اخبار

تولید عایق‌هایی با قابلیت تحمل دماهای منهای ۵۰ تا مثبت ۱۲۰

بسپار/ایران پلیمر محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان انواعی از عایق‌ها برای کاربردهای صنعتی تولید کردند که به گفته آنها برای دماهای منهای ۵۰ تا مثبت ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد قابل استفاده است.

شایان علیزاده، عضو هیات علمی این شرکت‌ دانش‌بنیان در گفت‌وگو با ایسنا، زمینه تحقیقاتی این شرکت را در حوزه صنعت ساختمان دانست و گفت: باتوجه به وجود سابقه ۲۰ سال فعالیت در این حوزه، دانش این محصولات را از کشورهایی چون آلمان و ترکیه اخذ و از ۶ سال قبل تصمیم به بومی‌سازی و تولید این محصولات کردیم.

وی، مهمترین محصول تولیدی این شرکت را عایق‌های تاسیساتی دانست و اظهار کرد: این عایق‌ها که با نام عایق‌های الاستومری شناخته می‌شوند، جایگزین عایق‌های سنتی «پشم شیشه» و «پشم سنگ» که مضراتی برای محیط زیست دارند، به شمار می‌روند.

علیزاده، کاهش خوردگی و کاهش ضریب حرارتی را از مزایای این عایق‌های الاستومری ذکر کرد و یادآور شد: استفاده از این عایق‌ها در سازه‌ها موجب صرفه‌جویی در برق و گاز در فصل سرما و گرما خواهد شد، به این معنا که میزان مصرف انرژی را در فصول سرد و گرم سال کاهش می‌دهد.

این محقق اضافه کرد: با توجه به حساسیت مصرف انرژی در کشور، موظف هستیم از دستگاه‌هایی استفاده کنیم که کاهش مصرف انرژی را در پی داشته باشد تا از قطع گاز در زمستان و قطع برق در فصل تابستان جلوگیری شود.

وی این عایق‌ها را مشتمل بر ۳۰ ماده نفتی دانست و گفت: با توجه به توسعه صنعت نفت در کشور، ۹۰ درصد از مواد سازنده این عایق‌ها در داخل کشور تولید می‌شود و این یک مزیت به شمار می‌رود؛ چرا که وابستگی ما را به سایر کشورها کاهش می‌دهد.

عضو هیات مدیره این شرکت، با بیان اینکه این عایق‌ها بسته به نوع آن دارای کاربردهای متفاوتی است، آنتی باکتریال بودن را یکی از مزایای این عایق‌ها دانست که در صنایع دارویی، بهداشتی و درمانی کاربرد دارد و گفت: این عایق‌ها در اتاق‌های تمیز و صنعت داروسازی کاربرد دارند، ضمن آنکه برای تولید رادیو دارو و دارو این نوع عایق‌ها بسیار پرمصرف هستند.

به گفته وی، این نوع عایق‌ها در گذشته از خارج وارد می‌شدند و با تولید این عایق‌ها از انتقال ارز در این حوزه‌ها جلوگیری شد.

علیزاده، عایق‌های الاستومری را برای دماهای منهای ۵۰ تا مثبت ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد قابل استفاده دانست و اظهار کرد: بیشترین تلاش ما برای فرهنگ سازی است تا مردم از عایق‌ها استفاده درستی داشته باشند؛ چرا که در ایران به دلیل ارزان بودن انرژی، مردم در زمستان و تابستان استفاده بی‌رویه از انرژی دارند، در حالی که در کشورهایی که بهای انرژی گران است، فرهنگ‌سازی شده و در ساخت و سازها آیین‌نامه‌های الزام‌آوری برای چند جداره بودن دیوارها و پنجره‌ها تدوین شده است.

وی گفت: ما همچنین عایق در گریدهای حریق B برای کاربرد در خطوط مترو و اماکن حساس تولید کردیم.

ساپورت‌های تاسیساتی

علیزاده، ساپورت‌های تاسیساتی را از دیگر محصولات این شرکت دانست و گفت: ساپورت تاسیساتی به کلیه تجهیزاتی گفته می‌شود که برای عبور و نگهداری تجهیزات و تاسیسات سازه به کار می‌روند. سیستم ساپورت‌های مدولار صنعتی به عنوان جایگزین ساپورت‌های جوشی سنتی برای باربری‌های سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به گفته وی، از این سیستم می‌توان برای ساپورت لوله‌ها، کانال‌های هوا، مسیرهای انتقال قدرت، نصب تجهیزات مکانیکی و الکتریکی، سکوها، راه پله‌ها و غیره استفاده کرد.

عضو هیات مدیره این شرکت با بیان اینکه این سیستم دارای قابلیت نصب آسان، سریع و قابل اعتماد توسط پیچ و مهره در کارگاه بدون نیاز به فرآیند جوشکاری، رنگ آمیزی است، خاطر نشان کرد: این محصول همچنین موجب کاهش وزن سازه می‌شود.

لرزه‌گیرهای مکانیکی

علیزاده، لرزه‌گیرهای مکانیکی را از دیگر محصولات تولیدی این شرکت دانش‌بنیان نام برد و اظهار کرد: دمپرها نوعی لرزه‌گیری است، ولی محصول ما در زیر تجهیزات و دستگاه‌ها و سازه‌ها نصب می‌شود و انتقال لرزش به سازه را دمپ‌ می‌کند.

وی گفت: در زیر هر تجهیزی که دارای دستگاه‌های دوار مانند ژنراتورها باشد، انرژی به لرزه تبدیل می‌شود که اعمال این لرزه موجب کاهش عمر مفید تجهیزات خواهد شد، همچنین انتقال این لرزش به سازه می‌تواند آزاردهنده باشد.

علیزاده ادامه داد: ما لرزه‌گیرهای فنری و لاستیکی را از سایر کشورها تهیه کردیم و با مهندسی معکوس نسبت به تولید این نوع لرزه‌گیرها در شرکت خود اقدام کردیم.

به گفته وی در حال حاضر حدود ۲۰۰ نوع لرزه‌گیر تولید شده‌ است و بازار این محصول روز به روز در حال افزایش است و یک بازار بکری است که می‌طلبد این نوع محصولات توسعه یابد.

مدیر هیات عامل این شرکت دانش‌بنیان، افزود: ولی پیش از آن نیاز است تا حمایت‌های خاصی از این محصول صورت گیرد، چرا که در برخی از ساختمان‌های دولتی از نمونه‌های خارجی استفاده می‌شود و این در حالی است که بر اساس مصوبه هیات دولت، ورود کالاهای خارجی که در داخل تولید می‌شوند، ممنوع است.

پایگاه خبری فناوری نانو ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا