اخبار

تیم اوراکل و شرکت بوئینگ در حال بازیافت بزرگترین ساختار الیاف کربن هستند

بسپار به نقل از خبرنامه انجمن کامپوزیت ایران می نویسد، تیم اوراکل و شرکت بوئینگ امریکایی که برندگان سی و چهارمین جام امریکا هستند در حال همکاری با یکدیگر جهت بازیافت بیش از سه تن الیاف کربن از قایق بادبانی USA-71 هستند. این قایق برای جام مبارزات انتخاباتی امریکا در سال 2003 ساخته شده بود.
بدنه و دکل پردازش شده این قایق بادبانی مسابقه ای، اولین و بزرگترین ساختار کربنی خواهد بود که تا کنون بازیافت شده است.
تیم اوراکل و شرکت بوئینگ در حال مشاوره با شرکای تحقیقاتی خود هستند و از یک تکنیک توسعه یافته جهت بازیافت مواد کامپوزیتی در بوئینگ خطوط هوایی 787 استفاده خواهند نمود. 50 درصد وزن این بوئینگ از کامپوزیت می باشد و نسبت به هواپیماهایی با اندازه مشابه دارای 20 درصد صرفه جویی در مصرف سوخت می باشد.
با استفاده از مواد کامپوزیتی می توان ساختار سبکتر و ساده تری ایجاد نمود واین امر به نوبه خود باعث افزایش بهره وری سوخت می گردد. همچنین ساختارهای کامپوزیتی دچار فرسودگی و زنگ زدنی نیز نمی گردد.
با استفاده از ساختار کامپوزیتی در شناور این قایق ، وزن شناور سبکتر می گردد و حتی در مقایسه با یک شناور سنگینتر از قدرت بیشتری برخوردار است.
آقای کریس سیتزن استوک Chris Sitzenstock مسئول تدارکات تیم اوراکل امریکا می گوید:
استفاده از مواد کامپوزیتی در ساختار این قایق، قدمی بزرگ در توسعه ورزش کشور ما بود. ما با استفاده از این مواد و فرایندهای در حال تکامل، قادر هستیم شناور AC72 را با سرعت و تکنولوژی بالاتری بسازیم و در مسابقات امسال جام جهانی امریکا شرکت نماییم.
ما در حال عملکرد روی هواپیمای بوئینگ هستیم تا بتوانیم جهت بازیافت کامپوزیتها گام بعدی را برداریم و به کاهش اثرات زیست محیطی کمک نماییم. نگاهی نیز به بازیافت قطعات کربن باقی مانده از ساخت قایقها خواهیم داشتد.
تیم اوراکل و شرکت بوئینگ امریکایی شروع به همکاری با دانشگاه ناتینگهام در انگلستان و شرکت MIT-RCF در کارولینای جنوبی نمودند که متخصص در زمینه قطعات الیاف کربن می باشند.
در سال 2006 شرکت بوئینگ ، شروع به همکاری در زمینه بازیافت الیاف کربن با دانشگاه ناتینگهام نمود که همچنان نیز به همکاری خود در این زمینه ادامه می دهند. آنها در زمینه فرآیند و تکنولوژی بازیافت همکاری دارند که از این تکنولوژی جهت پردازش الیاف بازیافت شده در کاربردهای جدید استفاده می نمایند.
قبل از انجام پردازش روی قایق بادبانی USA-71 ، بدنه این قایق به قطعاتی با سایز 4 فوت، برش می خورد و دکل قایق نیز بریده می شود و به قطعات کنترل پذیر کوچک تری تبدیل می گردد. حدود 75 درصد از کامپوزیتهای بازیافتی از بدنه قایق به دست می آیند و 25 درصد باقی مانده نیز مربوط به دکل قایق می باشند.
تیم اوراکل و بوئینگ امریکایی پیش بینی می کنند که بتوانند اطلاعاتی را در جریان بازیافت گرداوری نمایند و ویژگی هایی مانند خواص مکانیکی، هزینه و زمان را در مواد کامپوزیتی گرید دریایی با مواد کامپوزیتی گرید هوایی و گرید خودرویی مقایسه نمایند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا