اخبار

اختصاصی بسپار/ توسعه پوشش آلیاژ نیکل جهت جایگزینی ترکیبات سمی کروم

گروه تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر محققان روش جدیدی برای رسوب پوشش های آلیاژ نیکل بر روی مواد با عملکرد بالا در کاربردهای مهندسی جهت جایگزینی پوشش های سمی کروم توسعه داده اند. پوشش های حاصل دارای مقاومت خوردگی بسیار بالایی می باشند و جهت صنایع پلاستیک مفید می باشند.

با توجه به رشد تقاضا برای مواد با عملکرد بالا در کاربرد های مهندسی، پوشش های نانو کریستالی می توانند جایگزین خوبی برای پوشش های خطرناک کروم شوند. آبکاری کروم یک فرآیند سمی می باشد و سختگیرانه ترین استاندارد های permissible exposure limit (PEL) برای کروم شش ظرفیتی باید رعایت شود. دانشمندان هندی در مرکز پوشش های مهندسی در International Advanced Research Centre for Powder Metallurgy & New Materials (ARCI) یک فرآیند جدید برای رسوب پوشش های نانو ساختار آلیاژ نیکل توسعه داده اند.

این فرآیند از pulsed current electroplating که برای محیط زیست بی خطر می باشد استفاده می شود. برخلاف روش متداول جریان مستقیم که برای آبکاری کروم استفاده می گردد این گروه تحقیقاتی ( به سرپرستی Dr. Nitin P.Wasekar ) از جریان الکتریکی پالس برای آبکاری استفاده کرده اند. فرآیند شامل الکترولیت دوستدار محیط زیست از یون های نیکل و تنگستن می باشد. جریان پالس بین قطعاتی که باید پوشش داده شوند اعمال می شود. جریان پالس برای پوشش های نانو کریستالی استفاده می شود. برخلاف آبکاری با جریان مستقیم، پوشش های حاصل فاقد خلل و فرج و ترک بوده و میزان جذب هیدروژن آنها کمینه می باشد. استفاده از جریان پالس منجر به پوشش های نانو کریستالی آلیاژ نیکل-تنگستن می شود. این پوشش ها دارای سختی بالا (700-1200 HV) و مقاومت سایشی بالا می باشند. این پوشش دارای مقاومت خوردگی بسیار خوبی می باشد و می تواند تا مدت 700 ساعت در آزمون مه نمکی دوام بیاورد. پوشش توسعه داده شده در ARCI می تواند تا دمای 500 درجه سانتیگراد را بدون نرم شدن تحمل کند و می تواند طول عمر قطعات قالب (die) را نسبت به آبکاری کروم حداقل تا دو برابر افزایش دهد.

این پوشش با موفقیت در die-casting components مورد استفاده در صنایع بطری پلاستیکی (جاییکه دما می تواند به بالای 280 درجه سانتیگراد برسد) بکار گرفته شده است. این پوشش دارای کاربرد های فراوانی در صنایع خودرویی، نظامی و هوایی می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا