اخبار

تغییر مبنای محاسبه قیمت پایه محصولات پتروشیمی از هفته آینده/ اختیار پتروشیمی ها در قیمت گذاری بر مبنای دلار نیمایی تا دلار توافقی

بسپار/ ایران پلیمر شرکت بورس کالای ایران اعلام کرد  که از روز دوشنبه 12 دی ماه برای محصولاتی که نرخ ارز در قیمت پایه آنها محاسبه می شود مانند محصولات پتروشیمی، عرضه کنندگان می توانند قیمت پایه خود را بر اساس نرخ دلار نیما تا دلار توافقی محاسبه و اعمال کنند.

 

بازار توافقی ارز چیست؟

بازار ارز توافقی برای کسانی است که قصد واردات رسمی کالا و خدمات به کشور را ندارند و صرفا برای نیاز‌های دیگری بجز واردات است.

در این بازار به ازای هر شماره‌ی کارت ملی حداکثر 2000 دلار تخصیص داده می‌شود. قیمت دلار در بازار ارز توافقی مقداری پایین‌تر از قیمت دلار در بازار آزاد (و بالاتر از ارز نیمایی) است.

عرضه کنندگان دلار در بازار توافقی صادرکنندگانی هستند که کالا و خدمات نهایی خود را به خارج از کشور صادر کرده‌اند و می‌خواهند دلار‌های حاصله را با قیمتی بالاتر از قیمت بازار نیمایی به متقاضیان بفروشند. تقاضا کنندگان بازار دلار توافقی نیز بیشتر کسانی هستند که نیاز‌های ارزی آن‌ها مقادیر کلان نیست.

دلیل تشکیل این بازار این بوده که فشار تقاضا بر بازار آزاد کاهش یابد. اما این اقدام چندان کارساز نبوده است. زیرا در این نوع تخصیص ارز ممکن است فساد در توزیع اتفاق بیافتد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا