اخبار

توسعه پوشش خود ترمیم شونده جدید با مقاومت آب و هوایی خوب

بسپار / ایران پلیمر پروفسور دکتر علیرضا سروستانی و یک گروه از دانشجویان مواد پلیمری جدیدی طراحی کرده اند که در برابر شرایط سخت آب و هوایی مقاوم است و دارای قابلیت خود ترمیم شوندگی نیز می باشد.

به گفته دکتر سروستانی، مطالعات عملی این پروژه از دو سال قبل آغاز شده است. دکتر سروستانی و گروهش آزمایش‌های گسترده‌ای انجام داده و داده‌های زیادی در مورد پلیمر‌های ترموپلاستیک بدست آورده اند. این پلیمر ها در دما های بالا ذوب می شوند و پس از سرد شدن دوباره جامد می شوند. آنها پلیمر‌ها را به منظور بهبود خواص با پر کننده‌های مختلفی تقویت کردند، نمونه‌های متعددی تهیه کرده و تست های stretching، cutting و heating را انجام دادند. تعدادی از نمونه‌ها قبل از انجام تست در دستگاه مقاومت آب و هوایی تسریع شده قرار داده شدند. یکی از نمونه‌ها علاوه بر مقاومت آب و هوایی خوب دارای خاصیت خود ترمیم شوندگی نیز بود.

به گفته دکتر سروستانی، آنها فیلمی از این ماده تهیه کرده و سپس آن را به دو قسمت تقسیم کردند. سپس دما را افزایش دادند و در دمای 60 تا 70 درجه سانتیگراد ترمیم نمونه آغاز گردید. حالا ماده‌ای داریم که خواص آن مشابه قبل از ذوب شدن می باشد. با افزایش منطقه‌ای دما می توان آسیب ایجاد شده را ترمیم کرد. خاصیت دیگر این ماده مقاومت بسیار خوب در برابر تابش اشعه UV می باشد. خواص نمونه پس از ترمیم نسبت به حالت اول فقط مقدار اندکی ضعیف تر می‌شود. این یک کشف بزرگ می‌باشد. این ماده برای استفاده در پوشش‌ها به ویژه جهت صنایع هوایی ایده‌آل می باشد. برای مثال از این ماده می‌توان برای پوشش هواپیما استفاده کرد تا صدمات ایجاد شده در اثر قرار گرفتن در برابر UV و شرایط جوی ترمیم شود. همچنین می‌تواند در کشتی‌ها برای جلوگیری از خوردگی استفاده شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا