اخبار

تولید منسوج هوشمند پلیمری: یک پوست ثانویه برای میدان های نبرد

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار می نویسد، یک محصول و لباس جدید که وظیفه ی محافظت از سربازان در میدان جنگ را بر عهده دارد توسط محققین آزمایشگاه بین المللی Lawrence Livermore ساخته شد. پارچه ی این لباس در واقع یک کامپوزیت است که از یک غشای پلیمری محافظت می‌نماید. این غشا در حقیقت از نانولوله‌های کربنی تشکیل شده که به عنوان منفذهای رسانای رطوبت عمل می‌کنند. در آن مقیاس این لایه همانند یک فوم پلیمری عمل کرده که به نانو لوله‌ها هنگام مصرف لباس اجازه ی منظم قرار گرفته شدن می‌دهد.

این غشای بسپاری به یک منسوج چندسازه ای درخشان و براق با منفذ‌های نانویی اضافه می‌شود. این منفذها به حدی کوچک هستند که به هیچ ذره ی کوچکتر از 5 نانومتر اجازه ی عبور نمیدهند. در عین حال، این منفذها به اندازه ی کافی بزرگ هستند که به مولکول‌های آب اجازه ی عبور بدهند. در واقع در آزمون‌های صورت گرفته، این منسوجات جدید تنفس پذیری بهتری نسبت به Gor-Tex از خود نشان میدهند. طبق گزارش منتشر شده از LLNL این منسوجات جدید می‌توانند نرخ انتقال گاز را ثابت نگه داشته و طبق نظریه‌های شناخته شده ی نفوذ عمل کنند.

برخی از سلاح‌های شیمیایی خطرناک بسیار کوچک بوده و گاهی ابعاد آن‌ها به کمتر از 5 نانومتر نیز می‌رسد. این ذرات کوچک می‌توانند از این منفذها عبور کنند. 5 نانومتر تنها 50 آنگستروم است به این معنی که ذرات گاز کلر به دلیل اختلاف غلظت به راحتی می‌توانند از این منفذها عبور کنند. با توجه به این مسایل محققان LLNL در حال ساخت نمونه‌های اولیه (Prototyping) منسوجی هستند که بتواند به صورت خاص با سلاح‌های شیمیایی زیستی وارد واکنش شده و به آن‌ها اجازه عبور ندهد.

این ماده در واقع همانند یک پوست ثانویه ی هوشمند عمل کرده که می‌تواند به محیط عکس العمل نشان دهد. این منسوج قادر است مانع ورود تهدیدات شیمیایی نظیر گاز خردل که یک عامل تاول زننده است، عوامل عصبی GD و VX، سمومی مانند staphylococcal enterotoxin و حتی قارچ‌هایی همانند عامل سیاه زخم شود.

برای ساخت غشایی که قادر باشد به عکس العمل‌های فعال واکنش نشان دهد، دانشمندان در حال ساخت غشاهایی با گروه‌های عاملی بوده که بتوانند به تهدیدهای شیمیایی واکنش نشان دهند. آن‌ها می‌گویند که این گروه‌های عاملی، تهدیدها را حس کرده و همانند یک نگهبان مانع ورود آن‌ها به بدن می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا