مقالات

تقاضای رو به رشد برای ﺑﻬﯿﻨﻪﺳﺎزیِ رﺳﺎنش اﻟﮑﺘﺮﯾﮑﯽ پلاستیک‌ها

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ رﺳﺎﻧﺎﯾﯽ اﻟﮑﺘﺮﯾﮑﯽ ﻻزم در ﺑﺴﭙﺎرﻫﺎ، ضمن ﺣﻔظ ﺧﻮاص ﻣﮑﺎﻧﯿﮑﯽ، از اﻫﺪاف بسیاری از آﻣﯿﺰهﮐﺎران متخصص اﺳﺖ. در اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ، ﺑﺮرﺳﯽ ﺑﺮﺧﯽ از اﻓﺰودﻧﯽﻫﺎی در دﺳﺘﺮس و ﻧﺤﻮه ﺑﻪﮐﺎرﮔﯿﺮی آن‌ها در ﺻﻨﻌﺖ اﻣﺮوزه آﻣﯿﺰهﮐﺎری آورده‌ شده‌است.

 

مقدمه

اﻣﺮوزه اﯾﺠﺎد رﺳﺎﻧﺎﯾﯽ اﻟﮑﺘﺮﯾﮑﯽ ﻣﻄﻠﻮب در آﻣﯿﺰهﻫﺎ ﺑﺴﯿﺎر حایز اﻫﻤﯿﺖ اﺳﺖ. ﮐﺎرﺑﺮدﻫﺎی اﯾﻦ آمیزه­ ها را ﻣﯽﺗﻮان در وﺳﺎﯾﻞ ﻧﻘﻠﯿﻪ و دﺳﺘﮕﺎهﻫﺎی اﻟﮑﺘﺮﯾﮑﯽ و اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ، ﺗﺠﻬﯿﺰات ﻣﻌﺪنﮐﺎری، ﺗﺠﻬﯿﺰات ﺧﺎص ﭘﺰﺷﮑﯽ و ﺻﻨﻌﺖ سامانه ­های گرمایشی تهویه مطبوع (HVAC) یافت. ﻫﺮ یک از اﯾﻦ ﺻﻨﺎﯾﻊ ﻧﯿﺎزﻫﺎی خاص ﺧﻮد را دارد، ﺑﺪﯾﻦ ﻣﻨﻈﻮر ﺟﻬﺖ دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﺧﻮاص رﺳﺎﻧﺎﯾﯽ مطلوب، از اﻓﺰودﻧﯽﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ در ﻃﯿﻒﻫﺎی ﮔﺴﺘﺮده اﺳﺘﻔﺎده‌ ﺷﺪه‌اﺳﺖ. اﻣﺎ در ﻫﻤﮕﯽ اﯾﻦ ﻣﻮارد، ﻓﻨﺎوریﻫﺎی آﻣﯿﺰهﮐﺎری ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎﻧﻪ لازم اﺳﺖ ﺗﺎ ﺑﺘﻮاﻧﺪ تامینِ رﺳﺎﻧﺎیی ‌اﻟﮑﺘﺮﯾﮑﯽ را بدون از دست دادن خواص ‌مکانیکی تضمین کند.

امروزه بازار افزودنی­ های رسانا و استفاده از آمیزه‌های رسانای الکتریکی، در حال رشد است و اخیرا شرکت OCSiAl ابراز داشته‌ است که افزودنی‌های رسانا فقط پاسخگوی ۲ تا ۳ درصد از کل بازار آمیزه‌های گرمانرم است. اما با وجود این، امروزه روند تولید افزودنی‌های رسانا به طرز قابل توجهی گسترش یافته است، که یکی از محرکه­های اصلی رشد آن، وسایل نقلیه برقی (e-mobility) است. اگر فناوری کاربرد آن­ها ساده‌تر شود و از لحاظ اقتصادی هم به‌صرفه‌تر باشند، تردیدی نیست که آمیزه‌های رسانا طیف وسیع‌تری از کاربردها را شامل می­شود .اما هزینه و عملکرد از موانع اصلی هستند، هم­چنان که راه‌حل‌های اخیر نتوانسته است مطابق با تقاضای موجود برای افزودنی‌های رسانا از نقطه‌نظر توسعه فناوری و شرایط اقتصادی نیازها را برطرف کند. به‌عنوان مثال داشبورد خودرو که از آمیزه‌های گوناگون بسپارها ساخته‌شده است، بسیاری از گرد و غبارها روی سطحش انباشته می‌شود؛ حال اگر امکان آن وجود داشت که این پلاستیک‌ها به صورت دایمی ضدبارساکن (Antistatic‌) تولید شوند، از انباشتگی گرد و غبار روی داشبوردها جلوگیری می‌شد. اگر آمیزه ­های ضدبارساکن آسان­تر فرایندکاری شوند و به­ صرفه ­تر باشند، گسترش سریعی در بازار آمیزه ­های رسانا خواهند داشت.

علاوه‌بر این، دیگر روندهای پژوهشی کلیدی شامل فناوری‌های سبز جهانی (به فناوری و فرایندهایی اطلاق می‌شود که از موادِ خامِ سازگار با محیط‌زیست برای کاربردهای صنعتی استفاده می‌کنند) است، جایی­که محصولات جدید در حوزه حمل‌و‌نقل مورد نیاز است و تقاضای رو به رشد کاربردهای الکترونیکی با کارایی عالی پیش‌بینی شده‌است.

با این اوصاف، مسئله فنی اصلی، ترکیب خواص‌الکتریکی با مشخصات مکانیکی مطلوب است. این محصولات از طریق فرایندهای متفاوتی مثل قالب­گیری تزریقی، رانشگری، گرماشکل‌دهی یا قالب­گیری چرخشی (rotomoulding) تولید می­شوند که به یکنواختی، پایداری، رسانایی دایمی بدون تاثیر منفی بر خواص مکانیکی‌ نیاز دارند.

بنابراین، ترکیب مشخصات الکتریکی و خواص‌ مکانیکی مطلوب با شفافیت (transparency) و ­رنگ­های درخشان (vivid colours)، هدف اصلی برای بازار کنونی است. شاید نانولوله‌های کربنی تنها عامل موجود کنونی باشند که دستیابی به این خواص ذکر شده را با هزینه های معقول قادر می­سازد. با این وجود شرکت OCSiAl بیان داشته‌است که روی اختلاط آسان این افزودنی‌ها کار می‌کند. شرکت خط تولید مستربچ­ های پایه نانولوله‌ی کربنی را با فناوری‌های وسیع امروزی که می­تواند به آسانی به مواد مختلف اضافه شود گسترش داده‌است.

 

برگردان: سید حمیدرضا صباغی

[email protected]

 

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این مقاله را در شماره 206 ماهنامه بسپار که در نیمه آذرماه منتشر شده است، بخوانید. 

 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا