اخبار

تولید نانوکامپوزیتی ضد میکروبی برای صنایع غذایی و ترمیم سوختگی در کشور

بسپار می نویسد، محققان دانشگاه ارومیه با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی تبریز با ایجاد یک فیلم نانوکامپوزیتی، بسته‌بندی ضد میکروبی مواد غذایی تولید کردند که به گفته این پژوهشگران از این فیلم می‌توان برای ضدعفونی کردن زخم و ترمیم سوختگی استفاده کرد.

به گزارش ایسنا، بسته‌بندی‌های فعال، بسته‌بندی‌هایی هستند که علاوه بر نقش ممانعت کننده در برابر ورود عوامل خارجی، نقش‌های دیگری نیز دارند. این نوع بسته‌بندی‌ها اخیرا مورد توجه تولیدکنندگان مواد غذایی قرارگرفته‌اند.

استفاده از دانش نانو می‌تواند سبب بهبود کیفیت و کارایی مواد بسته‌بندی و در نتیجه، اطمینان از امنیت غذایی ‌شود. بسته‌بندی‌های مبتنی بر فناوری نانو ویژگی‌های مکانیکی، شیمیایی، حرارتی و میکروبی متفاوتی نسبت به بسته‌بندی‌های رایج دارند.

دکتر هادی اسلامی عضو هیأت علمی دانشگاه ارومیه از اجرای تحقیقاتی در این زمینه خبر داد و گفت: هدف از این پژوهش استفاده‌ همزمان از نانوسلولز میکروبی و نانوذرات اکسید روی به‌ منظور تولید یک فیلم نانوکامپوزیتی ضد میکروب با خواص مطلوب است.

وی اضافه کرد: در ساختار این پوشش‌ها مواد ضد میکروبی کمتری نسبت به موارد مشابه استفاده شده و خطرات مربوط به استفاده از نگهدارنده‌های مصنوعی در مواد غذایی را کاهش داده است که به تولید محصول غذایی نهایی سالم منجر می‌شود.

اسلامی به نقش نانوذرات در فیلم نانوکامپوزیتی اشاره کرد و یادآور شد: برخی از نانوذرات اکسید فلزی از جمله اکسید روی دارای خاصیت ضد میکروبی هستند. همچنین در علم پلیمر و تولید پلیمرهای نانوکامپوزیتی، از آنها به ‌عنوان تقویت‌کننده جهت بهبود خواص مکانیکی و حرارتی پلیمرها استفاده می‌شود. هر دوی این ویژگی‌ها یعنی خاصیت ضد میکروبی و اثر تقویت‌کنندگی، ارتباط تنگاتنگی با نحوه‌ پخش نانوذرات اکسید روی در بستر فیلم‌های پلیمری و همچنین اندازه‌ نانوذرات دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه ارومیه خاطرنشان کرد: در این پژوهش از امواج فراصوت جهت کاهش اندازه‌ ذرات اکسید روی استفاده شده و خواص فیلم نهایی نسبت به موارد مشابه ارتقا یافته است.

وی افزود: در این پژوهش، فیلم سلولز باکتریایی حاوی نانوذرات اکسید روی تولید شده است. هدف اصلی، کنترل رهاسازی نانوذرات از فیلم سلولز به داخل محیط مایع بود. بدین منظور از امواج فراصوت و همچنین تولید فیلم سه لایه استفاده شد.

محقق این طرح ادامه داد: پس از این مرحله، ویژگی‌هایی که یک فیلم بسته‌بندی مواد غذایی باید دارا باشد، نظیر بازدارندگی در برابر بخار آب، خواص مکانیکی، ویژگی‌های حرارتی و مورفولوژیکی و همچنین خواص ضد میکروبی آن ارزیابی شده و در نهایت تأثیر امواج فراصوت و لایه‌ای بودن بر روی رهاسازی نانوذرات مورد بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به نتایج به دست آمده اظهار کرد: نتایج کسب شده بیانگر این مطلب است که استفاده از امواج فراصوت موجب کاهش اندازه‌ نانوذرات اکسید روی در ساختار فیلم شده و از مهاجرت نانوذرات اکسید روی از بستر فیلم به داخل آب تا حدودی جلوگیری می‌شود.

این محقق یادآور شد: نانو فیلم تولید شده همچنین می‌توان به‌ منظور ضدعفونی کردن زخم و ترمیم سوختگی استفاده کرد.

این تحقیقات حاصل تلاش‌های دکتر هادی اسلامی عضو هیأت علمی دانشگاه ارومیه و فرشته شاه‌محمدی دانش‌آموخته مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز است و نتایج آن در مجله Carbohydrate Polymers  به چاپ رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا