اخبار

تلاش ستاد نانو برای تجاری‌سازی نانوپوشش‌ها

بسپار می نویسد، ستاد ویژه‌ توسعه‌ فناوری نانو، 5 عنوان پایان‌نامه‌ مبتنی بر نیاز صنعت در حوزه‌ نانوپوشش‌ها معرفی کرده است تا با حمایت از پایان‌نامه‌ها زمینه تجاری‌سازی این پوشش‌ها را فراهم کند.

 توسعه‌ علم و فناوری نانو در حوزه‌های مختلف علمی و به دنبال آن گسترش کاربردهای آن در حوزه‌های صنعتی مربوط، علاوه بر بهبود خواص مواد و محصولات فعلی، موجب ایجاد خواص جدید در آنها شده است.

ایجاد پوشش‌هایی با قابلیت‌های مختلف بر روی ابزارها و ماشین‌آلات صنعتی سبب بهبود عملکرد، کارایی و عمر قطعات می‌شود؛ از این رو تولید و مهندسی پوشش‌ها با هدف ایجاد پوشش‌های جدید یا بهبود خواص آنها از جمله حوزه‌های پژوهشی دانشگاهی مرتبط با فناوری نانو است.

 

موضوعات پایان‌نامه‌های حوزه‌ نانوپوشش‌ها در 5 عنوان مختلف تعریف شده که به این شرح است:

ایجاد و ارزیابی پوشش نانوساختار خودروانکار DLC-Si3N4: استفاده از روکش‌های خودروانکار بر روی قالب به جهت جلوگیری از خوردگی قالب و اتصال مواد پلیمری بر آن است.

ایجاد پوشش نانوساختار TiBN: ایجاد پوشش‌هایی با قابلیت‌های مختلف در مقیاس نانومتری بر روی ابزارها و ماشین آلات صنعتی سبب بهبود عملکرد، کارآیی و عمر قطعات می‌شود.

بررسی تاثیر فشار محفظه بر خواص پوشش TiN در فرآیند پوشش‌دهی به‌روش قوس کاتدی: هدف از این طرح یافتن فشار مناسب برای دستیابی به خواص مطلوب پوشش است.

بررسی و مقایسه تاثیر ولتاژ بایاس پالسی و مستقیم (DC) بر خواص مکانیکی و تریبولوژیکی پوشش TiAlN: در این پژوهش بررسی اثر نوع ولتاژ اعمالی (پالسی یا DC) به بایاس بر خواص مکانیکی و سایشی پوشش مدنظر است. ارزیابی کمی و کیفی و مقایسه خواص مکانیکی و سایشی پوشش ایجاد شده با دو منبع تغذیه متفاوت می‌تواند اثر منبع تغذیه را نمایان کند.

پارامترهای موثر بر ایجاد پوششDLC: پوشش‌های کربن شبه الماس (DLC) از جمله پوشش‌های نوین با خواص منحصر به فرد از جمله ضریب اصطکاک پایین و سختی بالا و مقاومت در برابر حملات شیمیایی است.

منبع ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا