اقتصاد و مدیریت

توسعه حرفه ­ای مهندسان: یک الگوی بین ­المللی

 توسعه کمّی امکانات آموزشی – بدون توجه به کیفیت آن- نه تنها سودی ندارد، که گاه در درازمدت از آن جایی که در آینده مسئولیت­هایی را به افرادی ناکارآمد می ­سپارد، زیان­هایی نیز در پی دارد. بنابراین با کمی واقع­بینی می­توان معضل نرخ بالای بیکاری در جامعه را از نظرگاهی دیگر نگریست: این نرخ بالا ممکن است از عدم صلاحیّت کافی افراد برای کار حرفه ­ای ناشی شده ­باشد؛ و امروز نه تنها صنعت ایران، بلکه دنیا با این مشکل دست به گریبان است. به گزارشی که اندیش­گاه اقتصادی دنیا تحت عنوان آینده ساخت و تولید، منتشر کرده­، برآورد شده ­است که در حال حاضر برای ده میلیون شغل تولیدی در دنیا، به دلیل ضعف مهارتی روزافزون، نیروی کار وجود ندارد.

سازوکاری که به منظور اطمینان از توسعه توانایی­های حرفه­ ای در افراد به کار گرفته شده ­است، تأسیس نهادهایی جهت ارزیابی برنامه آموزشی و سپس پایش فرایند توسعه مداوم حرفه ­ای فرد است. چنین نهادهایی در بسیاری از کشورهای دنیا تأسیس شده ­اند و با تعیین معیارهای متناسب با شرایط خود، مسئولیت ارزشیابی افراد را برعهده گرفته ­اند. این نهادها تحت نظر اتحادیه بین ­المللی مهندسی و سه پیمان بین ­المللی واشنگتن، سیدنی و دوبلین فعالیت می­کنند که امکان پذیرش متقابل را در میان کشورها فراهم آورده­است. اتحادیه بین­المللی مهندسی اخیراً سندی نیز منتشر کرده ­است از دسته ­بندی مهندسی به سه دسته مهندس، فناور و فن ­ورز که به لحاظ میزان دانش و توانش متمایز شده­ اند؛ به این ترتیب افراد، درک شفاف­تری از مسئولیت­های خود و به تبع آن عملکردی مؤثر در فعالیت حرفه ­ای خود خواهند داشت.

این گزارش، سند منتشر شده توسط اتحادیه بین­ المللی مهندسی است که محتوای پیمان­های مذکور را توضیح می­دهد. با استناد به این سند و معیارها و استانداردهای موجود در آن، می­توان الگویی مناسب در برنامه آموزشی و نیز در ارزیابی­های حرفه­ای افراد تبیین کرد.

بیتاکاظم نژاد، علی عباسیان


(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 173 ام ماهنامه بسپار که در بهمن ماه منتشر شده است بخوانید.
در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا