اخبار

تلاش برای جایگزینی پلاستیک های پایه نفتی ادامه دارد/ تبدیل روغن کرچک به پلی استر

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر پیشرفت های فناوری در اینده برای تولید پلاستیک ها و انواع مواد شیمیایی بر پایه ی مواد نفتی نخواهد بود. چالش های اصلی در اینده در تولید انواع مواد بر پایه ی مواد تجدیدپذیر بنا خواهد شد. یکی از تلاش های صورت گرفته در این زمینه تولید پلی استر با استفاده از روغن های گیاهی به عنوان ماده ی اولیه است.

مفاهیم نظری و فرایندهای ازمایشگاهی بسیاری برای حل چالش های موجود در ساخت انواع مواد از طبیعت باید صورت گیرد. یکی از این تلاش های صورت گرفته تولید پلی استر با استفاده از ماده ی اولیه ی گیاهی از طریق بسپارش عملکردی عنوان شده است. این ماده ی اولیه ی روغن کرچک معرفی شده است. برای تولید پلی استر از یک روغن پایه گیاهی به یک کاتالیزگر مناسب نیاز است. در واقع چالش اصلی در تولید این محصول انتخاب یک کاتالیزگر مناسب است.

ماده ای به نام Undecenol در یک انتهای خود گروهی از الکل ها را دارا بوده و در طرف دیگر یک باند دوگانه دارد. اتصال این دو گروه به یکدیگر می تواند منجر به تولید یک گروه استری شود. تشکیل این گروه استری می تواند در مسیری رخ دهد که اتصالات زیادی از آن به صورت همزمان در طول زنجیری بلند تشکیل شود.

به گفته ی محقق اصلی این پروژه، انتخاب کاتالیزگر این فرایند بسیار مهم بوده چراکه تشکیل زنجیرهای بلند در این فرایند باید به صورت کاملا موثر و بدون هیچ نقصی رخ دهد.

در این پروژه برای تولید پلی استر، شیمیدان ها از فرایند carbonylation  استفاده کرده تا گروه های استری را تولید کنند. تنها مشکل در این فرایند این بود که  Undecenol با سایر مولکول های کوچک موجود در سامانه نیز واکنش می داد. با این اتفاق این ماده نمی توانست بخشی از زنجیر اصلی باشد. با بهره ور تر کردن فرایند تولید، این مشکل حل شده و محققین توانستند دمای ذوب پلی استر نهایی را نیز تعیین کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا