مقالات

تولید تایرهای باری: اصول اولیه

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار / ایران پلیمر  یکی از دلایل اهمیت تایرهای باری، سهم بالای کامیون ها و وسایل نقلیه سنگین در حمل ونقل است. از آنجایی که حمل ونقل محصولات و همچنین افراد با توجه به سیستم های حمل ونقل سنگین از جمله اتوبوس، کامیون، تریلی، کامیونت و … با اقبال بیشتری روبه روست همین امر موجب شده تا تایرهای باری نیز اهمیت بیشتری بیابند. سهم بالایی (حدود 77 درصد) از حمل ونقل مربوط به سامانه های حمل ونقل سنگین می باشد.

 

از تایرهای لایه ای تا رادیال
پس از اختراع و ثبت تایرهای سواری بایاس و توسعه ماشین های تجاری و حمل ونقل سنگین، تایرهای لایه ای باری به بازار معرفی شدند که می توانستند برخی از نیازهای ماشین های تجاری را برآورده سازند حال آنکه همچنان نقاط ضعفی برای تایرهای لایه-ای وجود داشت که همین امر باعث تولید تایرهای رادیال باری شد. در ساخت و تولید تایرهای رادیال باری، طراحی و مواد مصرفی برای تولید تایر، تغییر کردند تا بتوانند خواص مورد نیاز برای ماشین های تجاری را تامین کنند.
از مزایای دیگری که به تدریج به تایرهای رادیال باری اضافه شد کاهش نسبت ارتفاع تایر به پهنای (نسبت Hبه W) آن بود.
کاهش این نسبت مزایایی همچون: فرمان پذیری بهتر و نقش رویه هایی با عملکرد بهتر را برای تایر به ارمغان آورد.

مواد  اولیه مصرفی برای تولید تایر رادیال باری
تایر مجموعه ای از لایه های مختلف است و عملا از آمیزه های گوناگونی تشکیل شده که مواد مصرفی در هر آمیزه با توجه به نوع تایر و همچنین اندازه آن متفاوت خواهد بود. مواد اصلی که برای تولید تایرهای رادیال باری استفاده می شود عبارتند از: کائوچوی طبیعی، کائوچوی مصنوعی، رسن فولادی، سیم طوقه و سایر مواد شیمیایی.

دیوارنویسی تایرهای رادیال باری
اگر دقت کرده باشید نوشته هایی روی دیواره ی تایرها وجود دارد که تحت عنوان دیوارنویسی تایر شناخته می شود. در این بخش بررسی می شود که چه مواردی روی دیواره تایر نوشته شده و این نوشته ها چه مفاهیمی را می رساند. مفاهیم و شاخص هایی که روی تایرها نوشته می شود بر اساس استانداردهای اروپایی و یا آمریکایی است. برای تایرهای باری استاندارد آمریکایی FMVSS 119 و یا استاندارد اروپایی ECE R54 مدنظر قرار می گیرد. شکل 2 نمونه ای از یک تایر را نشان می دهد که با شماره گذاری قسمت-های مختلف دیوارنویسی آن مشخص شده است. در ادامه توضیح داده خواهد شد که در هر بخش دیواره تایر چه اطلاعاتی در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد.

 

1) نام تولیدکننده (لوگو و برند)
1.الف) گل رویه
2) طراحی اندازه: به عنوان مثال در شکل2، 315 (پهنای تایر به میلیمتر)، 80 (نسبت منظر یعنی ارتفاع مقطع به پهنای مقطع تایر)، R (تایر رادیال)، 5/22 (قطر رینگ).
3) در شکل 2: 154 (شاخص بار) و L نرخ سرعت
4) کشور تولیدکننده
5) فشار باد تایر بر حسب psi
5.الف) محدوده بار بر اساس استاندارد آمریکایی
6) تعداد لایه ها
7) شاخص رفتگی رویه (TWI)
8) کاربرد تایر (برخی از تایرسازان این گزینه را درج می-کنند).
9) تایر شیارخور (regroovable) 
10) نوع تیوب
11) نشان E mark که بر اساس انطباق با الزامات استاندارد R117 این تاییدیه و نشان آن به تایر تعلق می گیرد.
12) DOT، کدی که از سازمان حمل¬ونقل آمریکا به تایر تعلق می¬گیرد و دربرگیرنده شاخص های ایمنی است.
13) کد تولیدکننده: کارخانه تولیدکننده، اندازه تایر، مدل تایر و تاریخ تولید (سال و هفته تولید)

 

مهندس آناهیتا هماوند

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این مقاله را که در شماره  205  ماهنامه بسپار در نیمه آبان  منتشر شده است، بخوانید.

 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا