اخبار

تهران پلاست چگونه نمایشگاهی خواهد بود؟ بیم ها و امیدها

بسپار می نویسد، نخستین دوره نمایشگاه بین المللی تهران پلاست یک بار به خواست نمایندگان تشکل های صنفی و یا آماده نبودن اکثریت مشارکت کنندگان برای بازه زمانی پیشنهاد شده، یعنی شهریور ماه تغییر تاریخ داد. این نمایشگاه از 30ام دی ماه تا سوم بهمن ماه در شهر آفتاب، محل جدید برگزاری نمایشگاه های تهران برگزار خواهد شد.

داستان نمایشگاه های تهران که عملا به دلیل برگزاری در پایتخت، نمایشگاه های شناخته شده در دنیا به نام ایران هستند، هم اکنون در هاله ای از ابهام قرار دارد. الزام انتقال نمایشگاه ها به خارج از شهر و شهر آفتاب از یک سو و عدم مشخص بودن چگونگی مالکیت و صدور مجوزها برای هر نمایشگاه از سوی دیگر برگزاری آنها را برای دوره های آتی تا حدودی در سردرگمی فرو برده است. تماس خبرنگار ماهنامه بسپار با مدیران سازمان توسعه تجارت و شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی نشان می دهد که این مدیران به هیچ وجه اعتقادی به جابجایی محل نمایشگاه ندارند، چنانکه در همین مجموعه در حال ساخت و راه اندازی سالن های نمایشگاهی جدید هستند.

از طرف دیگر شهرداری تهران به عنوان مالک شهر آفتاب با فشار از طریق رسانه های عمومی و طرح و ارتباط قفل ترافیکی تهران با برگزاری نمایشگاه های پربازدید از همه اهرم های خود برای تثبیت محل نمایشگاهی شهر آفتاب استفاده می کند. در نهایت این مشارکت کنندگان در نمایشگاه هستند که میان نمایشگاهی درون شهری و نمایشگاهی با دسترسی به نسبت دشوارتر گاها باید انتخاب کنند. رفته رفته شهر آفتاب با تعریف عنوان های نمایشگاهی مشابه درصدد ایفای نقش در برگزاری نمایشگاه های تخصصی و کم رنگ کردن نمایشگاه هایی است که پیشتر سالها برگزار می شده است.

تهران پلاست یکی از این نمایشگاه هاست که هدف خود را رقابت نه با نمایشگاه های استانی بلکه با ایران پلاست قرار داده است. 

گفت و گوی زیر با آقای دکتر خاکسار به دلیل عدم حضور وی در کشور  به صورت مکتوب انجام شد که حاوی نقطه نظرات و برخی اطلاعات مورد توجه مشارکت کنندگان در این نمایشگاه است. (این گفت و گو دو هفته پیش انجام شده است.)

 

خاکسار: اينجانب داراي سابقه ١٩ ساله در مديريت برگزاري نمايشگاههاي داخلي و خارجي هستم. تجربه برگزاري بيش از ٥٠ نمايشگاه  اختصاصي ايران در خارج كشور و نيز مشاركت در نمايشگاه بين المللي خارجي در بيش از ٣٠ كشور دنيا و همچنين برگزاري دهها نمايشگاه تخصصي در داخل كشو را دارا هستم.

همچنين در ٤ سال گذشته مدير عامل شركت مديريت بين المللي تجارت و رويداد ارسا بوده ام كه در زمينه هاي تخصصي از جمله صنعت، معدن، فلزات، آب، برق، كامپيوتر در مشهد نمايشگاه برگزار مي كنيم و سابقه برگزاري چند دوره نمايشگاه پارس پلاست را در حوزه صنعت پلاستيك، در كارنامه خود داريم.

 

[EasyDNNGallery|16383|Width|400|Height|400|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||]

 

بسپار- فضای تحت پوشش نمایشگاه تهران پلاست، تعداد سالن ها و تفکیک گروه های کالایی حاضر در نمایشگاه چگونه است؟

خاکسار: ما در نمايشگاه تهران پلاست سه سالن اصلي اين نمايشگاه را رزرو كرده ايم.

سالن A اين نمايشگاه به متراژ ٥٠٠٠ متر مربع در اختيار انجمن ماشين سازها هست كه با استقبال خيلي خوب شركتهاي ماشين ساز عضو انجمن و همچنين شركتهاي غير عضو قرار گرفته است و تقريبا ظرفيت اين سالن تكميل گرديده و شايد بتوان گفت اين نمايشگاه شاهد بزرگترين اجتماع شركتهاي ماشين ساز  صنعت پلاستيك در كشور باشد.

سالن B با متراژ مفيد حدود ٣٠٠٠ متر مربع در اختيار محصول نهايي صنعت پلاستيك هست كه تا كنون بيش از ٦٠ درصد از فضاي اين سالن اشغال  شده است و با توجه به اينكه قرار بود اين سالن توسط انجمن ملي پلاستيك پر شود، اميدواريم در زمان باقيمانده اين سالن با محصول نهايي پر شود و مجبور نباشيم از ساير زمينه فعاليتها اين سالن را تكميل كنيم.

سالن c نمايشگاه هم به همت انجمن تولیدکنندگان مستربچ و كامپاند به اعضاي اين انجمن و همچنين مواد اوليه و پتروشيمي ها اختصاص دارد كه با استقبال خيلي خوب مواجه شده است. البته انتظار حضور بيشتر پتروشيمي ها را داشتيم كه تا كنون در حد انتظار ظاهر نشده اند  و اميدواريم در مدت زمان باقيمانده اين عزيزان هم حضور يابند تا زنجيره صنعت پلاستيك در اين نمايشگاه تكميل شود.

 

بسپار- از چه زمانی طرح برگزاری این نمایشگاه کلید خورد؟ توسط چه کسی برای اولین بار این طرح مطرح شد؟

آیا مدیران شهر آفتاب از طریق برگزاری مناقصه یا آشنایی با سوابق موجود در شهر مشهد، برگزاری نمایشگاه تهران پلاست را به شما سپردند؟

خاکسار: بعد از افتتاح نمايشگاه شهر افتاب كه همزمان با برگزاري نمايشگاه كتاب در ارديبهشت ٩٥ اتفاق افتاد و بحث انتقال نمايشگاهها به اين مركز مطرح شد، ما هم به عنوان شركت برگزار كننده نمايشگاه چند پيشنهاد نمايشگاه از جمله برگزاري نمايشگاه تهران پلاست را مطرح كرديم.

ما اولين شركتي بوديم كه پيشنهاد برگزاري اين نمايشگاه را داديم و طرح توجيهي ارسال كرديم. حدود دو ماه بررسي سوابق شركت و طرح توجيهي طول كشيد و جلسات متعددي برگزار شد و در نهايت با پيشنهاد ما برای برگزاري اين نمايشگاه موافقت شد.

البته از دلايلي كه باعث شد ما اين پيشنهاد را بدهيم اين بود كه در نمايشگاه ايران پلاست امسال خيلي از انجمنها و اعضای آنها مشاركت نداشتند و نياز بود كه در يك رويداد ديگر در تهران مشاركت كنند. همچنين با افراد متخصص در انجمنهاي صنعت پلاستيك هم مشورت شده بود.

البته كليات سياست واگذاري نمايشگاهها در شهر آفتاب طبق مصوبات هيات مديره و شوراي شهر بوده و با توجه به اينكه اين نمايشگاهها براي اولين بار برگزار مي شود و هنوز برآورد دقيقي وجود ندارد به مناقصه گذاشته نشده و سوابق و عملكرد شركتها بررسي شده و نمايشگاه ها واگذار مي شود.

ما هم به عنوان شركتي كه داري گريد A در سازمان توسعه تجارت هستيم و عضويت انجمن هاي بين المللي و انجمن برگزاركنندگان نمايشگاههاي كشور را داريم، پس از برآوردهايي كه داشتيم تصميم به برگزاري اين نمايشگاه را گرفتيم.

 

بسپار- تعداد ثبت نام کنندگان تا امروز و حال و هوای برگزاری نمایشگاه چگونه است؟

خاکسار: تعداد مشاركت كنندگان تا امروز بيش از يكصد شركت بوده كه در حال تكميل مراحل ثبت نام در وب سايت رسمي نمايشگاه و ساير مراحل هستند و شركتهاي جديدي هم در راه هستند كه به زودي ثبت نام آنها نيز انجام خواهد شد. الان بيشترين تمركز در جانمايي شركتهاست و حال و هوايي خيلي خوبي وجود دارد.

 

(ادامه دارد …)


متن کامل این گفت و گو را در شماره 172 ام ماهنامه بسپار که در دی ماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد. 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا