اخبار

تهران اورانوس، جشن رنگ های آب پایه را برگزار کرد

بسپار می نویسد، همایش شرکت تهران اورانوس که در سال 1358 تاسیس شده، روز پنج شنبه در برج میلاد برگزار شد. بیش از ۱۰۰۰ نفر از نقاشان و فروشندگان رنگ سراسر کشور در این گردهمایی حضور یافتند.

در آغاز مراسم مهندس محمد رضایی نیا، مدیر عامل شرکت رنگ تهران اورانوس ضمن خوش آمد گویی هدف از برگزاری این گردهمایی را تقدیر از پیشکسوتان صنعت رنگ، ایجاد اتحاد و همدلی در صنعت رنگ، معرفی محصولات جدید و … اعلام کرد.

حاج احمد رضایی نیا (موسس شرکت رنگ تهران اورانوس) و برادران رضایی نیا در طی این مراسم از آقای مصطفی فاطمی و سرکار خانم شهلا چپ نویس (مدیر عامل محترم تعاونی تولیدکنندگان رنگ) تقدیر به عمل آوردند.

در پایان این مراسم  نیز به ده نقاش پیشکسوت کشور به انتخاب اصناف از طرف شرکت رنگ تهران اورانوس قلم موی زرین اهدا شد.

بخش مهمی از این مراسم باشکوه به معرفی محصولات جدید این شرکت اختصاص داشت که توسط مهندس شهرام یزدی ارایه شد: 

صنعت رنگ­های آب پایه سابقه­ ای نزدیک به یکصد سال دارد. در طول یکصد سال گذشته تحولات بسیار گسترده­ای در رنگ های آب پایه در سراسر جهان رخ داده است. رنگ های اولیه فاقد  بسیاری از خواص لازم ( مقاومت جوی پایین، اسیدی، قلیایی، چسبندگی به سطوح متفاوت از جمله چوب را نداشتند) بودند. معمولا برای پوشش ارزان قیمت سطوح ساختمانی از آن ها استفاده می­شود. در طول 30 سال گذشته نه تنها این مشکل برطرف شده است، امروز بسیاری از رنگ ها در صنعت  از آستر و میانه اتومبیل  تا  رویه های اتومبیلی از رنگ های آب پایه ساخته می شود. انواع کفپوش ها و سطح فلزی، سطوح ساختمانی نیز همینطور. می توانم بگوییم بحث سطوح ساختمانی تقریبا 20 سال است که در دنیا بسته شده است. یعنی در صنعت رنگ ساختمانی در طول 20 سال گذشته تحول بزرگی نداشتیم و فقط در بهبود خواص، مواد جدیدی آمده است. سال ها است که در پایه رزین ها، اتفاق بزرگی رخ نداده است.   متاسفانه در کشور ما صنعت رنگ آب پایه جدید که در دنیا دارای قدمت است حدودا 15سال است که به صورت جدی آغاز کرده ایم. آنچه که در اینجا عرض می کنیم فرایند 15 سال تجربه است که در کشور داریم به علاوه دانش روز دنیا که این موهبت الهی در اختیار ما قرار گرفته که در طول سالیان گذشته اطلاعات روز دنیا را مرتبا دریافت کرده ایم و با تمام کشورهای مختلف در تماس بوده ایم. خوشبختانه به مدد رفع تحریم ها در طول 2 سال گذشته شرکت های خارجی دوباره به ایران بازگشتند و مواد اولیه ای که زمانی آرزوی ما بود تا به آنها دسترسی داشته باشیم اکنون به وفور در اختیار داریم.

در آزمایشگاه تحقیقات شرکت تهران اورانوس هر روز  بر روی تعداد بسیاری از محصولات جدیدمان تحقیقات انجام می شود. گروه مهندسی این کار را انجام می دهد. 

یزدی از فرایند  فعالیت های انجام شده گفت : در صنعت رنگ ساختمانی قدم اول را از آستری ها آغاز می کنیم. اسکای پرایم 1400و 1450 یک شیرابه سفید رنگ بسیار رقیق است که دقیقا غلظت آن از شیر خوراکی کم تر می باشد . از ابتدا در بازار ایران این مدل پرایمر وارد شد و بعد ها برخی از همکاران غلظت آن را افزایش دادند. افزایش دادن این محصول فقط باعث کاهش نفوذ آن می شود. میزان نفوذ این پرایمرها در گچ تا ۴ میلیمترست.

وی افزود: رنگ های آب پایه و اکریلیک در ایران فاقد استاندارد ملی هستند. فقط رنگ های پلاستیک دارای استاندارد ملی هستند. به اعتقاد من هیچ موسسه استانداردی بهتر از مصرف کنندگان نیستد اگر آگانه مواد را مصرف کنند، کیفیت مناسب را از ما طلب کنند، اگر افت کیفیت داشتیم به ما بگویید، ایرادات و خواسته های خود را به ما بگویید. اگر کار خوب ارایه دادیم با خریدن ما را تشویق کنند و اگر افت کیفیت داشتیم با نخریدن تنبیه مان کنند.

پرایمر 1400 و 1450 تفاوت مهمی با یک دیگر دارند، هر دو شیرابه ای هستند. پرایمر 1400 در شرایط بالای 10 درجه سانتی گراد  تشکیل فیلم می دهد و می توان آن را در انواع سطوح گچ و بتن استفاده کرد. ولی در دماهای زیر 10 درجه و سطوح چرب عمل نمی کند. پرایمر 1450 را بر روی سطح زده و چربی را حل می کند پس از خشک شدن  می توانید بر روی آن  بتونه، رنگ آمیزی و… را انجام دهید.  وظیفه اصلی تمام آستری های شفاف، تثبت خاک و کثیفی سطح است. این ماده جایگزین همان روغن الیف قدیم است.

تنها تفاوت 1400 و 1450 در این است که 1450 در شرایط چرب و سرما عمل می کند ولی 1400 در سرما و سطوح چرب خیر.

وی سپس در رابطه با آستری های پوششی سخن گفت.  محصولاتی به نام پرایمین وارد بازار شدند که رنگ های بسیار ارزانی هستند و برای کاهش رنگ آمیزی  از این دو استفاده می شود. وی از جایگزین این دو محصول گفت: آستری پوششی که یک prim coat  و مات و قیمت پایینی دارد. ولی مقاومت شستشوی این آستری، حداقل 5 هزار دور، تست شستشو را پاس می کند. رنگ پلاستیک استاندارد ملی 2500 دور است. پس از 5000 دور فیلم کاملا سالم است. این رنگ را می توانید به عنوان آستری و در برخی مکان به عنوان top coat  استفاده کنید. می تواند جایگزین روغنی مات شود.

رنگ دیگری، رنگ های اسکای سیلک است.  

وی افزود: ما دو نوع خانواده رنگ را به شما ارایه می دهیم. رنگ هایی که جایگزین رنگ های روغنی خواهند شد و باید پس از اعمال صافی و لطافت سطح روغنی را داشته باشند و این اتفاق باید در یزد، کرمان ، گیلان و مازندران رخ دهد. بسیاری از رنگ های اکریلیکی که اکنون در ایران ساخته می شوند متاسفانه سطح رنگ زبر و چرک پذیر می شوند. رنگ جایگزین روغنی ما به هیچ عنوان چرک پذیری و زبر شدن ندارد.

در طول 15 سال گذشته سهم بازار رنگ های اکریلیک از سال 100 تن به حدود 50 هزار تن رسیده است. ولی اکنون بسیاری  از پیمانکاران بزرگ و حتی نقاشان زمانی که رنگ اکریلیک را اعمال می کنند رنگ روغنی هم نیز بر روی آن می زنند، که باعث لطمه به بازار رنگ اکریلیک می شود. با از بین بردن این پدیده، بزرگ ترین عامل آسیب به صنعت را از بین می ­بریم.

در سه خانواده براق، نیمه براق و مات ارایه می شود. نوع براق، برای سطوح چوب و فلز طراحی می شود. پرایمر که جایگزین رنگ الیف شده است، ضد زنگ ها، دو تاییدیه بسیار مهم از دو سازمان نظامی اخذ کرده ایم دو ایراد کوچک گرفتند که آن را برطرف خواهیم کرد، این رنگ ها برای سطوح ساختمانی هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد. هیچ ممنوعیتی برای رنگ براق، نیمه براق و حتی مات موجود  در داخل و خارج از ساختمان ندارد. این سه خانواده از اسکای سیلک دارای مقاومت جوی بسیار بالا هستند. این سه، قدرت پر کنندگی خلل و فرج سیمان را ندارند. به همین دلیل رنگ نما را جدا کرده ایم.

وی در رابطه با رنگ های نما گفت: همانطور که می دانید بزرگ ترین مشکلی که در رنگ های نما وجود دارد، در تمام نماهای سیمانی حجم بالایی ترک داریم که ناشی از حرکت سازه و اختلاف ضریب انبساط سیمان ، مصالح با ستون ها آهنی  و… می باشد. هیچ روشی برای مهار ترک های ساختمانی در هیچ کجای دنیا وجود ندارد. اصولا زمین حرکت دارد در سال چندین زلزله ای داریم که آن را احساس نمی­ کنیم.

زمانی که می خواهیم رنگ را اعمال کنیم برخی از این ترک ها وجود دارند که با رنگ های نما می توان این ترک ها پر کرد و نیازی به بتونه ندارد. ترک های زیر 1 میلی متر 1.5  میلی متر با رنگ های نمای ما پر می شوند. اما تفاوت رنگ های هرمس با رنگ های دیگر این است که این رنگ پس از اعمال ترکی به وجود آید با ضحامت 5 میلی متر، این رنگ بر روی آن پل می زند و کش می آید و پاره نمی شود. در ایران قبل از ما شرکت دیگری این رنگ را ساخته است. به این رنگ خواصی را می دهیم که همکاران قبلمان نداده اند.  محصول رقیب بافت پذیری ندارد و شما نمی توانید به آن ضخامت بدهید  ولی رنگ ما را در هر ضخامتی که می خواهید می توانید  بر روی سطح اعمال کنید.

این رنگ می تواند خلل و فرج را پر کند و کش آید، در مقابل ترک ها مقاومت کند، این نوع رنگ ها را هر کاری کنیم مقدار کمی  غبارگیری و کثیف شدگی دارند، فعلا دانش بشر و مواد اولیه ای  که در اختیار ما هستند به گونه ای است که نمی توان 100 درصد چرک پذیری را از بین ببریم.به همین دلیل لازم است بر روی آن لایه رنگ دیگری را اعمال کنید به نام رنگ میراندا که تمام مقاومت های جوی لازم را دارا می باشد و فاقد چرک پذیری می باشد.

میراندا رنگی است که 15 سال پیش مشابه آن را با دانش فنی قدیمی تر در هتل نارنجستان و بسیاری از مجنمع های مناطق شمالی اران ساخته و اعمال کردم و هنوز هم رنگ این مجتمع ها می درخشد. تمام خواص پر کنندگی ترک ها دارد و با ضخامت بالا می تواند اجرا شود ولی در مقابل ترک، بالای 1.5 میلی متر  مقاوم نیست. البته بسیاری از رنگ ها ینمایی که در بازار ایران وجود دارند، حتی ترک 1.5 میلیمتر ار هم تحمل نمی کنند. مقدار مصرف رنگ میراندا و یا حتی متیس برای سیمان خاکستری 1کیلوگرم، برای 3 متر مربع است. رنگ متیس تنها تفاوتی که دارد این است که قیمت پایین تری دارد برای شرایط جوی بحرانی پیشنهاد نمی دهیم ولی بسیاری از مناطق جوی ایران بحرانی نیستند. خلل و فرج را پر کرده  و بافت خوبی را به شما میدهد. همچنین پوشش خوبی دارد ولی ” پل ترک ” ندارد. بسیاری از رنگ هایی که در بازار ایران است بیشترین کیفیتشان در حد متیس است .

رنگ هلن به عنوان آخرین رنگ بود که آقای یزدی معرفی کردند: رنگ سطوح بتونی مخصوص بتن های داخل ساختمان هستند. قیمت بسیار پایینی دارد.

وی در آخر افزود: ضد زنگ ها و رنگ ها، رنگ های کف پوش و یک سری پرایمرهای تخصصی برای مهار  شوره  و آب پشت سر که یکی از مشکلات صنعت ساختمان است در شرکت طراحی شده، بخشی از آن اکنون آماده فروش است بخشی دیگر تا تابستان ارایه می شود.

وی در آخر درخواست کرد اگر رنگ را خریداری کرده و این صفات را در این رنگ ها مشاهده نکردید به ما اطلاع دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا