اخبار

توسعه رنگ های ضد حشره با الهام از Pitcher Plant/ آنها نمی میرند فقط سر می خورند!

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر محققان در شرکت AkzoNobel و دانشگاههای Cambridge و Wageningen بر روی رنگ ضد حشره جدید فاقد حشره کش کار کرده اند.

این رنگ ، سطح را بسیار لغزنده کرده و حرکت حشرات بر روی سطح را غیر ممکن می سازد. تحقیقات Aurelie نشان داده است که راه حل های دوستدار محیط زیست نیز دارای کارایی بالایی می باشند. در بهترین نمونه رنگ توسعه داده شده ، هیچ حشره ای قادر به بالا رفتن از پنل های رنگ شده نبود.

در این روش مبتکرانه از دیواره های داخلی نوعی گیاه (pitcher plant) الهام گرفته شده است. حشرات از پنجه های ریز و پا های چسبنده خود برای بالا رفتن از دیوار ها استفاده می کنند (آنها یک مایع شبیه چسب نیز تولید می کنند). این رنگ جدید حاوی ذرات بسیار ریز می باشد طوریکه پنجه های حشرات قادر به چسبیدن به آن نیستند. همچنین این ذرات از رنگ منتقل شده و پا های چسبنده حشرات را درگیر کرده و غیر چسبناک می کنند. در نتیجه حشرات قادر به چسبیدن به سطح نخواهند بود.

به گفته Aurelie رنگ هایی که دارای ذرات کوچکتری باشند و تعدادی از این ذرات در رنگ بصورت آزاد و رها باشند دارای عملکرد بهتری هستند. این ذرات ریز به پا های چسبناک حشرات چسبیده و مانع حرکت آنها می گردند. علاوه بر اندازه ذرات ، نوع ذرات نیز اهمیت دارد. اگرچه این پروژه در حال حاضر متوقف شده است اما پتانسیل خوبی برای نوآوری های جدید در این زمینه وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا