اخبار

تولید قطعات پیچیده توخالی با قیمت رقابتی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار می نویسد، در پروژه مشترک انجام شده توسط چهار شرکت KTM Technologies، H2K Minerals،Teufelberger و BASF تمامی مراحل ساخت هسته اولیه تا تولید قطعه پیش ساخته حاوی الیاف کربن با استفاده از روش HP-RTM که در آن از رزین پلی‌یورتان بعنوان بسپار زمینه استفاده گردیده توسعه داده شده است. این پروژه که تحت عنوان “cavus” نام ‌گذاری شده است بمنظور تولید قطعه توخالی با طراحی پیچیده که در فرمان دوچرخه کوهستان بکار می‌رود راه‌اندازی شد. شرکت‌های ذکر شده از آخرین فناوری و پیشرفته‌ترین مواد خود جهت تولید این قطعات استفاده نمودند تا محصولی در مقیاس انبوه با قیمتی رقابتی تولید نمایند.

این پروژه توسط شرکت KTM Technologies آغاز شد و وظایفی چون توسعه قطعه، ساخت قالب و تولید قطعات را بعهده داشت. شرکت H2K Minerals نیز به تولید و توسعه مواد مورد نیاز جهت استفاده در بخش هسته مرکزی در فرایند HP-RTM پرداخت. بهینه سازی، توسعه و ساخت قطعات پیش ساخته نیز توسط شرکت Teufelberger اجرا شد. شبیه سازی فرایند و تامین پلی‌یورتان توسط شرکت BASF صورت پذیرفت.

نقطه آغازین این قطعه، هسته مرکزی ویژه‌ای است که در برابر فشار و دمای بالا مقاوم است. این هسته متشکل از سنگ و مواد افزودنی حلال در آب بوده و امکان شکل‌دهی آن به اشکال مختلف وجود دارد. کوتاه بودن زمان فرایند تزریق در HP-RTM نیز به دلیل استفاده از سامانه بسیار واکنش‌گر پلی‌یورتانی مورد استفاده ذکر شد.

قطعات توخالی از قابلیت بسیار بالایی در ساخت تجهیزات سبک‌وزن برخوردارند. اصلی‌ترین چالش در این زمینه، ساخت قطعات با هندسه پیچیده متشکل از اجزایی با قطر متغیر عنوان شده است. به همین علت، مراحل پیچیده متعدد حین فرایند ساخت، زمان بالای صرف شده برای تولید این قطعات و نیروی کار مورد نیاز منجر به قیمت تمام شده بالای این قطعات می‌گردد. در این پروژه این مشکلات برطرف شده و قیمت نهایی محصول نسبت به نمونه‌های موجود رقابتی می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا