اخبار

تولید رنگ های خودترمیم شونده با استفاده از نشاسته

 بسپار می نویسد، سیکلودکسترین‌ تهیه شده ازنشاسته ذرت پایه و اساس رنگی راتشکیل می دهد که قادر است خراش ها ودیگر صدمات جزئی وارد شده راخود به خود ترمیم کند. 

 

محققانی از دانشگاه سارلند (آلمان) درساربروکن(Universität des Saarlandes /Saarbrücken) موفق شدند یک نوع رنگ اتومبیل طراحی کنند که به دلیل ساختار ویژه ای که دارد ،خراش های جزئی ایجاد شده درسطح رنگ راخود به خود ترمیم می کند. پروژه مرتبط با این رنگ که باهمکاری گروهی ازمحققان از دانشگاه ساربروکن و”موسسه (علمی کاربردی) لایبنیس برای موادجدید” ( INM – Leibniz-Institut für Neue Materialien ) درحال ساخت است ، ازطرف وزارت آموزش وتحقیقات آلمان برای سه سال آینده با 1.1 میلیون یورو حمایت مالی می شود. 

 

ساختار شبکه ای این لاک که ازمشتقاتی ازترکیبات حلقوی  سیکلودکسترین حاصل ازنشاسته ذرت به نام “پلی روتاکسان” (Polyrotaxan) تشکیل می شود، ازنوعی ویژگی اِلاستیکی خاص برخورداراست که  به اعتقاد گرهاردونس (Gerhard Wenz) پروفسور شیمی آلی ماکروملکولار ازدانشگاه سارلند” قادرخواهدبود خراش های جزئی ایجادشده درسطح لاک را، پوشانده و(عملاً) طی چندروز ترمیم ومحو کند” .

 

پروفسوروِنس‌تأکیدداردکه” مهم‌دراین پروژه، ویژگی سازگاری آن با محیط زیست وتجدیدپذیربودن موادمورداستفاده درآن است .سیکلودکسترین ها مواد طبیعی هستند که درحال حاضرنیز به صورت صنعتی از نشاسته ذرت تولید می شود .ازاین گذشته تلاش می شود که حلال های مصرفی دراین پروژه از نوع بی خطربرای انسان محیط زیست باشد ” وی همچنین بیان داشت که “البته اصول اولیه  ساخت این نوع لاک را ما از کارهای انجام شده در ژاپن  مطلع هستیم ، با این تفاوت که درآنجا اولاً از مواد اولیه گران قیمت وعملاً غیرقابل استفاده دراشل صنعتی بهره گیری شده است ودوماً اینکه درتهیه آن از حلال های بسیار سمی وخطرناک استفاده شده است ” . وی همچنین اضافه می کند که ” روش برنامه ریزی شده ما برای تولید این محصول بربی خطربودن آن برای محیط زیست و بدون خروج هرگونه مواد زیانبار برای انسان و محیط است و البته که اقتصادی وقابل استفاده بودن درابعادصنعتی  نیز یکی از ویژگی آن خواهدبود.”

 

وی همچنین اضافه می کند ،” ما در حال حاضر مشغول تکمیل تکنولوژی هایی هستیم که  تولید این محصول دراشل پایلوت ودرابعاد کیلوگرم رافراهم می آورد”

 

همچنین به گفته کارستن بکر ولینگر (Carsten Becker-Willinger) سرپرست “گروه نانومرها در انستیتو لایبنیس برای مواد جدید” درساربروکن (Leibniz-Institut für Neue Materialien in Saarbrücken) که دراین پروژه مشترک همکاری دارد، قراراست “درآینده این لاک خواسته های صنعت اتومبیل سازی ازجمله اقتصادی بودن ، عملی بودن روش های اِعمال وشستشوی روباتیک و…را برآورده کرده وتست های مورد نظر از جمله مقاومت به خراش ،مقاومت های جوی ونوری و…را بانمره قبولی پشت سرگذارد ” 

 

منبع: وبلاگ علوم و تکنولوژی رنگ، مهندس حمید رقمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا