اخبار

تولید دریچه های منهول الاستو نانو کامپوزیت برای اولین بار در جهان توسط صنعتگران ایرانی

بسپار می نویسد، در بازدید از یازدهمین نمایشگاه آب و تاسیسات آب و فاضلاب مهندس پوست فروش رییس هیت مدیره شرکت طراحی مهندسی متین توضیحاتی درباره جدیدترین محصول شرکت متین ارائه داد. محصولی که وی ادعا کرد برای اولین بار در دنیا در این شرکت تولید شده است.
پوست فروش در مورد زمینه کاری شرکت متین گفت، در حوزه های متفاوتی فعالیم که یکی از این حوزه ها ساخت قطعات کامپوزیتی است. این قطعات با استفاده از فرایند SMC ساخته می شوند. محصولات SMC شرکت به دو دسته کلی تقسیم می شود. یک بخش ساخت مخازن مدولار تا حجم 5000 مترمکعب است. که این مخازن در مدت زمان بسیار کوتاه قابلیت اجرا و راه اندازی دارند. ساخت دریچه های کامپوزیتی بخش دیگر فعالیت ما است. این دریچه ها قبلا چدنی بود اما به دلیل سرقت طی چند سال گذشته از چدن به کامپوزیت تبدیل شده است. علت استفاده از کامپوزیت عدم قابلیت بازیافت است. البته برخی شرکت ها دریچه را از جنس پلی اتیلن تهیه می کنند که بحث سرقت در این مورد همچنان باقی می ماند. از طرفی بحث خستگی دریچه تحت فشارهای و تنش های بالا وجود خواهد داشت.

در این شرکت سیستم تحقیق و توسعه همیشه برپا بوده و همیشه علاقمند به تولید محصولات جدید بوده ایم. برای محصول جدید خود شش ماه وقت گذاشته ایم، سپس ثبت طرح صنعتی و ثبت اختراع شد و پیگیر اخذ US پتنت این دریچه هستیم. این دریچه های منهول، الاستو نانو کامپوزیت نام دارد و دو بخشی هستند. جنس بخش رویی از SMC است که استحکام فیزیکی-مکانیکی را تامین می کند و بخش زیرین از جنس لاستیکی با قابلیت دمپ ضربی بسیار بالا داست. این دو قسمت به هم چسبیده نشده اند بلکه سیستم پختی طراحی کرده ایم که اصطلاحا به آن co curing لاستیک و کامپوزیت می گویند. در واقع در این سیستم رزین پلی استر به کامپاند الاستومری همزمان می چسبد یعنی هر دو در 140 درجه سانتیگراد به مدت 20 دقیقه پخت می شوند و یک دریچه کامل به ما می دهد. شرکت اکنون قابلیت تولید محصول را در ابعاد صنعتی دارد. از مزایای عمده این دریچه ها بحث طول عمر بالاتر این ماده به دلیل دمپ انرژی ها و تنش های چرخه ای است که به دلیل عبور ماشین با سرعت های بالا به دریچه وارد می شود. شرکت توانایی تولید صنعتی این محصول را دارد که نسل جدیدی از دریچه ها در دنیا است. با یکی از آب و فاضلاب های شهری در نمایشگاه، سفارشی 800 تایی از این دریچه ها منعقد کرده ایم. سفارش دیگر نیز از یک مشتری بیروتی به تعداد 300 دریچه داشتیم. تنها تاییدیه های EN124 باقی مانده که در حال اخذ آن هستیم تا در آینده نزدیک این دریچه ها را صادر کنیم.

در حوزه ساخت دریچه های کامپوزیتی مهمترین مبحث پخت دریچه ها است. سیستم پخت به این صورت است که پنل های لواشکی مانند رزین و الیاف شیشه را در تعداد زیادی از لایه ها روی هم قرار داده و تحت فشار 1200 تن بر متر مربع درجه حرارت130-140 سانتیگراد و مدت 20 دقیقه زمان پخت قطعات کامپوزیتی ما است. دریچه ها در ابعاد مختلف و بسته به نیاز مشتری تولید می کنیم مثلا در حوزه آب و فاضلاب قطر دریجه 60 سانتی متر و در حوزه گاز 40 تا 30 سانتی متر است. نسل جدید دریچه های ما دریچه های منهول الاستو نانو کامپوزیت که ادعا می کنیم اولین بار در دنیا تولید شده. در حوزه ساخت مخازن GRP/SMC پنل ها 1*1 است. ساخت این مخازن تا ارتفاع 3 متر است و این ارتفاع تا 4 متر نیز قابلیت افزایش دارد.

از مدیرعامل شرکت مهندس حبیبی نیز تشکر فراوان دارم که تدابیر و حمایت های ایشان باعث شده وارد عرصه های جدید شویم و هزینه کنیم. این ریسک پذیری در حوزه تحقیق و توسعه موجب می شود شرکت ها قابلیت های خود را نشان دهند و در عرصه بین المللی خود را مطرح کنند.

وی در مورد دیگر محصولات شرکت میتن چنین گفت، در حال حاضر بزرگترین صادر کننده مخازن GRP کشور هستیم. توانمندی ساخت مخازن سپتیک تانک، مخازن فاضلابی و چربی گیر تا حجم 35 متر مکعب را داریم. در حوزه پوشش و مقاوم سازی با استفاده از ترکیبات FRP (الیاف FRP می تواند الیاف کربن یا الیاف شیشه باشد) تقریبا 18000 مترمربع پروژه در سطح کشور اجرا کردیم و در حال حاضر در حال پیگیری پروژه های عظیمی هستیم. یکی از بهترین رزومه های ما دریچه هایی است که در نمایشگاه بین المللی نصب شده است. در حدود 200 دریچه نانو کامپوزیت شرکت متین در نمایشگاه بین المللی نصب کرده و افتخار خدمتگزاری به هموطنان را داریم.

پوست فروش از جو نمایشگاه نیز صحبت کرد: متاسفانه در یکی دو روز اول استقبال ضعیف بود. اکثر مشتری ها از آب و فاضلاب های استان های مختلف هستند و تعدا کمی مشتری بخش خصوصی از نمایشگاه بازدید می کنند. البته در دو روز پایانی مقداری تعدد افراد بیشتر شد. تخصصی بودن بازدیدکنندگان از مزایای نمایشگاه است که با کالاها آشنایی دارند. ولی متاسفانه گله مندی بزرگ این است که در حوزه تحقیق و توسعه تحولات چندانی دیده نمی شود. این نه تنها حرف من است بلکه مدیران آب و فاضلاب هم این مدعا را تایید می کنند و می گویند همان محصولاتی که طی چند سال گذشته دیده اند را دوباره مشاهده می کنند. جدید بودن محصول ما موجب امتنان بسیاری است. آینده روشنی برای محصول خود پیش بینی می کنیم
بازدیدکننده خارجی از ترکیه و از بیروت داشتیم. همانطور که گفتم قرارداد خرید 300 دریچه با مشتری بیروتی امضا شد، البته هنوز پولی واریز نکرده اند. بیشتر از کشورهای حوزه دریای خزر بازدیدکننده در نمایشگاه دیدم. ترکمنستان و آذربایجان حضور فعالی داشتند. در این کشورها بازار نسبتا مناسبی در مقایسه با سایر کشورهای منطقه برای ایران وجود دارد. چند بازدیدکننده افغانستانی هم دیدم اما نمیدانم چرا کشور افغانستان مایل به استفاده از محصولات ایران نیست. در واقع به اکثر کشورها تقریبا صادرات داشتیم اما به افغانستان موفق نشده ایم.
در پایان از وب سایت و مجله بسپار تشکر می کنم که همیشه و همه جا حضور دارید و باعث دلگرمی ما بودید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا