اخبار

تولید پودرهای ضد شعله برای کابل‌ها و تجهیزات ساختمانی/عرضه پلیمرهای غیرسمی برای روکش مواد غذایی

بسپار/ایران پلیمر محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در کنار تولید پلیمرهای زیستی برای کاربرد در اسباب‌بازی و روکش‌های مواد غذایی، پودرهای تاخیر اندازه شعله به تولید رساندند که موجب کندسوز شدن کابل‌ها و تجهیزات ساختمانی می‌شود.

فرهاد لرکی، مدیر تحقیق و توسعه این شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگویی گفت: محصولات شرکت ما نرم کننده‌های PVC است و در این راستا با فعالیت ۳۰ ساله خود در تولید مواد شیمیایی شامل ضد یخ خودرویی و صنعتی، پلاستی سایزرهای پی وی سی، TOTM، DOTP و DOS، تری متیلول پروپان تری اکریلات (TMPTA) و محصولات پودری شامل پودر ضد شعله و بهبوددهنده‌های خواص لاستیک فعال است.

وی با بیان اینکه برخی از این محصولات روغن‌های پایه PVC هستند که در تهیه گرانول‌های پی وی سی و صنایع سیم و کابل کاربرد دارند، نمونه آن را پلاستی سایزرها یا نرم‌کننده‌ها دانست و اظهار کرد: پلاستی سایزرها مواد مایعی هستند که با پلیمرهای سخت آمیخته شده و سبب نرمی و انعطاف‌پذیری آنها می‌شوند تا آنها را فرآیندپذیر کرده و تنوع کاربری در آنها ایجاد کنند.

لرکی در این باره توضیح داد: نرم‌کننده‌ها موادی هستند که به مواد پلیمری تزریق می‌شوند تا خاصیت ارتجاعی و یا پلاستیسیته مورد نیاز برای پردازش مجدد یا استفاده را فراهم کنند یا بهبود بخشند. آنها پراکندگی مواد با جریان آزاد را تسهیل می‌کنند. برخی از آنها، یعنی دی کتیل سباسات، خواص مواد پلیمری در برابر آتش، نور و حرارت را نیز بهبود می‌بخشند.

مدیر تحقیق و توسعه این شرکت، DOTP را از محصولات تولید این شرکت نام برد و اظهار کرد: دی اکتیل ترفتالات (DOTP) یک نرم کننده بسیار خوب با خواصی چون هدایت الکتریکی جزئی، فراریت پایین، مقاوم در برابر گرما و انجماد است. از آنجایی که این محصول سرطان‌زا و سمی نیست، در وسایل پلاستیکی که در تماس مستقیم با انسان است، مانند اسباب بازی کودکان، روکش‌های محافظ مواد غذایی و وسایل بهداشتی و پزشکی قابل استفاده است.

لرکی خاطر نشان کرد: همچنین این محصول به دلیل فراریت پایین و مهاجرت کمتر از پلاستیک، محصولات نرم شده با آن دوام بیشتری دارند. مقاومت بیشتر در برابر دماهای پایین و در نتیجه شکنندگی کمتر محصولات از دیگر مزایایی است که این نرم‌کننده به محصولات پلیمری عرضه می‌کند.

به گفته وی، DOTP به دلیل مقاومت زیاد در دمای بالا مناسب برای استفاده در کابل‌ها و عایق‌های الکتریکی است، همچنین این محصول غیر سمی و فاقد خطرات زیست محیطی است.

مدیر تحقیق و توسعه این شرکت دانش‌بنیان، کاربرد این محصول را در صنایع کابل‌سازی، صنایع خودروسازی، تولید واشر، شلنگ و لوله‌های پی وی سی، تولید فیلم‌های پی وی سی و تولید روکش‌های محافظ مواد غذایی و صنایع بهداشتی و پزشکی دانست.

لرکی با اشاره به تولید تری اکتیل تری متیلات (TOTM) در این شرکت، خاطر نشان کرد: TOTM پلاستی سایزر غیر سمی با فراریت ناچیز است که در صنایع شلنگ و لوله‌های PVC، صنایع پزشکی و بهداشتی، صنایع کابل‌سازی، خودروسازی و  صنایع کفش و چرم مصنوعی کاربرد دارد.

این محقق، تولید پودرهای تاخیرانداز شعله را از دیگر دستاوردهای دانش‌بنیان این شرکت نام برد و یادآور شد: این پودرها در ۴ گرید تولید شده است. پودر تاخیر اندازنده شعله، یک افزودنی است که برای ایجاد عملکرد بهتر در آتش به محصولات قابل احتراق استفاده می‌شود.

وی تاکید کرد: تنها ویژگی مشترک جهانی چنین موادی این است که آنها افزودنی هستند که به مواد قابل احتراق اضافه می‌شوند تا از قابلیت احتراق آنها کاسته شود.

لرکی، پودرهای چرم روکش خودروی ضد حریق و ضد حریق کردن تجهیزات ساختمانی را از کاربردهای این محصول عنوان کرد.

 

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا