اخبار

توافق با پاکستان برای ایجاد منطقه آزاد مشترک

بسپار/ ایران پلیمر معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از توافق با پاکستان برای ایجاد منطقه آزاد مشترک ایران و پاکستان در مناطق مرزی خبر داد.

 احمد جمالی – معاون اقتصادی دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی- در نشست مشترک تجارت با بازار پاکستان و اولین نمایشگاه بین‌المللی صادرات به پاکستان اظهار کرد: در کل کشور ۱۸ منطقه آزاد و ۷۹ منطقه ویژه وجود دارد که دو منطقه آزاد و یک منطقه ویژه در سیستان و بلوچستان و در مرز پاکستان قرار دارد که بستر مناسبی برای همکاری دو کشور هستند.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری مشترک فعالان اقتصادی دو کشور در این مناطق می‌توانند از تسهیلات برخوردار شوند، گفت: با طرف پاکستانی توافق کردیم که منطقه آزاد مشترک ایران و پاکستان در مناطق مرزی شکل بگیرد که می‌تواند به افرایش صادرات دو کشور کمک کند. در این رابطه جلساتی برگزار شده و احتمالا طی ماه‌های ‌آینده می‌توانیم خبر ایجاد منطقه آزاد مشترک را اعلام کنیم.

جمالی با بیان اینکه در حال حاضر در منطقه آزاد سیستان و چابهار، فرصت‌های سرمایه‌گذاری تعریف و اقدامات لازم برای سرمایه‌گذاری انجام شده است، تصریح کرد: حتی مجوز بی نام هم صادر شده و سرمایه‌گذاران با مراجعه به منطقه می‌توانند شروع به کار کنند. در مورد پاکستان با توجه به ظرفیت‌ها و سه منطقه خاصی که نام برده شد، فعالان اقتصادی دو کشور می‌توانند از طریق این نمایشگاه جلسات مشترک برای توسعه صادرات و ایجاد سرمایه‌گذاری مشترک با هدف صادراتی برگزار کنند.

معاون اقتصادی دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی همچنین با بیان اینکه فعالان اقتصادی می‌توانند از مشوق‌های مناطق آزاد استفاده کنند، گفت: پیشنهاد ما این است که این نمایشگاه در سال‌های آینده هم ادامه یابد و بر توسعه آن به کل شبه قاره هند با مرکزیت مناطق آزاد تمرکز شود.

استفاده از مشوق‌های مناطق آزاد برای صادرات

در ادامه محمد هدایی – معاون اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاری منطقه آزاد چابهار- با بیان اینکه باید به موقعیت ترانزیتی چابهار برای حمل و نقل توجه ویژه شود، گفت: توصیه ما این است که در چابهار محصولاتی که ظرفیت صادرات به پاکستان را دارند از مشوق‌های مناطق آزاد استفاده کنند.

به گفته وی اتباع کشور پاکستان دومین سرمایه گذاران در چابهار هستند و هر سال هم ارزش صادرات از چابهار به پاکستان در حال افزایش است.

وجه اشتراک ایران و پاکستان برای مناسبات تجاری

محتشم امیری – دبیر برگزاری نمایشگاه توسعه صادرات پاکستان چابهار- نیز گفت: اولین نمایشگاه بین‌المللی توانمندی‌های صادراتی به پاکستان ۲۶ تا ۲۹ دی ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی چابهار برگزار می‌شود. در این نمایشگاه شرکت‌ها، واحدهای تولیدی، سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف حضور خواهند داشت و ضمن ارائه و عرضه محصولات صادراتی خود، راهکارهای توسعه بازار به کشور پاکستان را بررسی خواهند کرد.

وی با بیان اینکه مرز مشترک زمینی و اشتراکات فرهنگی شرایط صادرات از ایران به پاکستان را هموار می‌کند، تصریح کرد: با وجود اینکه ایران یکی از کشورهای همسایه پاکستان است و مرزهای طولانی با این کشور داریم، اما در تجارت و صادرات به این کشور جایگاه چندانی نداریم. چین، امارات، آمریکا، اندونزی، عربستان، قطر، ژاپن، کویت، مالزی و کره جنوبی به‌ترتیب ۱۰ کشور برتر صادرکننده به پاکستان هستند. به‌طور کلی در چند سال اخیر میزان صادرات ایران به پاکستان به زحمت از یک میلیارد دلار عبور کرده که با توجه به پتانسیل صادراتی ایران بسیار ضعیف است.

به گفته وی کشور پاکستان سالانه حدود ۶۵ میلیارد دلار واردات انجام می‌دهد و بیشترین کالای وارداتی پاکستان به ترتیب شامل واردات مواد معدنی، ماشین آلات، مواد شیمیایی، فلزات، منسوجات، محصولات گیاهی، حمل و نقل، پلاستیک و لاستیک، روغن‌های سبک، پسته، سیر خشک شده، کیل بنزین خطی، کف پوش، شکلات، خرما و پوست خام حیوانات است.

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا