‌نامه، کاهش شرط سنی برای دریافت کارت بازرگانی است که بر این اساس، داشتن حداقل سن 20 سال تعیین شده است. پیش از این، شرط سنی برای دریافت کارت بازرگانی، 23 سال بود.

از دیگر بندهای این آئین‌نامه جدید، شرایط مربوط به چگونگی تمدید کارت بازرگانی است که بر این اساس، نداشتن تعهد ارزی سررسید شده واردات و صادرات، یکی از شروط اصلی تمدید کارت بازرگانی تعیین شده است.

 

اکسپورتنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا