اخبار

تولید نمایشگر OLED با چاپ سه بعدی در اشکال مختلف ممکن شد

بسپار/ایران پلیمر پژوهشگران مهندسی مواد در دانشگاه یونسی کره جنوبی، روشی برای چاپ سه‌بعدی نمایشگرهای OLED ابداع کرده‌اند. با کمک این روش می‌توان پنل‌های OLED  شفاف را در هر شکلی ساخت. این بدان معناست که در آینده نزدیک شاهد ورود نمایشگرهای شفاف به بازار خواهیم بود .
این تیم مقاله خود را در نشریه Advanced Science منتشر کرده است و در نظر دارد مبتنی بر چاپ سه بعدی اشکال پیچیده‌ای از صفحات نمایش را توسعه داده و تولید کند. فناوری فعلی نیازمند ساختاری سه بعدی برای اتصال به صفحات نمایش دو بعدی است، در حالی که این روش طراحان را قادر می‌سازد صفحات را بدون نیاز به گام‌های اضافه در گرم و سرد کردن، اشکال مختلف تولید کنند.
این روش با استفاده از سیستم پردازش  دیجیتال نور (DLP) چارچوب‌های شفاف پلاستیکی را چاپ می‌کند که در آن‌ها فضای خالی برای نصب نمایشگر وجود دارد. در مرحله بعد به وسیله یک چاپگر جوهرافشان الکترو-هیدرودینامیکی ۵ محوره می‌توان نمایشگر OLED متشکل از لایه های زیر چاپ کرد:
1-  یک لایه از الکترودهای شفاف که شامل شبکه‌ای از نانوسیم‌های نقره است.
2- یک لایه تعریف‌کننده پیکسل که از پلی‌یورتان‌هایی که با نور پخت می‌شوند، ساخته شده است.
3- یک لایه انتقال‌دهنده سوراخ ساخته شده از پلی‌اتیلن دی اکسی تیوفن و 
4- یک لایه منتشرکننده نور ساخته شده از SPW-111.
5- یک لایه انتقال دهنده الکترون.
6- یک الکترود شفاف سطحی که از شبکه‌ای از نانوسیم‌های نقره مشابه ساخته شده است.
 
صفحات نمایشگر واقعیت افزوده به صورت مستقیم روی لنز عینک‌ها چاپ می‌شوند. پژوهشگران نمونه‌های اولیه‌ای از این موارد ساخته‌اند:
 
 

این تیم تا ساخت عینک‌های واقعیت مجازی نیز با چاپ لنزهایی که نمایشگرهای OLED دارند پیش رفته است. این لنزها قابلیت پاسخ‌گویی سریع به ورودی را با ارتباط بی‌سیم و کنترل از طریق تلفن‌های هوشمند را دارند.
پژوهشگران می‌گویند با استفاده از این روش می‌توان سرعت چاپ را تا حد قابل توجهی افزایش داد؛ چرا که نمایشگرهایی که آن‌ها تاکنون مورد استفاده قرار می‌دادند تنها یک نازل برای چاپ داشته است. آن‌ها همچنین معتقدند که مواد جدیدی قابل کپسوله کردن هستند که به واسطه نقوذپذیری کمتر نسبت به آب و اکسیژن می‌توان از آن‌ها برای افزایش طول عمر نمایشگرهای OLED استفاده کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا