اخبار

تولید نیمه صنعتی نانو پوشش هایی برای اصلاح سطح مصالح عمرانی

بسپار می نویسد، محققان پژوهشگاه مواد و انرژی موفق به تولید نیمه صنعتی نانو پوشش های هیدروفوب به روش سل-ژل شده‌ اند که قابلیت اعمال بر روی کلیه سطوح از جمله مصالح ساختمانی را دارد. 


به گزارش مهر، محمدرضا واعظی، عضو هیات علمی پژوهشکده فناوری نانو و مواد پیشرفته و مجری طرح «تولید نیمه صنعتی نانو پوشش های هیدروفوب به روش سل-ژل برای اصلاح سطح مصالح عمرانی» گفت: نظر به تولید موفقیت آمیز آزمایشگاهی نانوپوشش های آب گریز و بررسی پارامترهای موثر بر کیفیت پوشش، تولید نیمه صنعتی آن آغاز شده و هم اکنون آماده تولید این ماده با کیفیتی بسیار بالاتر از مشابه خارجی و قیمتی معادل نصف آنها هستیم. 

وی با تاکید بر اینکه مطالعات بر روی خواص ترﺷوندگی سطوح جامد در هر یک از زمینه ﻫای علمی و صنعتی بسیار حائز اهمیت است، افزود: یکی از خواص مواد ساختمانی، جذب آب است که دوام و مقاومت آن ﻫا را تحت تأثیر قرار می دهد. 

وی با بیان اینکه آب جذب شده یکی از عوامل اصلی در هوازدگی و تخریب سنگ ها و مواد پایه سنگ است، افزود: بارش باران، برف، گرد و خاک موجب کاهش عمر، دوام و همچنین تغییر ظاهر سنگ ها، شیشه و سایر مصالح ساختمانی می گردند که منجر می شود تا صدمات متعدد و جبران ناپذیری به ساختمان وارد شود و هزینه های گزافی جهت بازسازی، تعویض و نظافت آن ها صرف شود. 

به گفته وی، با جلوگیری از نفوذ آب به داخل مصالح ساختمانی، می توان از کاهش عمر آن ها، تغییر ظاهر و زیبایی اولیه سنگ و سایر سطوح جلوگیری کرد. 

واعظی اظهار داشت: پیشرفت ﻫای اخیر در علم و فناوری، عملا امکان استفاده از فناوری نانو را در تولید محصولات ارگانوسیلان و سازگار با محیط زیست برای آبگریز کردن انواع مختلف مصالح ساختمانی را فراهم ساخته ﺍست. 

وی ادامه داد: مطالعات بر روی خواص تر ﺷوندگی سطوح جامد در هر یک از زمینه ﻫای علمی و صنعتی بسیار حائز اهمیت میﺑاشند. در سال ﻫای اخیر، سنتز سطوح جامد آبگریز به ﺩلیل کاربردهای فراوان در صنعت از جمله پوشش ﻫای خود تمیز شونده، ضد خوردگی، بیو تکنولوژی، پوشش ﻫایی با اصطکاک پایین و همچنین سیستم ﻫای حمل دارو مورد توجه قرار گرفته ﺍند. 

وی گفت: در این پروژه، نانو پوشش آبگریز زیست سازگار به روش سل-ژل ساخته شده است كه به واسطه اندازه كوچک خود «زیر۵۰ نانومتر» دارای خواص و كاربردهای منحصر به فردی همچون آبگریز کردن مصالح ساختمانی سنگ- شیشه- آجر- کاشی- سرامیک- کف پوش، آبگریز کردن نمای بیرونی ساختمان و جلوگیری از تغییر شکل و رنگ سنگ نما، قابل استفاده جهت جداول خیابان ها و بزرگراه ها، محوطه داخل تونل ها جهت جلوگیری از نشت آب به داخل تونل و کاستن عمر جداره آن، صنایع خودروسازی شامل آبگریز کردن قطعات اتومبیل شیشه- بدنه اتومبیل و کاربرد در صنایع شیشه همچون تولید انواع شیشه های آبگریز مخصوص پنجره و ساختمان با نما های شیشه ای است. 

وی افزود: تفاوت اصلی این فناوری با فناوری های متداول ديگر در نوع روش سنتز سل-ژل و مواد اولیه واکنش «اورگانوسیلان» است که این تکنولوژی سبب می شود راندمان، سرعت، فرآیند تولید و کیفیت محصول نهایی، نسبت به سایر روش ها به شدت افزایش یابد. 

واعظی با اشاره به ویژگی های این محصول،گفت: تولید پوشش هایی با دوام و ماندگاری طولانی مدت از مهمترین ویژگی های این محصول است که از نحوه اتصال این نانوذرات با سطوح نشأت میگیرد. 

مجری این طرح توضیح داد: در این پروژه، پوشش های سیلیکا بوسیله میکروسکوپ نیروی اتمی (AFM)، میکروسکوپ روبشی گسیل میدانی (FE-SEM)، طیف سنجی مادون قرمز تبدیل فوریه (FT-IR) و اندازهﮔیری زاویه تماس قطره آب (CA) شناسایی شدند. 

وی گفت: نتایج این تحقیقات در مجله‌ Applied Surface Science (جلد ۳۲۶، سال۲۰۱۵، صفحات ۹۹ تا ۱۰۶) به چاپ رسیده است. همچنین این طرح با همکاری دکتر اصغر کاظم زاده عضو هیات علمی پژوهشگاه مواد و انرژی و مائده رمضانی دانشجوی دکترای مهندسی مواد انجام شده است.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا