اخبار

توسعه پلاستیک‌های فرامهندسی برای بهبود مقاومت خوردگی و شکست در ماشین‌آلات

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار / ایران پلیمر به قطعات مورد استفاده در خودروها یا ماشین‌آلات صنعتی که دارای مقاومت گرمایی، مقاومت در برابر پارگی و خوردگی هستند، پلاستیک‌های فرامهندسی می‌گویند.
 این مواد مستحکم‌تر هستند و فرایند تولید را متحول کرده‌اند. تیمی از پژوهشگران در ژاپن بر اساس این مواد روشی جدید برای بهبود مقاومت در برابر پارگی و خوردگی ماشین‌آلات توسعه دادند تا به این ترتیب از خوردگی در محیط فرایند تولید جلوگیری کنند. 
نویسنده مقاله آقای Kenta Yamanaka می‌گوید: «بازار جهانی فراپلاستیک‌ها در سال‌های اخیر رشد بسیاری کرده است، چرا که این مواد مقاومت دمایی بسیار بالا، استحکام مکانیکی خوب و مقاومت شیمیایی و مقاومت در برابر حلال خوبی به ویژه در محیط‌های با دمای بالا دارند. با این حال در طول فرایند تولید، ماردون به سبب نوع حرکت در محیطی که مواد حاوی الیاف تقویتی شیشه دارد، معمولاً دچار خستگی می‌شود». 
فراپلاستیک‌های مهندسی همچنین به گاز سولفوردار تجزیه می‌شوند که در نتیجه محیطی بسیار خورنده را افزون بر شرایط فرسایش فیزیکی ایجاد می‌کنند. ماردون‌ها در ماشین‌آلات تولید نمی‌توانند برای مدت طولانی در چنین محیطی دوام بیاورند. 
برای حل این مسئله آقای Yamanaka و همکارانش بر روی یک آلیاژ استیل مطالعه می‌کنند که در حال حاضر عمدتاً برای تولید ابزار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این آلیاژ خواص مکانیکی بسیار عالی در دمای اتاق و دماهای بالاتر از آن دارد اما نسبت به خوردگی ضعف دارد. پژوهشگران از این آلیاژ به همراه مس استفاده کرده‌اند. 
آقای Yamanaka می‌گوید: «مقاومت پارگی و مقاومت خوردگی در استیل عموماً یک رابطه معکوس است؛ با کم شدن یکی، دیگری بیشتر می‌شود. ما در این مطالعه نشان دادیم که افزودن مس به استیل بسیار سخت به صورت قابل توجهی مقاومت خوردگی آلیاژ را بهبود می‌دهد و در نهایت منجر به ایجاد ترکیبی از خواص مقاومت پارگی و خوردگی خوب به صورت همزمان می‌شود». 
پس از آن که آلیاژ از طریق تصویربرداری و مطالعات تجربی تحلیل شد، پژوهشگران یافتند که توسعه یک استیل با مقاومت پارگی و خوردگی موفقیت‌آمیز بوده است. پس از این مرحله، این پژوهشگران در نظر دارند که خواص آلیاژ را برای کاربرد در حوزه‌های دیگر مورد بررسی قرار دهند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا