اخبار

تولید سالانه 330 هزار تن پلی اتیلن سبک خطی و سنگین در مجتمع پتروشیمی مهاباد

بسپار می نویسد، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی گفت: مجتمع پتروشیمی مهاباد قادر است سالانه 330 هزار تن پلی اتیلن سبک خطی و سنگین و ٣٠ هزار تن بوتن یک را تولید کند.

اسکندری با اشاره به اینکه شرکت پتروشیمی باختر یک شرکت مادرتخصصی در زمینه ساخت و راه‌اندازی واحدهای پتروشیمی و به طور خاص واحدهایی با محصولات در زمینه پلی اتیلن است، افزود: این شرکت در ۱۷بهمن ۸۳ و با تصویب دولت وقت ایران مبنی بر انتقال گاز اتیلن به وسیله خط لوله‌ای به طول دو هزار و 200 کیلومتر از مبدأ عسلویه تا مهاباد تشکیل و آغاز به فعالیت کرد.

وی تصریح کرد: هم اکنون مجتمع پتروشیمی مهاباد یکی از طرح های پتروشیمی ١٢ گانه در امتداد خط لوله اتیلن غرب بوده و خوشبختانه این مجتمع با ظرفیت قابل قبولی درحال فعالیت است و محصولات تولیدی این طرح پتروشیمی در داخل و خارج فروخته می شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی با اشاره به اینکه پتروشیمی مهاباد نیز مانند اغلب مجتمع های پتروشیمی کشور حدود ٧٠ درصد فروش خارجی و ٣٠ درصد عرضه داخلی دارد، گفت: مجتمع پتروشیمی مهاباد قادر است سالانه 330 هزار تن پلی اتیلن سبک خطی و سنگین و ٣٠ هزار تن بوتن یک را تولید کند.

وی بیان کرد: مواد اولیه مورد نیاز این مجتمع پتروشیمی سالانه حدود ٣٢٤ هزار تن اتیلن است که از طریق خط لوله اتیلن غرب از عسلویه به این مجتمع منتقل می شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی اظهار داشت: لازم به ذکر است که این مجتمع دارای 598 پرسنل مشغول به کار است.

وی با اشاره به اینکه پلی اتیلن سنگین میاندوآب که زیرمجموعه پتروشیمی باختر است قابلیت تولید 140 هزار تن پلی اتیلن سنگین در سال را دارا است، افزود: همچنین خوراک مورد نیاز برای این ظرفیت تولید 140 هزار تن اتیلن و 2 هزار تن بوتن یک است.

اسکندری بیان کرد: از سوی دیگر پیش بینی می شود این طرح تا سال 1397 به بهره برداری رسیده که از جمله کاربرد محصولات این شرکت می توان در صنایع پایین دستی همچون انواع لوله، قطعات پلاستیکی و کابل اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه فیلم های پلی اتیلنی کاربردهای وسیعی دارند تصریح کرد: از جمله آن می توان به بسته بندی مواد غذایی، البسه، کیسه های پلاستیکی، فیلم های محافظ درکاربردهای ساختمانی، عایق های رطوبت، گلخانه ها، پوشش های صندلی اتومبیل های نو و تارپولین ها اشاره کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی گفت: از کاربردهای دیگر آن می توان به استفاده از آن در عایق های الکتریکی کابل ها و سیم ها، ظروف خانگی، قطعات مختلف مصرفی در صنایع خودروسازی، قطعات تزریقی، انواع لوله ها، مخزن های نگهداری مواد شیمیایی و تجهیزات آزمایشگاهی و از پودر آن برای بهبود خواص مختلف رزین های گرمانرم و گرماسخت اشاره کرد.

اسکندری گفت:با توجه به اشتغال زایی بالای صنعتی، سهم این صنعت از تولید ناخالص داخلی قابل توجه بوده و به طور کلی، ارزش افزوده از صنایع بالادستی به سمت پایین دستی افزایش پیدا می کند که در مورد صنایع نساجی هم هر چه به سوی حلقه های پایینی زنجیره تأمین حرکت کنیم، میزان ارزش افزوده افزایش یافته که در مورد پوشاک آماده تا 90 درصد نیز می رسد. 

منبع:ایسنا

[EasyDNNnewsLink|109]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا