اخبارمقالات

اختصاصی بسپار/ تنظیمات اکسترودرها و صنعت آمیزه کاری برای آینده

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر رانشگر دوماردان ممکن است ده ها سال جزء اصلی صنعت آمیزه کاری بوده باشد، اما هنوز هم تامین کنندگان می توانند ویژگی های بیشتری از این ماشین آلات استخراج کنند. در این مقاله به برخی از این ویژگی ها پرداخته شده است.

برای فناوری بالغ رانشگرهای آمیزه کاری دوماردان، که حداقل 60 سال سابقه  دارد، جای تعجب نیست که توسعه کنونی بیشتر روی تکامل تا تغییر تمرکز داشته باشد. با این وجود، این تحولات بسیار قابل توجه است و ارایه دهندگان فناوری هم چنان به ارایه خدمات و در عین حال پر کردن شکاف ها در انواع محصولات خود و گسترش فرصت های کاربردی جدید ادامه می دهند.
نمونه ای از این تحولات را می توان در شرکت KraussMaffei مشاهده کرد (نام تجاری دیرینه این شرکت Berstorff KraussMaffei بود که سال 2019 Berstorff حذف شد). شرکت، سِری های آمیزه ساز با عملکرد عالی خود را که برای اولین بار در سال 2013 با نامZE BluePower عرضه شد و از سه سال پیش با مدل  آزمایشگاهی تکمیل شد، توسعه داده است.

 

در نمایشگاه K سال 2019 در آلمان، چهار مدل بزرگ با برون داد بیش از 2500 کیلوگرم بر ساعت اضافه شد. همانند تمامی مدل های این سِری، اندازه های جدید 98، 122، 142 و 166 میلی متر دارای حجم آزاد بزرگ و گشتاور ویژه زیاد هستند و پیکربندی های انعطاف پذیری را برای ماردان ها و سیلندرها فراهم می کنند.
واحدهای جدید با حداکثر ظرفیت تولید و عملیات 7 روز، روزی 24 ساعت (7/24) طراحی شده اند. به گفته این شرکت، ترکیب حجم آزاد بزرگ و گشتاور ویژه زیاد، واحدZE BluePower را قادر می سازد تا برای پلاستیک های مهندسی و فرمول های حاوی پرکننده های زیاد استفاده شوند. نسبت قطر بیرونی به قطر درونی (OD/ID) 65/1 به معنی 27 درصد حجم آزاد بیشتر نسبت به سری رانشگرهایZE UT قبلی و چگالی گشتاور 36 درصد بیش از 16 نیوتن متر بر سانتی متر مکعب است.

شکل 1: خانواده ZE BluePower از شرکت KraussMaffei.

جدیدترین رانشگرهای دوماردان ZSK با عملکرد عالی از شرکتCoperion بر عملیات آسان و مصرف انرژی کمتر تاکید دارد. مدل های جدید به پوشش های عایق یک تکه مجهز هستند که بدون جدا کردن گرمکن های فشنگی (cartridge) قابل جدا شدن هستند. یکی دیگر از پیشرفت ها، استفاده از گرمکن های سیلندر فشنگی دوشاخه دار (pluggable) است که می تواند به راحتی برای تعمیر خیلی سریع جدا شود. اکنون جعبه دنده با یک دهانه تعمیر که از نظر برقی ایمن شده، مجهز شود. این بدین معنی است که تعمیرکار می تواند به محض توقف کامل شفت های ماردان، آن را بدون ابزاری باز کند.
این شرکت، واحد فرارزدایی (devolatilization) جانبی ZS-EG و خوراک دهنده جانبی ZS-B را تحول اساسی داده است. این بخش ها اکنون می توانند سریع تر از بخش فرایند ZSK جدا شوند. این بدین معنی است که زمان لازم برای تعویض ماردان، تمیزکاری یا نگه داری آن ها به طور قابل توجهی کاهش می یابد، بنابراین زمان توقف به حداقل می رسد.

تحولات دیجیتالی

برگردان: دکتر فاطمه خودکار
[email protected]

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله  را در شماره 217 ماهنامه بسپار که در اواسط آبان ماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا