اخبار

توسعه پوشش های پلی یورتان فاقد ایزوسیانات با استفاده از کربنات های حلقوی زیستی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر اخیرا در مطالعه ای جدید روش تولید پلی یورتان های فاقد ایزوسیانات (NPUs) با استفاده از فرمولاسیون های پلی سیکلیک کربنات های زیستی و آمین ها و کاتالیست مورد بررسی قرار گرفته است. ایزوسیانات ها یکی از مواد اولیه اصلی برای تولید پلی یورتان ها می باشند.

با توجه به اینکه در سنتز ایزوسیانات ها از فسژن استفاده می شود و همچنین با توجه به آثار منفی بر روی سلامت افرادی که در معرض این ماده قرار دارند، استفاده از ایزوسیانات ها در حال محدود شدن می باشد. پلی اورتان ها پوشش های با عملکرد بالا می باشند که در محدوده گسترده ای از صنایع شامل خودرویی، ساختمانی و بسته بندی استفاده می شود. پلی اورتان ها علاوه بر پوشش ها در فوم های منعطف و سخت، چسب ها، مواد ترموپلاستیک و مواد ترموست نیز استفاده می شوند. پلی اورتان ها بطور متداول از پلی ال ها و پلی ایزوسیانات ها سنتز می شوند.

اخیرا تحقیقات زیادی جهت پیدا کردن روش های جایگزین برای سنتز پلی یورتان ها انجام شده است. سنتز NIPU از سیکلیک کربنات ها و آمین ها بعنوان یک روش جدید محبوبیت زیادی کسب کرده است. در این مطالعه، رزین های زیستی جدید از طریق تبدیل epoxidized sucrose soyate به carbonated sucrose soyate (CSS) تحت شرایط فوق بحرانی سنتز شده است. مطالعات اولیه نتایج امیدوار کننده ای نشان داده است. CSS با آمین های چند عاملیتی شبکه ای می شود و پوشش های با مقاومت حلالی بالا تولید می کند. این کار تحقیقاتی بر روی اثر کاتالیست و توسعه فرمولاسیون پوشش های پلی یورتان فاقد ایزوسیانات متمرکز بوده است. نتایج این مطالعه در Journal of Coatings Technology and Research شماره ماه January سال 2019 به چاپ رسیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا