اخبار

اختصاصی بسپار تقاضا برای کفپوش های آنتی باکتریال در دوران کرونا افزایش داشته است

بسپار/ایران پلیمر تقاضا برای کفپوش های آنتی باکتریال در دوران کرونا افزایش داشته است.

پردیس رستم زاده، دانش آموخته ی مهندسی پلیمر در مقطع کارشناسی ارشد و دارای مدرک دکتری حرفه ای مدیریت کسب و کار DBA است. از سال 1391 فعالیت کاری خود را در بساپلیمر آغاز کرده و در ابتدا مسئولیت مدیریت تحقیق و توسعه این شرکت را عهده دار بوده است. از سال 1393 نیز به عنوان مدیرعامل فعالیت خود را ادامه داده.

رستم زاده: بساپلیمر از سال 1394 توسط کارگروه تعیین صلاحیت شرکت های دانش بنیان با تأیید دو محصول به عنوان شرکت دانش بنیان تأیید شد و این مجوز طی سال های گذشته تمدید شد. همچنین از سال 1391 این شرکت موفق به دریافت تأییدیه نانومقیاس از ستاد توسعه فناوری نانو شده است. به منظور افزایش رضایتمندی مشتریان و بهبود فرایندهای کاری نیز استاندارد مدیریت کیفیت ISO 9001:2015 در بساپلیمر پیاده سازی شده و دارای گواهینامه ی انطباق از شرکت TUV NORD با اعتبار دهی DAAKS هستیم.

بسپار :شرکت بسا پلیمر در ابتدای راه به سراغ کف پوش های پارکینگ رفت و مصاحبه ای هم در این رابطه با بسپار در سال 96 داشتید. از آن سال تا کنون چه محصولات جدیدی را به سبد محصولات شرکت اضافه کرده اید؟
رستم زاده: تلاش ما در بساپلیمر ارایه ی سبد تخصصی از پوشش های رزینی با کاربری اختصاصی در کف سازه ها بوده است. در مسیر فعالیت خود ضمن تلاش در جهت ارتقای کیفیت محصولات موجود، از جمله کفپوش های رزینی با کاربری به عنوان کفپوش پارکینگ ها، محصولات جدیدی را هم ارایه دادیم.
از این میان می توان به پوشش های پلی یورتان خود ترمیم شونده، کفپوش های رزینی خودتراز سه جزیی، لاک ضدسایش و نیمه مات محافظ کفپوش، کفپوش های آنتی باکتریال و کفپوش های رزینی سه جزیی طرح سنگ با مقاومت بالا در برابر حرارت و شعله اشاره کرد.

بسپار: با توجه به این که در سال های اخیر شاهد تلاطم های اقتصادی زیادی بوده ایم شیوه ی مواجه شدن شما با این چالش ها چگونه بوده و چه سیاست هایی را برای مقابله با این چالش ها اتخاذ کرده اید؟
رستم زاده: بله، متأسفانه به دلیل تغییرات ناگهانی قوانین واردات، نوسانات شدید نرخ ارز، مشکلات ناشی از تحریم ها و نرخ بالای تورم در چند سال اخیر فعالیت های اقتصادی دستخوش تلاطم های بسیاری بوده است. به منظور کاهش ریسک ناشی از این تغییرات، تلاش ما بر تمرکز بر بازار تخصصی، تقویت برند بساپلیمر، افزایش رضایتمندی مشتریان و حفظ مشتریان فعلی و ارائه ی محصولات نوین، تخصصی و با کیفیت از یک سو و حداقل سازی هزینه های ثابت و سربار، تأمین نقدینگی با استفاده از تسهیلات و مدیریت هزینه ها، تأمین موجودی مواد اولیه در مقادیر بالاتر از معمول از سوی دیگر بوده است.

بسپار : آیا در طی این سال ها موفق به صادرات هم شده اید؟ مشخصا” کدام محصول را به کدام کشور ها صادر کرده اید؟
رستم زاده: در این مدت تمرکز اصلی ما بر توسعه ی بازار داخلی محصولات بوده است. فعالیت هایی جهت بررسی بازارهای صادراتی و فراهم نمودن زمینه های شروع فعالیت صادراتی در بازارهای منتخب نیز صورت گرفته است. البته به صورت غیر مستقیم نیز تجربه ی صادرات کفپوش رزینی به کشورهای منطقه وجود داشته است.

بسپار : یکی از چالش های اصلی این روز ها بحث ماندگاری ویروس کرونا بر روی سطوح است. اصولا این ویروس تا چه مدت بر روی کف پوش های پلیمری باقی می ماند و آیا تاکنون برای حداقل کردن آن راه حلی پیدا شده است؟
رستم زاده: همانطور که می دانید این ویروس چند ماه است که شیوع پیدا کرده و حتی مشکلاتی در تأمین کیت های تشخیص آن هنوز وجود دارد. به همین دلیل متأسفانه امکان سنجش زمان پایداری ویروس Covid-19 بر سطح کفپوش برای ما میسر نشده است. اما با توجه به کاربری این محصولات به عنوان کفپوش و تماس مداوم کفش افراد با سطح کفپوش شاید اظهار نظر در این خصوص بیشتر جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد مگر در شرایط خاص ایزوله و کنترل تردد افراد.
آنچه مشخص است ویژگی آنتی باکتریال بودن کفپوش، به دلیل جلوگیری از رشد میکروارگانیسم ها و همچنین کاهش تعداد آن ها بر سطح، زمان ماندگاری ویروس بر سطح را کاهش می دهد. اما این مساله اهمیت نظافت های دوره ای و برنامه های ضدعفونی را خصوصاً در این شرایط کمتر نمی کند. نکته ی قابل توجه در این میان این است که کفپوش رزینی به دلیل ویژگی هایی چون یکپارچگی سطح و عدم وجود درز و همچنین عدم وجود زاویه ی نود درجه در محل اتصال کف به دیوار از یک سو و غیر جاذب بودن از سوی دیگر محیطی بهداشتی و با حداقل احتمال رشد میکروارگانیسم ها فراهم می کنند. این محصولات همچنین در مقایسه با کفپوش های رولی و تایل که با استفاده از چسب های پایه آب نصب می شوند، محیطی ایمن تر فراهم می کنند. چراکه به دلیل نفوذ لایه ی اول کفپوش به زیرسازی، دیگر فضایی میان کفپوش و کف ساختمان نبوده و این فضا که در مورد کفپوش های رولی و تایل به دلیل نفوذ آب کاملاً مستعد رشد قارچ هاست حذف می شود. بر همین اساس ما در سال 1398 موفق شدیم که تأییدیه ای از معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت برای محصولات خود دریافت کنیم.

بسپار: پوشش های انتی باکتریال مشخصا” بر روی کدام یک از میکروارگانیسم ها تاثیر گذاراند؟
رستم زاده: کفپوش های رزینی آنتی باکتریال بساپلیمر قابلیت جلوگیری از رشد و همچنین کاهش تعداد باکتری های حاضر بر سطح کفپوش را دارند. آزمون بررسی قابلیت آنتی باکتریال این محصول مشخصاً بر روی سه باکتری E.colai، P.aeruginosa و S.aureus انجام شده است.

بسپار: آیا می توان طول عمر این ویروس نوخاسته را بر روی سطوح با مواد پوششی کاهش داد؟ ( اخیرا” دانشگاه علوم و فناوری هنگ کنگ مدعی تولید پوششی شده است که تا 90 روز ویروس کرونا را غیر فعال می کند چه نظری در این رابطه دارید؟)
رستم زاده: قطعاً. در این مدل پوشش های آنتی باکتریال مختلفی برای پوشش سطح تجهیزات پزشکی تولید شده اند. در خصوص فناوری مربوط به دانشگاه علوم و فناوری هنگ کنگ نیز همانطور که مطلع هستید این فناوری، براساس رهایش نانوکپسول های حاوی مواد ضدعفونی کننده از درون پوشش است. رهایش این مواد ضدعفونی کننده با حرارت ناشی از تماس با پوست انسان صورت می گیرد. با توجه به آنکه تحقیقات در زمینه ی ویروس کرونا ادامه دارد و اطلاعات در این خصوص بسیار تازه و در بعضی موارد متناقض هستند، بهتر است اطلاعاتی از این دست را از مراجع بهداشتی پیگیری کنیم.

(ادامه دارد…)

متن کامل این مقاله را در شماره ۲۱۱ دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان اردیبهشت ماه منتشر شده است، بخوانید. 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا