اخبار

تولید نی های تصفیه کننده آب در کشور در انتظار سرمایه گذار است

بسپار/ ایران پلیمر محققان دانشگاه تهران موفق به طراحی و ساخت دستگاه تولید کننده فیلترهای نانویی شدند که می تواند آب را برای نوشیدن تصفیه کند.

علیرضا دارابی در گفتگو با مهر گفت: موفق شدیم نی هایی که ساختار نانویی دارند را به واسطه دستگاهی که طراحی کرده ایم به تولید برسانیم. وی با اشاره به مزیت های این نی های نانویی تصفیه کننده آب گفت: این نی های نانویی نمونه داخلی ندارند و نمونه خارجی آن نیز ساختار نانو ندارد.

دارابی با بیان مزیت های این نی های نانویی که به صورت فیلتر هایی کم وزن هستند، گفت: ساختار این نی طوری طراحی شده که صددرصد باکتری ها و انگل ها را حذف می کند و به هیچ عنوان میکروب از سطح آن عبور نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه در اصل این وسیله یک فیلتر نی‌شکل است، آشامیدن آب از طریق آن تقریباً به صورت آنی انجام می‌گیرد، تاکید کرد: این فناوری از آن جهت قابل توجه است که در استفاده از آن از هیچگونه ماده شیمیایی، باتری یا قسمت متحرکی استفاده نشده است.

به گفته این محقق فارغ التحصیل دانشگاه تهران، اکنون این نی ها در مرحله ای است که نیاز به سرمایه گذاری دارد.

وی با بیان اینکه هر یک نی نانویی قابلیت تصفیه هزار لیتر آب را دارد، گفت: به واسطه این نی ها، آب در مدت زمان ۱۵ ثانیه ای بالا می آید و تنها برای ضد عفونی کردن آن نیاز است که در آن فوت شود.

دارابی با بیان اینکه این نی ها از الیاف توخالی میکروفیلتراسیون پلی اترسولفون تهیه شده ، گفت: از این نی می توان در مسافرت استفاده کرد.

وی ادامه داد: این وسیله مانند تصفیه کننده‌های شیمیایی، به پمپ کردن آب یا زمان برای حل شدن و آغاز به کار نیاز ندارد. آشامیدن از طریق آن کار نسبتاً آسانی است و در مواقعی برای رد شدن آب از فیلترها، تنها چند ثانیه وقت نیاز است.

این فارغ التحصیل دانشگاه تهران در خصوص ویژگی های این فیلترهایی که در قالب نی هستند گفت: این محصول از وزن کمی برخوردار است و برای پیاده‌روی، مسافرت، اردو، جنگل و کوهستان و شرایط اضطراری ایده‌آل است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا